Οι Μαθησιακές Δυσκολίες αποτελούν ένα από τα συχνότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα παιδιά σχολικής ηλικίας και το οποίο απασχολεί έντονα γονείς και εκπαιδευτικούς. Μεγάλος αριθμός μαθητών αποτυγχάνουν καθημερινά, γιατί στερούνται έγκαιρης ανίχνευσης και διάγνωσης των Μαθησιακών τους Δυσκολιών ή αποτελεσματικής εκπαιδευτικής στήριξης. Οι μαθητές αυτοί απογοητεύονται, περιθωριοποιούνται και συχνά τα παρατούν. Από την άλλη πλευρά, οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί αγχωμένοι, απογοητευμένοι και συχνά σε σύγχυση, προσπαθούν να βρουν λύσεις, αναζητούν τρόπους υποστήριξης, χωρίς κάποιο θεσμικό υποστηρικτικό πλαίσιο και χωρίς εξειδικευμένη σχετική επιμόρφωση.
Τα δεδομένα της σύγχρονης επιστημονικής έρευνας για τις Μαθησιακές Δυσκολίες, απομακρύνουν τις αντιλήψεις που ενοχοποιούν τους μαθητές για «τεμπελιά», «αδιαφορία» ή «ανωριμότητα» και δίνουν έμφαση στην εκπαιδευτική αντιμετώπιση. Αν και οι Μαθησιακές Δυσκολίες είναι ενδογενείς και δεν προκαλούνται από το περιβάλλον, μπορούν να επιδεινωθούν ή να μειωθούν ανάλογα με συγκεκριμένους παράγοντες του περιβάλλοντος. Στην προσπάθεια κατάλληλης οργάνωσης και αξιοποίησης αυτών των παραγόντων του περιβάλλοντος συμβάλλουν:
i. Η ανάδειξη και κατανόηση της σημασίας και της πραγματικής φύσης των Μαθησιακών Δυσκολιών
ii. Η έγκαιρη ανίχνευση και διάγνωση
iii. Η αλλαγή των αντιλήψεων και των καθημερινών διδακτικών πρακτικών των εκπαιδευτικών
iv. Προτάσεις τεκμηριωμένων μεθόδων υποστήριξης
Κατανομή Ωρών
10:00 - 10:30 Προσέλευση
10:30 - 15:30 Ώρες διεξαγωγής
12:30 - 13:00 Διάλειμμα
Σάββατο
Α΄ ΕΝΟΤΗΤΑ: Έννοια και ορισμός των Μαθησιακών Δυσκολιών, ενδείξεις και χαρακτηριστικά των μαθητών με Μ.Δ.
• Τι είναι οι Μαθησιακές Δυσκολίες και πώς διαφοροποιούνται από τα προβλήματα μάθησης
• Οι πλέον διαδεδομένοι μύθοι σχετικά με τις Μ.Δ.
• Βασικές κατηγορίες και ταξινομήσεις των Μαθησιακών Δυσκολιών
• Ενδείξεις ύπαρξης Μαθησιακών Δυσκολιών
• Η επίδραση των Μ.Δ. στη ζωή του παιδιού
Προβλήματα συμπεριφοράς | Ελλειμματική μνήμη | Προβλήματα προσοχής
Προβλήματα στη συναισθηματική εξέλιξη | Προβλήματα στη Σχολική Μάθηση
Κοινωνική εξέλιξη των μαθητών με Μ.Δ.
Β' ΕΝΟΤΗΤΑ: Μαθησιακές Δυσκολίες στη σχολική τάξη – Πρακτικές υποστήριξης των παιδιών για Εκπαιδευτικούς και Γονείς
• Το Νομοθετικό πλαίσιο για την ΕΑΕ και τους μαθητές με Μ.Δ.
• Διαγνωστικοί, Αξιολογικοί και Υποστηρικτικοί θεσμοί
• Δυσκολίες που εμφανίζουν τα νήπια που βρίσκονται σε «επικινδυνότητα»
• Πρώιμη παρέμβαση - Υποστηρικτικό υλικό για νηπιαγωγούς - Τρόπος λειτουργίας
• Παιδαγωγικές παρεμβάσεις για ισότιμη εκπαίδευση των μαθητών με Μ.Δ.
(α) Εξατομικευμένο Πρόγραμμα Εκπαίδευσης (Ε.Π.Ε.)
(β) Διαφοροποίηση Διδασκαλίας μέσω των 4 στοιχείων δομής των Α.Π.Σ.
• Προσαρμογές Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών (Α.Π.Σ.) για μαθητές με Μ.Δ.
• Αξιολόγηση - Εναλλακτική αξιολόγηση
• Αντιμετώπιση προβληματικής συμπεριφοράς
• Ο ρόλος των γονέων - Συνεργασία των εκπαιδευτικών με τους γονείς
Κυριακή
Α' ΕΝΟΤΗΤΑ: Στρατηγικές Μάθησης για μαθητές με Μ.Δ.
• Τι είναι οι στρατηγικές μάθησης και πώς διδάσκονται
• Παρουσίαση στρατηγικών για την υποστήριξη της μαθησιακής διαδικασίας που βοηθούν τους μαθητές με Μ.Δ. να θυμούνται, να μαθαίνουν, να συμμετέχουν σε διαγώνισμα, να κρατούν σημειώσεις, καθώς και στρατηγικές που τους βοηθούν στην οργάνωση και στον αυτο-έλεγχο.
Β' ΕΝΟΤΗΤΑ: Πρακτική άσκηση
• Παρουσίαση πραγματικών περιγραφών περιπτώσεων μαθητών με Μ.Δ.
• Οργάνωση των πληροφοριών
• Υποθέσεις για τη διάγνωση
• Διαμόρφωση στόχων παρέμβασης και επιλογή κατάλληλων στρατηγικών για την επίτευξή τους
• Παρουσίαση εργασιών, συζήτηση
Σε όλους τους συμμετέχοντες παρέχεται:
- Βεβαίωση Παρακολούθησης από το πιστοποιημένο ΚΔΒΜ της Employ
- Πλούσιο και Εξειδικευμένο επιστημονικό υλικό, σχετικά με την περαιτέρω κατάρτιση στο αντικείμενο της επιμόρφωσης
- Φάκελος συνέδρου
- Μπλοκ σημειώσεων
- Στυλό
- Coffee Break