Οι διατροφικές διαταραχές αποτελούν μία κατηγορία ψυχικών διαταραχών με σημαντικές επιπτώσεις στη σωματική και ψυχική υγεία των ασθενών. Η Γνωσιακή – Συμπεριφορική προσέγγιση αποτελεί μια από τις πιο τεκμηριωμένες και αποτελεσματικές θεραπείες για τις διατροφικές διαταραχές, δίνοντας έμφαση στη βελτίωση της σχέσης του ατόμου με το φαγητό, την ενίσχυση της αυτο-εικόνας του και την αποκατάσταση της λειτουργικότητας του. Πρόκειται για μια θεραπευτική προσέγγιση δομημένη, βραχείας διάρκειας και εστιασμένη στο παρόν, που αποσκοπεί στο να αλλάξει δυσλειτουργικά μοτίβα σκέψης και συμπεριφοράς που σχετίζονται με το φαγητό.
Στο σεμινάριο αυτό, οι συμμετέχοντες θα μάθουν πώς να εφαρμόζουν τη Γνωσιακή Συμπεριφορική Θεραπεία (CBT) για την αντιμετώπιση διατροφικών διαταραχών, όπως η Ψυχογενής Ανορεξία, η Ψυχογενής Βουλιμία και η Διαταραχή Επεισοδιακής Υπερφαγίας.
Το σεμινάριο παρέχει θεωρητική κατάρτιση, κλινικά παραδείγματα καθώς και πρακτικά εργαλεία που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στην καθημερινή κλινική πρακτική.
Το πρώτο μέρος της εκπαίδευσης, αφορά εισαγωγή στις Διατροφικές Διαταραχές και στην ΓΣΘ προσέγγιση όπου θα καλυφθούν, μεταξύ άλλων, οι εξής θεματικές:
-
Εισαγωγή στις διατροφικές διαταραχές (Ανορεξία, Βουλιμία, BED)
-
Διάγνωση και ταξινόμηση
-
Παράγοντες κινδύνου και αιτιοπαθογένεια
-
Εισαγωγή στη Γνωσιακή – Συμπεριφορική Προσέγγιση (CBT)/ Συλλογιστική
-
Θεωρητικό μοντέλο της CBT για τις διατροφικές Διαταραχές
-
Κλινική αξιολόγηση διατροφικών διαταραχών
-
Αναγνώριση βασικών γνωσιών & συμπεριφορών
-
Θέσπιση στόχων και δομή CBT συνεδριών
Στο δεύτερο μέρος της εκπαίδευσης θα συζητηθούν παρεμβάσεις στο γνωσιακό-συμπεριφορικό μοντέλο και θα διεξαχθεί το βιωματικό μέρος της εκπαίδευσης. Οι θεματικές θα περιλαμβάνουν:
-
Ψυχοεκπαίδευση
-
Παρουσίαση τεχνικών, ενδεικτικά:
-
γνωσιακή αναδόμηση
-
διακοπή του φαύλου κύκλου της διαιτητικής συμπεριφοράς
-
εργασία με την διαστρεβλωμένη εικόνα σώματος
-
διαχείριση αντισταθμιστικών συμπεριφορών
-
Στρατηγικές διαχείρισης υποτροπών
-
Παρουσίαση κλινικών περιστατικών
-
Παιχνίδι Ρόλων
-
Προκλήσεις, όρια, ηθικά διλήμματα για τον θεραπευτή