Ο τρόπος προσέγγισης των κωφών παιδιών ως ακούοντα «μη φυσιολογικά» άτομα ή ως άτομα με διαφορετική γλώσσα και κουλτούρα καθορίζει τη φιλοσοφία και τη δομή των προγραμμάτων παρέμβασης για τα κωφά παιδιά και τις οικογένειές τους. Η κώφωση συγκρινόμενη με τις άλλες αναπηρίες μοιάζει να είναι «αόρατη» αναπηρία, οι συνέπειες της οποίας μπορεί να είναι εξαιρετικά περιοριστικές για την ανάπτυξη του ατόμου και μπορούν να αποβούν μοιραίες αν δεν υπάρξει έγκαιρη και κατάλληλη παρέμβαση. Στο σεμινάριο πρόκειται να παρουσιαστούν τα διαφορετικά μοντέλα προσέγγισης της κώφωσης, οι παράμετροι αξιολόγησης των κωφών παιδιών, η σημασία της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας ως προϋπόθεση για την απόκτηση γλωσσικών δεξιοτή
Οι συμμετέχοντες θα ενημερωθούν σχετικά με τις βασικές έννοιες και τη σημασία των όρων προγλωσσικά και μεταγλωσσικά κωφό άτομο, τη σχέση υπολλειματικής ακοής και ομιλίας, την Ελληνική Νοηματική Γλώσσα, την κατάκτηση της γλώσσας και της ομιλίας από το κωφό παιδί, τα μοντέλα και τις στρατηγικές διδασκαλίας στην εκπαίδευση των κωφών μαθητών, τη σημασία της έγκαιρης παρέμβασης και την επιλογή του κατάλληλου εκπαιδευτικού περιβάλλοντος. Βασισμένο στη σύγχρονη επιστημονική έρευνα και την παρατήρηση, το σεμινάριο αυτό χωρίς να παραμελεί τις επιπτώσεις της κώφωσης στο κωφό άτομο και στην οικογένεια του, παρουσιάζει το κωφό παιδί με βάση τη δυνατότητα του να βλέπει «ως ένα βλέπον παιδί», τονίζοντας τις εν δυνάμει ικανότητες του να αναπτυχθεί και να εξελιχθεί μέσα σε ένα κατάλληλο επικοινωνιακά και γλωσσικά περιβάλλον.
Σάββατο
Α΄ ΕΝΟΤΗΤΑ
- Ορισμοί: Κώφωση- Βαρηκοΐα
- Εκπαιδευτική - Κοινωνιο-γλωσσολογική - Ιατρική προσέγγιση της κώφωσης
- Διάγνωση
- Συναισθηματικά στάδια από τα οποία περνούν οι γονείς
Β' ΕΝΟΤΗΤΑ
- Αξιολόγηση
- Ακαδημαϊκά επιτεύγματα των κωφών μαθητών
Κυριακή
Γ' ΕΝΟΤΗΤΑ
- Ελληνική Νοηματική γλώσσα: Μια πλήρης γλώσσα, Μύθοι & Πραγματικότητα
- Μοντέλα επικοινωνίας στην εκπαίδευση του κωφού παιδιού - Δίγλωσση προσέγγιση
Δ' ΕΝΟΤΗΤΑ: Πρακτική άσκηση
- Έγκαιρη Παρέμβαση
- Εκπαιδευτικό πλαίσιο ένταξης του Κωφού παιδιού