Η είσοδος συνομηλίκων παιδιών στο σχολείο δεν προϋποθέτει απαραιτήτως τους ίδιους ρυθμούς βιοψυχοκινητικής ανάπτυξης. Η ωριμότητα για σχολική ένταξη δηλαδή η δυνατότητα να διδαχθούν τα παιδιά με συνεκτικό τρόπο γραφή, ανάγνωση και αριθμητική αλλά και να προσαρμοσθούν στο σχολικό περιβάλλον περικλείεται στην έννοια της σχολικής ετοιμότητας. Τα αναπτυξιακά ορόσημα που χρειάζεται να έχουν κατακτήσει για το σχολείο, είναι τομείς που σχετίζονται με δεξιότητες αναφορικά με το επίπεδο κίνησης, γλώσσας, νόησης και συναισθηματικότητας.
Η εργοθεραπευτική αξιολόγηση περιλαμβάνει την εκτίμηση των επιμέρους λειτουργιών που προϋποθέτουν και καθορίζουν τη μαθησιακή εξέλιξη, όπως: αδρή και λεπτή κινητικότητα, σωματογνωσία, πλευρίωση, αλλά και γνωστικές ικανότητες, γραφοκινητικό συντονισμό, κ.λ., που αποτελούν και μέρος της εκπαιδευτικής αξιολόγησης από τον ειδικό παιδαγωγό.
Παράλληλα, η σημαντικότητα της πρώιμης ανίχνευσης παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες από την ιατροπαιδαγωγική ομάδα, (παιδοψυχίατρο, ψυχολόγο, ειδικό παιδαγωγό, λογοθεραπευτή, και ειδικό παιδαγωγό) καθιστά απαραίτητη την αναζήτηση και διαρκή επιστημονική ενημέρωση ώστε να προωθείται η γνωστική εξέλιξη των παιδιών και να διευκολύνεται η προσαρμογή τους στο σχολικό περιβάλλον.
Μεθοδολογία
Θα περιγραφούν οι επιμέρους τομείς ψυχοκινητικής ανάπτυξης της προσχολικής ηλικίας: Βιοσωματικός, νοητικός, ψυχοσυναισθηματικός και κοινωνικός. Επίσης θα παρουσιασθεί ένα πλαίσιο κλινικής συλλογιστικής για την αξιολόγηση των προβλημάτων στον ιδεασμό, τον κινητικό σχεδιασμό, τον αμφίπλευρο συντονισμό κ.λπ., σε συσχετισμό με τις δυνατότητες γραφής, ανάγνωσης και αριθμητικής. Επιπρόσθετα θα αναλυθεί η σημασία της επίδρασης των γονέων και του εκπαιδευτικού, στην ενίσχυση των κινήτρων για μάθηση. Το σεμινάριο θα ολοκληρωθεί με τη συζήτηση ποιοτικών μελετών περιπτώσεων παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες εξαιτίας διαφορετικών σωματοψυχικών αιτίων.
Περιεχόμενα
Α΄ Μέρος
Ο ρόλος της ανίχνευσης των ψυχοκινητικών ικανοτήτων παιδιών προσχολικής ηλικίας για την αναγνώριση της σχολικής ετοιμότητας: Εργοθεραπευτική αξιολόγηση
• Αναπτυξιακές δεξιότητες παιδιών προσχολικής ηλικίας
Ψυχοκοινωνικότητα και συναισθηματική ανάπτυξη
Συμπτώματα ανωριμότητας στη συμπεριφορά
Αίτια μη αξιοποίησης νοητικών ικανοτήτων του παιδιού
Αίτια υποεπίδοσης
• Εργοθεραπευτική εκτίμηση ψυχοκινητικών ικανοτήτων – Φυλλάδιο αξιολόγησης
• Αναπτυξιακές παράμετροι που υποστηρίζουν την κατάκτηση γραφής, ανάγνωσης και αριθμητικής
• Η έννοια της σχολικής ετοιμότητας
• Νοημοσύνη και σχολική ετοιμότητα
Β΄ Μέρος
Εργοθεραπευτική προσέγγιση
• Εργοθεραπευτικές παρεμβάσεις
• Πρακτικές ασκήσεις
• Πρότυπο εργοθεραπευτικής έκθεσης
• Φυλλάδιο αξιολόγησης
Γ΄ Μέρος
Η σημασία της αλληλεπίδρασης των εμπλεκόμενων παραγόντων στο περιβάλλον του παιδιού για την ανάδυση και ενίσχυση των κινήτρων
Προϋποθέσεις για τη συστηματική διαχείριση παιδιών με δυσκολίες στη μάθηση από το σχολείο και τους γονείς
Προβληματισμοί που βοηθούν στην αναγνώριση ερμηνεία και αντιμετώπιση της έλλειψης σχολικής ετοιμότητας
Παράγοντες που επηρεάζουν τη μάθηση
Πλαίσιο διαστάσεων για την αξιολόγηση του παιδιού
• Η στάση των γονέων απέναντι στη σχολική απόδοση
• Η στάση των εκπαιδευτικών απέναντι στη σχολική απόδοση
• Συμβουλευτικές κατευθύνσεις προς τους γονείς
• Συμβουλευτικές κατευθύνσεις προς τον εκπαιδευτικό
• Ανάλυση περιπτώσεων παιδιών με διαταραχές της σχολικής μάθησης
Θα δοθούν σημειώσεις και βιβλιογραφία