Σε πολλές περιστάσεις της επαγγελματικής, κοινωνικής, οικογενειακής και προσωπικής ζωής ο άνθρωπος χρειάζεται να επιστρατεύσει δεξιότητες που να τον βοηθήσουν να επικοινωνήσει αποτελεσματικότερα με τους άλλους ανθρώπους, να δώσει υποστήριξη με έναν τρόπο ουσιαστικό, να βοηθήσει κάποιον στην επίλυση ενός προβλήματος, στη λήψη μιας απόφασης, στην αντιμετώπιση συναισθηματικών δυσκολιών. Πώς όμως γίνεται αυτό;
Η συμβουλευτική είναι μια έννοια δύσκολη στο να προσδιοριστεί. Αφορά μια διαδικασία στην οποία κάποιος χρησιμοποιεί ένα σύνολο από δεξιότητες και η οποία στοχεύει στην υποστήριξη σχετικά με τη διαχείριση διάφορων καταστάσεων. Δεν εφαρμόζεται με την παροχή καθοδηγητικών συμβουλών, αλλά με τη διευκόλυνση του συμβουλευόμενου με τρόπο που να μην κατευθύνεται αλλά αντίθετα που να αξιοποιεί τις δικές του δυνατότητες. Εκτός από τους ειδικούς της ψυχικής υγείας, πολλά επαγγέλματα και ρόλοι απαιτούν δεξιότητες συμβουλευτικής: γονείς, εκπαιδευτικοί κάθε βαθμίδας, επαγγελματίες υγείας, οποιοσδήποτε που έρχεται σε επικοινωνία με ανθρώπους.
Το παρόν σεμινάριο εστιάζει στη σημασία της συμβουλευτικής διαδικασίας και προσεγγίζει την έννοια της συμβουλευτικής και από την πλευρά του ειδικού επαγγελματία συμβούλου και από την πλευρά των γονέων και όλων όσων βρίσκονται σε παιδαγωγικό ρόλο, ανθρώπων δηλαδή που χρειάζονται ειδικές τεχνικές στην επικοινωνία τους με παιδιά και εφήβους. Μέσα από πρακτική προσέγγιση, γίνεται παρουσίαση κάθε ενότητας δεξιοτήτων και παράλληλα επίδειξη των σωστών πρακτικών υποστήριξης και επικοινωνίας για γονείς και εκπαιδευτικούς.
Αναλυτικό Πρόγραμμα
10.00 – 10.30: Προσέλευση
10.30 - 12.30: Α’ ΕΝΟΤΗΤΑ:
- Ορισμός της συμβουλευτικής
- Τι δεν είναι η συμβουλευτική
- Οι ψυχοδυναμικές θεωρίες
- Οι συμπεριφοριστικές προσεγγίσεις
- Η ανθρωπιστική θεώρηση της συμβουλευτικής
- Εναλλακτικές τεχνικές: χρήση τέχνης και παιχνιδιού
- Ψυχομετρικές και ποιοτικές τεχνικές: τεστ, συνεντεύξεις
- Συναισθήματα και κοινωνική συμπεριφορά του εφήβου
- Εφαρμογές της συμβουλευτικής
- Η συμβουλευτική σχέση
- Δεξιότητες αποτελεσματικού συμβούλου
- Κέντρα, σταθμοί και άλλοι πάροχοι συμβουλευτικής στην Ελλάδα
12.30 – 13.00: Διάλειμμα
13.00 – 15.00: Β’ ΕΝΟΤΗΤΑ:
- Οι πτυχές της εξωγλωσσικής επικοινωνίας
- Το «καθρέπτισμα»
- Η παράφραση
- Ανακεφαλαίωση στη συμβουλευτική
- Συνήθη λάθη και δυσκολίες στη συμβουλευτική
- Ειδικότερα ζητήματα: κλάμα, εξάρτηση, μεταβίβαση, μηχανισμοί άμυνας
- Ομαδική συμβουλευτική
- Συμβουλευτική για ειδικότερα προβλήματα
- Συμβουλευτική σταδιοδρομίας- παραδείγματα δραστηριοτήτων
- Η δεοντολογία στην άσκηση της συμβουλευτικής σε επαγγελματικά πλαίσια
15.00 -15.30: Ερωτήσεις – Απαντήσεις – Συζήτηση.
15.30 Λήξη - Παραλαβή βεβαιώσεων