Το Κέντρο Δια Βίου Μάθησης 1 «Πορεία Υγείας» και το Ινστιτούτο «Βιωματική Παρέμβαση NDI», διοργανώνουν τρείς εκπαιδευτικούς κύκλους στην Ψυχοθεραπεία, στην Συμβουλευτική και στην Εμψύχωση Ομάδων σύμφωνα με τη Non Directive Intervenante-Παρεμβαίνουσα Μη Κατευθυντικότητα (NDI). Τα μαθήματα γίνονται διαζώσης και μέσω Webinar αν χρειαστεί.
1ος Κύκλος: Πρώτο και Δεύτερο έτος: Εκπαίδευση στην Εμψύχωση Ομάδων
2ος Κύκλος: Τρίτο έτος: Εκπαίδευση στη Συμβουλευτική
3ος Κύκλος: Τέταρτο έτος: Εκπαίδευση στην Ψυχοθεραπεία
ΣΥΝΟΠΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ του 1ου Κύκλου ΕΜΨΥΧΩΣΗ ΟΜΑΔΩΝ (2 έτη)
1. Μαθήματα κορμού (400 ώρες/16 τριήμερα)
2. Ελεύθερη Επιλογή (100 ώρες)
3. Ατομική Θεραπεία με συν-εκπαιδευόμενους Co-counseling (20 ώρες)
4. Ατομική Εποπτεία-Θεραπεία (12 ώρες)
5. Πρακτική (40 ώρες)
6. Παρακολούθηση συνεδριών-ημερίδων (ποικίλει)
7. Εκπόνηση εργασίας
ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ
1. Μαθήματα κορμού (400 ώρες) Η εκπαίδευση λειτουργεί κυρίως σε κλειστή βιωματική-εργαστηριακή ομάδα κορμού (έως 16 ατόμων), με σταθερή σύνθεση και τους ίδιους εμψυχωτές-εκπαιδευτές. Πρόκειται για ομάδα εργαστηριακή, βιωματικού χαρακτήρα, προσωπικής εμπλοκής, έκφρασης και επικοινωνίας. Λειτουργεί σε τρίωρες, ημερήσιες και κυρίως σε τριήμερες ή πολυήμερες συναντήσεις, εντός ή/και εκτός πόλης, σε κατάλληλα διαμορφωμένους χώρους για εργασία και αυτοδιαχειριζόμενη διαμονή (residential). Η διάρκεια της εργασίας είναι 8-10h/24ωρο. H ομάδα κορμού συνιστά το βιωματικό μέρος της εκπαίδευσης. Πρόκειται για ομάδα προσωπικής εμπλοκής περιλαμβάνοντας δραστηριότητες έκφρασης και επικοινωνίας, μοιράσματος, αναστοχασμού, αξιολόγησης και ανάλυσης της ομαδικής και της ατομικής εμπειρίας. Οι εκπαιδευόμενοι εμπλέκονται προσωπικά, στο βαθμό που οι ίδιοι το επιθυμούν. Σε συνάρτηση με τις επιθυμίες και τα αιτήματά τους προτείνονται δραστηριότητες σύμφωνα με το πνεύμα και την φιλοσοφία της NDI, πράγμα που λειτουργεί τόσο εκπαιδευτικά όσο και ψυχοθεραπευτικά για όλους τους συμμετέχοντες. Ταυτόχρονα υπάρχει θεωρητική-μεθοδολογική και βιβλιογραφική ανάλυση της θεωρίας της NDI. Η θεωρία προσεγγίζεται με την μέθοδο της συν-εκπαίδευσης και των ατομικών εργασιών. Όλο το πρόγραμμα σπουδών προσεγγίζεται με την μέθοδο της βιωματικής μάθησης μιας και οι εκπαιδευόμενοι στα προγράμματά μας συμμετέχουν ενεργά στην εκπαίδευσή τους σύμφωνα με την θεωρία της NDI. Η παρακολούθηση κορμού υπολογίζεται σε 8 τριήμερα/έτος (πιστοποιούνται 25 ώρες/τριήμερο).
2. Δραστηριότητες ελεύθερης επιλογής (100 ώρες) Οι εκπαιδευόμενοι επιλέγουν μεταξύ δραστηριοτήτων που προτείνει το Ινστιτούτο στα μέλη του ή και στο ευρύτερο κοινό, σε καλοκαιρινές, πανελλήνιες και διεθνείς διοργανώσεις της NDI.
3. Ατομική θεραπεία με συνεκπαιδευόμενους (Co-Conseil) (20 ώρες) Κατάθεση πρωτοκόλλου ανά 5 συνεδρίες.
4. Ατομικές συνεδρίες ψυχοθεραπείας και εποπτείας (12 ώρες) Ατομικές συνεδρίες με μέλος της εκπαιδευτικής ομάδας.
5. Πρακτική άσκηση (40 ώρες) Γίνεται στη διάρκεια του β΄έτους σπουδών : Στις ομάδες κορμού: Οι εκπαιδευόμενοι εμψυχώνουν για μικρή διάρκεια την ομάδα των εκπαιδευομένων παρουσία των εκπαιδευτών τους και ακολουθεί εποπτεία με σχόλια και παρατηρήσεις. Στο πλαίσιο δράσεων του Ινστιτούτου (ημερίδες, συναντήσεις, συμπόσια, κ.ά.): Οι εκπαιδευόμενοι συμμετέχουν στην προετοιμασία-διοργάνωση των δράσεων αυτών και στην εμψύχωσή τους. Προηγούνται συναντήσεις προετοιμασίας και έπονται συναντήσεις εποπτείας και αξιολόγησης.
6. Παρακολούθηση συνεδρίων-ημερίδων (10 ώρες ανά έτος) Οι εκπαιδευόμενοι/ες καλούνται να συμμετάσχουν και να παρακολουθούν συνέδρια, συμπόσια, ημερίδες, ομιλίες-διαλέξεις, κ.ά. με θέματα σχετικά της εκπαίδευσης
7. Εκπόνηση εργασίας Στη διάρκεια του εκπαιδευτικού προγράμματος εκπονείται εργασία σχετική με το αντικείμενο της εκπαίδευσης, στο πλαίσιο της φιλοσοφίας, της θεωρίας και της μεθοδολογίας της NDI, και θέμα επιλεγόμενο από τους εκπαιδευόμενους σε συνεργασία με τους εκπαιδευτές. Οι εργασίες θα παρουσιασθούν σε ημερίδα στο τέλος της εκπαίδευσής τους.
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
H Παρεμβαίνουσα Μη-Κατευθυντικότητα (NDI) είναι θεωρία κατανόησης των ανθρωπίνων λειτουργιών σε ψυχολογικό, θεσμικό και κοινωνικό επίπεδο και συγχρόνως μέθοδος διευκόλυνσης της πορείας μάθησης και ανάπτυξης. Η θεωρία αυτή συγκροτήθηκε και ολοκληρώθηκε στη σημερινή της μορφή στα μέσα της δεκαετίας του ΄80, από τον Γάλλο καθηγητή Michel Lobrot, στη συνέχεια του έργου του Kurt Lewin και του Carl Rogers, μέσα στα πλαίσια του Υπαρξισμού και της Φαινομενολογίας και εισάχθηκε στην Ελλάδα από τον πρ. Αναπληρωτή Καθηγητή, Ψυχοθεραπευτή και εκπαιδευτή NDI και ιδρυτή του Ινστιτούτου Βιωματική Παρέμβαση NDI Κώστα Μπακιρτζή.
Η μέθοδος επικεντρώνεται, τόσο στην παιδαγωγική όσο και στην εμψύχωση ομάδων και στην ψυχοθεραπεία, και βοηθά στην αναζήτηση τρόπων και διαδικασιών δημιουργίας θετικών εμπειριών που εμπλουτίζουν τις πηγές του ατόμου και συγχρόνως διευκολύνουν την ανάδυση επιθυμιών για μάθηση, επικοινωνία, και δημιουργικότητα.
Μέσα σε ένα πλαίσιο απόλυτης αποδοχής, υποστήριξης και συνοδείας δηλαδή στα πλαίσια της ομάδας, ο κάθε συμμετέχων συμμετέχει και συνδημιουργεί μια κοινωνική συνθήκη που ενθαρρύνει την βιωματική μάθηση και την θεραπεία έτσι ώστε και μια αρνητική κατάσταση που έχει βιωθεί στο παρελθόν τραυματικά μετατρέπεται σε θετική.
O Michel Lobrot, τόσο θεωρητικά όσο και μεθοδολογικά, εμπλουτίζει τη Μη Κατευθυντικότητα με την έννοια και την πρακτική της Παρέμβασης (Intervention). Καίριας σημασίας είναι η διάκριση που κάνει μεταξύ επιρροής και επιβολής. Αυτό επιτυγχάνεται από τον θεραπευτή-εμψυχωτή παρεμβαίνοντας και προτείνοντας δραστηριότητες, ιδέες, ασκήσεις ή υποθέσεις κ.α., σεβόμενος απόλυτα τις ανάγκες, τις επιθυμίες και ιδιορρυθμό του πελάτη-θεραπευόμενου-συμμετέχοντα. Αυτό προϋποθέτει τη διευκόλυνση της έκφρασης και της επικοινωνίας όπως και τη στάση ακρόασης και συνοδείας από μέρους του θεραπευτή-εμψυχωτή.
Η στάση του θεραπευτή-εμψυχωτή στην N.D.I, στηρίζεται κατ’ αρχήν στη βαθιά αποδοχή του ατόμου ή της ομάδας, στην ενεργητική ακρόαση και ενσυναίσθηση, στην αυθεντικότητα (C. Rogers), καθώς επίσης στη δυνατότητα παρέμβασης του μέσα από προτάσεις. Οι προτάσεις αυτές έχουν σκοπό να διευκολύνουν την εμβάθυνση στο προσωπικό βίωμα και τον εμπλουτισμό του, προς την κατεύθυνση των επιθυμιών και αναγκών του ατόμου (Μ. Lobrot). Χρησιμοποιούνται για αυτό τον σκοπό διάφορες τεχνικές είτε ατομικές είτε ομαδικές.