Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής με ή χωρίς Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ ή ΔΕΠΥ) είναι μία εκ γενετής αναπτυξιακή διαταραχή, από τις συχνότερες, με πρωτογενή χαρακτηριστικά τη μεγάλη διάσπαση προσοχής και τα συμπτώματα της απροσεξίας, της υπερκινητικότητας και παρορμητικότητας. Εμφανίζεται στο 5-7% του μαθητικού πληθυσμού, με μεγαλύτερη συχνότητα εμφάνισης στα αγόρια. Διαρκεί εφ’ όρου ζωής, ενώ μπορεί να προκαλέσει σημαντικές και ποικίλες δυσκολίες τόσο στο ίδιο το παιδί, όσο και στο περιβάλλον του (Κάκουρος και Μανιαδάκη, 2000).
Τα υπερκινητικά παιδιά βρίσκονται διαρκώς σε υπερδιέγερση και κίνηση, προκαλούν μονίμως φασαρία και συνήθως παρουσιάζουν εξελικτικές ανωμαλίες, δηλαδή: καθυστέρηση στην ομιλία, αδεξιότητα στις κινήσεις, δυσκολία στην εκμάθηση ανάγνωσης, αντιληπτικές ανεπάρκειες, δυσκολία στην κατανόηση των σχημάτων και μορφών, αδυναμία προσανατολισμού στο χώρο.
Το σχολείο και η τάξη έχουν καθοριστική σημασία τόσο στην εκδήλωση και εντόπιση των συμπτωμάτων, όσο και στην μετατροπή των αρνητικών εμπειριών του παιδιού σε θετικές, με την παροχή κατάλληλης εξατομικευμένης βοήθειας.
Η επιτυχής εκπαίδευση του μαθητή με ΔΕΠ-Υ απαιτεί να δημιουργηθούν συνθήκες στο περιβάλλον που να διευκολύνουν το μαθητή να αξιοποιήσει στο μέγιστο τις δυνατότητές του στις δραστηριότητες μάθησης και παράλληλα να ελαχιστοποιούν τις δυσκολίες του.
Οι εκπαιδευτικοί κάθε βαθμίδας οφείλουν να διευκολύνουν τη μάθηση. Ακόμα δε περισσότερο, όταν στην τάξη υπάρχουν μαθητές που αντιμετωπίζουν Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής με/χωρίς Υπερκινητικότητα. Σε αυτές τις περιπτώσεις η ανάγκη ανακάλυψης νέων τρόπων και στρατηγικών μάθησης, που θα διευκολύνουν όχι μόνο το μαθητή με ΔΕΠΥ, αλλά και όλους τους υπόλοιπους, είναι αναμφισβήτητη.
Αναλυτικό Πρόγραμμα
Κατανομή Ωρών
10:00 - 10:30 Προσέλευση
10:30 - 15:30 Ώρες διεξαγωγής
12:30 - 13:00 Διάλειμμα
Σάββατο 27/02/2016
Α΄ ΕΝΟΤΗΤΑ: Έννοια και ορισμός της ΔΕΠ-Υ, ενδείξεις και χαρακτηριστικά των μαθητών με ΔΕΠ-Υ
• Τι είναι η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής – Υπερκινητικότητα
• Αιτιολογία, συμπτωματολογία
• Διάγνωση, διαφορική διάγνωση, τύποι ΔΕΠ-Υ
• Συνοδά προβλήματα
• Επιπτώσεις της ΔΕΠ-Υ στην καθημερινή ζωή του παιδιού
Β' ΕΝΟΤΗΤΑ: Το παιδί με ΔΕΠΥ στη σχολική τάξη – Πρακτικές υποστήριξης των παιδιών για Εκπαιδευτικούς και Γονείς
• Το Νομοθετικό πλαίσιο για την ΕΑΕ και τους μαθητές με ΔΕΠ-Υ
• Διαγνωστικοί, Αξιολογικοί και Υποστηρικτικοί θεσμοί
• Η προσέγγιση του παιδιού με ΔΕΠΥ από τον Εκπαιδευτικό
• Σχέδιο Αντιμετώπισης της ΔΕΠΥ
• Στρατηγικές χειρισμού των Προβλημάτων
• Αντιμετώπιση μαθητή με ΔΕΠ-Υ στη σχολική τάξη
• Ο ρόλος των γονέων - Συνεργασία των εκπαιδευτικών με τους γονείς
Κυριακή 28/02/2016
Α' ΕΝΟΤΗΤΑ: Στρατηγικές παιδαγωγικής προσέγγισης και εκπαιδευτικής παρέμβασης
• Αντιμετώπιση προβληματικής συμπεριφοράς
• Στρατηγικές παιδαγωγικής προσέγγισης και εκπαιδευτικής παρέμβασης μέσα από πραγματικές περιγραφές περιπτώσεων μαθητών με ΔΕΠΥ όλων των βαθμίδων
Β' ΕΝΟΤΗΤΑ: Πρακτική άσκηση
• Παρουσίαση πραγματικών περιγραφών περιπτώσεων μαθητών με ΔΕΠΥ
• Οργάνωση των πληροφοριών
• Υποθέσεις για τη διάγνωση
• Διαμόρφωση στόχων παρέμβασης και επιλογή κατάλληλων στρατηγικών
για την επίτευξή τους
• Παρουσίαση εργασιών, συζήτηση
Σε όλους τους συμμετέχοντες παρέχεται:
- Βεβαίωση Παρακολούθησης από το πιστοποιημένο ΚΔΒΜ της Employ
- Πλούσιο και Εξειδικευμένο επιστημονικό υλικό, σχετικά με την περαιτέρω κατάρτιση στο αντικείμενο της επιμόρφωσης
- Φάκελος συνέδρου
- Μπλοκ σημειώσεων
- Στυλό
- Coffee Break