Πολύς λόγος γίνεται το τελευταίο διάστημα για την έξαρση της επιθετικότητας σε παιδιά και εφήβους. Η επιθετικότητα στις ηλικίες αυτές εκδηλώνεται σε διάφορες εκφάνσεις της ζωής και φυσικά η σχολική πραγματικότητα δεν μπορεί να αποτελέσει εξαίρεση.
Στο χώρο του σχολείου οι επιθετικές τάσεις εκδηλώνονται σε διάφορες μορφές. Είτε με σωματική βία, είτε με λεκτική βία, είτε με φαινόμενα του λεγόμενου εκφοβισμού, όπου η βία ασκείται με πιο ψυχολογικό τρόπο.
Οι εκδηλώσεις συμπεριφοράς δεν είναι πάντα εμφανείς. Πολλές φορές αρκεί να γίνει κάτι πολύ σοβαρό, για να καταλάβουν γονείς και εκπαιδευτικοί ότι εκδηλώθηκε κάτι τέτοιο στο χώρο του σχολείου.
Η παρούσα επιμόρφωση στοχεύει να καλύψει εκτενώς το θέμα αυτό παρουσιάζοντας σύγχρονα και πρόσφατα ερευνητικά δεδομένα σχετικά με την κατάσταση στην Ελλάδα. Εκτός από την περιγραφή των φαινομένων βίας και επιθετικότητας, θα συζητηθούν ειδικές περιπτώσεις πραγματικών περιστατικών. Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην εξερεύνηση των αιτίων της εκδήλωσης της επιθετικής συμπεριφοράς, καθώς η επίγνωση των αιτίων είναι σημαντικός παράγοντας και για την πρόληψη και για την ευρύτερη κατανόηση του φαινομένου. Θα παρουσιαστούν διάφοροι τρόποι με τους οποίους μπορεί ο γονέας και ο εκπαιδευτικός να αντιληφθεί αν στον σχολικό χώρο μπορεί να έχει κάνει την εμφάνισή του ένα τέτοιο φαινόμενο.
Τέλος, θα συζητηθεί εκτενώς ο τρόπος με τον οποίο οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί μπορούν να στοχεύσουν α) στην πρόληψη εκδηλώσεων βίας και επιθετικότητας και β) στην πρόληψη αυτών.
Πρόγραμμα
09.30 - 10.30: Προσέλευση
10.30 - 12.30: Α’ ΕΝΟΤΗΤΑ:
1. Η φύση του ανθρώπου: είναι ο άνθρωπος από τη φύση του βίαιος;
2. Η ελληνική πραγματικότητα: στατιστικά και επιδημιολογικά στοιχεία για την επιθετικότητα στα ελληνικά σχολεία. Σύγκριση με δεδομένα από άλλες χώρες
3. Αίτια εκδήλωσης της επιθετικής συμπεριφοράς: ενδοπροσωπικά, οικογενειακά, κοινωνικοοικονομικά, σχολικά
4. Ψυχικές διαταραχές, μαθησιακές δυσκολίες και επιθετικότητα
5. Οι ψυχικές ανάγκες του επιθετικού ατόμου
6. Το θύμα της βίας
7. Τρόποι εκδήλωσης της επιθετικής συμπεριφοράς:
• Το φαινόμενο του εκφοβισμού
• Η σωματική βία - Η λεκτική βία
• Ο βανδαλισμός
8. Άλλα αίτια της επιθετικής συμπεριφοράς:
• βιντεοπαιχνίδια
• μουσική
• κινηματογράφος-τηλεόραση
12.30 – 13.00: coffee break
13.50 – 15.00: Β’ ΕΝΟΤΗΤΑ:
1. Οι επιπτώσεις της επιθετικότητας
2. Το σχολείο ως χώρος εκδήλωσης επιθετικής συμπεριφοράς
3. Ο ρόλος της ποινής στη διαχείριση επιθετικών συμπεριφορών
4. Πρόληψη επιθετικότητας: πολιτική του σχολείου
5. Αγωγή υγείας και συναισθηματική αγωγή για διαχείριση συγκρούσεων
6. Το συναίσθημα του θυμού και οι συγκρούσεις: παραδείγματα από δραστηριότητες για όλες τις βαθμίδες.
7. Κοινωνικές δεξιότητες και συναισθηματική αγωγή για την αντιμετώπιση της επιθετικότητας και της βίας.
8. Ενίσχυση αυτοεκτίμησης και η σχέση της με την αντιμετώπιση επιθετικών συμπεριφορών.
15.00 -15.30: Ερωτήσεις – Απαντήσεις – Συζήτηση.
15.30 Λήξη σεμιναρίου - Παραλαβή βεβαιώσεων
Παροχές
Σε όλους τους συμμετέχοντες παρέχεται:
- Βεβαίωση παρακολούθησης
- Σχετικό επιστημονικό υλικό σε ψηφιακή μορφή.
- Φάκελος συνέδρου
- Μπλοκ σημειώσεων
- Στυλό