Το συγκεκριμένο επιμορφωτικό πρόγραμμα συνολικής διάρκειας 100 ωρών αποσκοπεί στην ολόπλευρη κατάρτιση των συμμετεχόντων σε ένα κομβικό πεδίο της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης.
Οι συμμετέχοντες θα εμβαθύνουν στο γνωστικό πεδίο που αφορά στην πρακτική εφαρμογή της ανάλυσης συμπεριφοράς και θα καλλιεργήσουν δεξιότητες που θα τους βοηθήσουν να παρέμβουν αποτελεσματικά στα προβλήματα συμπεριφοράς ατόμων με διαταραχές στο φάσμα του αυτισμού. Επιπρόσθετα, θα είναι σε θέση να ενισχύσουν ικανότητες ανεξάρτητης διαβίωσης μαθητών του φάσματος του αυτισμού, δεδομένο το οποίο αποτελεί μέγιστη προτεραιότητα για γονείς, εκπαιδευτικούς και συνοδούς.
Παράλληλα, οι συμμετέχοντες θα έχουν πρόσβαση σε πλούσιο επιστημονικό υλικό το οποίο θα μπορούν να αξιοποιήσουν θεωρητικά και πρακτικά.
Αναλυτικό Πρόγραμμα
Το πρόγραμμα είναι διάρκειας 100 ωρών υλοποιείται με τη μέθοδο της συνδυαστικής μάθησης. Περιλαμβάνει διδασκαλία δια ζώσης και κατ΄ ιδίαν μελέτη εκπαιδευτικού υλικού, και αξιολόγηση.
ΣΥΝΟΛΙΚΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
I. Προβλήματα Συμπεριφοράς
Α. Λειτουργία της συμπεριφοράς πρόβλημα
• Υποθέσεις Αιτιολογίας της Συμπεριφοράς Πρόβλημα
- Οργανική
- Αισθητηριακή
- Επικοινωνιακή
• Διαδικασία Εκτίμησης της Λειτουργίας της Συμπεριφοράς
- Άμεση παρατήρηση
- Έμμεση παρατήρηση
- Διερεύνηση ενισχυτών
- Εκτίμηση κινήτρων
- Λειτουργική συνέντευξη
Β. Προοπτικές Παρέμβασης
• Αντιδραστική προοπτική
• Δημιουργική προοπτική
• Ηθικά ζητήματα
• Κριτήρια επιλογής παρέμβασης
Γ. Παρέμβαση
• Διαχείριση πρότερων συμβάντων
• Στη συμπεριφορά πρόκλησης προσοχής
• Στη συμπεριφορά αποφυγής δραστηριοτήτων
• Στην αισθητηριακή λειτουργία της συμπεριφοράς (στερεοτυπία)
ΙΙ. Ανάπτυξη ικανοτήτων ανεξάρτητης καθημερινής διαβίωσης
Α. Προσωποκεντρικός εκπαιδευτικός σχεδιασμός
• Ατομικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα
- Καταγραφή ενισχυτών
- Ανάλυση απόστασης
- Εκπόνηση στόχων και λειτουργικό πρόγραμμα σπουδών
Β. Τεχνικές παρέμβασης για την ανάπτυξη
• Αυτοεξυπηρέτησης
• Κοινωνικών ικανοτήτων
• Ικανοτήτων αναψυχής και κοινοτικής διαβίωσης
• Προεπαγγελματικής εκπαίδευσης
• Επικοινωνίας
• Η μέθοδος των διακριτών δοκιμών
• Εφαρμοσμένη λεκτική συμπεριφορά
- Η ανάλυση του Skinner
- Η ανάλυση των θεμελιωτικών διαδικασιών του Michael
- Εκπαίδευση στα αιτήματα
ΩΡΟΛΟΓΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΙΑ ΖΩΣΗΣ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗΣ
Σάββατο 7 Νοεμβρίου 2015
10:00 – 15:00 Διδακτικές Ενότητες Α' Μέρους
- Τι είναι η εφαρμοσμένη ανάλυση συμπεριφοράς
- Υποθέσεις αιτιολογίας της συμπεριφοράς πρόβλημα
- Διαδικασία εκτίμησης λειτουργίας της συμπεριφοράς
- Κριτήρια επιλογής παρέμβασης
- Λειτουργικά εμφανείς παρεμβάσεις
12:00 – 12:30 Διάλειμμα
Κυριακή 8 Νοεμβρίου 2015
10:00 - 15:00 Διδακτικές Ενότητες Β' Μέρους
- Εφαρμοσμένη ανάλυση συμπεριφοράς και διδασκαλία:
• αυτοεξυπηρέτησης
• κοινωνικών ικανοτήτων
• ικανοτήτων αναψυχής και κοινοτικής διαβίωσης
• προεπαγγελματικών ικανοτήτων
- Η μέθοδος των διακριτών δοκιμών
- Εκπαίδευση στα αιτήματα
12:00 – 12:30 Διάλειμμα
Εξ’ αποστάσεως
(85) ογδόντα πέντε ώρες e-learning (κατ΄ ιδίαν μελέτη εκπαιδευτικού υλικού, αξιολόγηση)