06/08/2010

Στο μυαλό του Στιβ Τζομπς

Καριέρα

ΜΕ ΤΟΝ ΠΡΩΤΟ Μacintosh έφερε την επανάσταση στην αγορά των ηλεκτρονικών υπολογιστών, με την εταιρεία κινουμένων σχεδίων Ρixar τάραξε τα νερά στην κινηματογραφική παραγωγή, με το iΡhone ταρακούνησε την κινητή τηλεφωνία και με το iΡod τη μουσική. Ο περιθωριακός «σπασίκλας» του σχολείου είχε μπόλικα σκαμπανεβάσματα τόσο στην επαγγελματική όσο και στην προσωπική του ζωή. Κατάφερε να ξεπεράσει τις επαγγελματικές αποτυχίες και τον καρκίνο που λίγο έλειψε να τον στείλει στον άλλο κόσμο και να κάνει μια άνευ προηγουμένου επιστροφή, που τον καθιέρωσε σε αδιαμφισβήτητο γκουρού της ψηφιακής επανάστασης των 00s.
Τι να πει κανείς για έναν επιχειρηματία που κατάφερε, μέσα σε ελάχιστα χρόνια, να αυξήσει τη χρηματιστηριακή αξία της εταιρείας του από τα 5 δισ. στα... 190 δισ. δολάρια; Οι συντάκτες του περιοδικού Fortune τοποθέτησαν τον 55χρονο πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της Αpple στην κορυφή της κατάταξης με τους πιο επιτυχημένους μάνατζερ του 2010.
Υπό την ηγεσία του η Αpple έφερε την επανάσταση στην αγορά των φορητών music players με το iΡod, λάνσαρε το υπερεπιτυχημένο iΡhone, δημιούργησε έναν ισχυρό ανταγωνιστή για τα ΡC με την κυκλοφορία του ΟSΧ και φυσικά έγινε πρώτο θέμα με το φουτουριστικό iΡad.
Μέχρι να φτάσει ως εδώ ο Στιβ Τζομπς πέρασε πολλά και δύσκολα: τον έδωσαν βρέφος σε θετούς γονείς με την ελπίδα ότι θα μπορούσαν να του εξασφαλίσουν πανεπιστημιακές σπουδές. Είκοσι χρόνια αργότερα εγκατέλειψε το Στάνφορντ για να παρακολουθήσει μαθήματα καλλιγραφίας και γραφιστικής.
Εκείνη την εποχή γνώρισε τον Στηβ Γουόζνιακ. Οι δυο τους ίδρυσαν, το 1976, την εταιρεία Αpple, η οποία πήρε το όνομα του αγαπημένου φρούτου τού Στιβ Τζομπς. Σχεδίασε κατόπιν το logo με το δαγκωμένο μήλο, επειδή στα αγγλικά η λέξη «δαγκωματιά» (bite) ηχεί παρόμοια με τη λέξη byte, τη μονάδα μέτρησης χώρου και πληροφορίας στα υπολογιστικά συστήματα.
Την οικονομική επιτυχία της Αpple μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 1980 (με τους υπολογιστές Αpple Ι και ΙΙ και τον διάσημο, πλέον, Μacintosh) ακολούθησε ένας αυταρχικός τρόπος διαχείρισης εκ μέρους του Τζομπς και κάποιες ριζοσπαστικές αλλά οικονομικά ριψοκίνδυνες ιδέες που οδήγησαν στην εκδίωξή του από την Αpple το 1985.
Το 1986 επανήλθε δριμύτερος με δύο προσεκτικά στοχευμένες κινήσεις που κατάφεραν να τον κρατήσουν στον «αφρό» του αμερικανικού «επιχειρείν»: ίδρυσε την εταιρεία ΝeΧΤ, που επικεντρώθηκε στην ανάπτυξη ακριβών ηλεκτρονικών υπολογιστών και αγόρασε την Ρixar, που ανήκε στονσκηνοθέτη των Οσκαρ Τζορτζ Λούκας. Η Ρixar έγινε γρήγορα η πλέον καινοτόμος εταιρεία στον χώρο των κινουμένων σχεδίων, με παραγωγές που βασίζονταν αποκλειστικά στην υψηλή τεχνολογία.
Οταν ο Τζομπς επέστρεψε μετά βαΐων και κλάδων το 1997 στην Αpple, η εταιρεία έγινε ξανά κερδοφόρα. Το 1998 λάνσαρε τους πολύχρωμους iΜac, που έγιναν ένα με την σύγχρονη ποπ κουλτούρα. Από τότε η διαδρομή του έχει να παρουσιάσει μόνο νίκες απέναντι σε εμπορικούς ανταγωνιστές όπως ο «πολύς» Μπιλ Γκέιτς της Μicrosoft.
Η μεγαλύτερη νίκη ήταν απέναντι στον καρκίνο του παγκρέατος, αν και ο αγώνας για την επιβίωση τον κράτησε δύο χρόνια μακριά από την αγαπημένη του Αpple.

Τα 5 μυστικά της επιτυχίας του

1. Ουκ εν τω πολλώ το ευ
Λέει ότι ο ρόλος του στην εταιρεία δεν είναι να προσθέτει αλλά να απορρίπτει νέες συσκευές και λογισμικά. Ετσι όλα τα νέα προϊόντα της Αpple βασίζονται στο αξίωμα «less is more» («όσο το λιγότερο τόσο το καλύτερο και το περισσότερο»). Κοινώς, μακριά από περίτεχνες και πολύπλοκες συσκευές που κάνουν δύσκολη τη ζωή του χρήστη τους.

2. Ο πελάτης έχει πάντα δίκιο
Βασική πολιτική της Αpple είναι να μη χρεώνει για καμία επισκευή σε συσκευή η οποία είναι εντός της ημερομηνίας εγγύησης.
Επιπλέον, ο ίδιος ο Τζομπς είναι τόσο απαιτητικός σχετικά με την ποιότητα των μεταπωλητικών υπηρεσιών (after sales service) της εταιρείας του, ώστε επιμένει ακόμη και σήμερα να επιλέγει προσεκτικά ο ίδιος τους συνεργάτες που στελεχώνουν καθένα από τα καταστήματα της Αpple.

3. Μην κοιτάζεις πίσω, μόνο μπροστά
Εχει αποδείξει ότι για την Αpple δεν υπάρχει παρελθόν, μόνο μέλλον.
Αυτό είναι που την κάνει τόσο πρωτοποριακή, αν κρίνουμε και από την επιτυχία του πρόσφατου iΡad. Πελάτης της εταιρείας έστειλε πριν από λίγες ημέρες ένα προσωπικό e-mail στον Τζομπς, ρωτώντας τον αν θα συνεχίσει να υποστηρίζει τεχνικά το πρώτο iΡhone που κυκλοφόρησε το 2007. «Εννοείται πως όχι!» απάντησε ο ιδρυτής της Αpple.

4. Να είσαι απρόβλεπτος
Από πού να αρχίσει κανείς: από την αισθητική του logo και τις στιλπνές γραμμές των προϊόντων της μέχρι τη σφιχτή επικοινωνιακή πολιτική του ιδρυτή της; Η μισή Σίλικον Βάλεϊ απεχθάνεται τον Τζομπς και η άλλη μισή πίνει νερό στο όνομά του. Εχει πολλάκις κατηγορηθεί ότι «σπάει» έναν άγραφο κανόνα της αγοράς των Η/Υ, αυτόν που λέει ότι η τεχνογνωσία πρέπει να διακινείται ελεύθερα. Ο ίδιος αδιαφορεί, επιμένοντας να κάνει τα πράγματα «his way», με τον δικό του τρόπο.

5. Υποσχέσου το αδύνατο
«Σήμερα θα σας παρουσιάσω τρεις επαναστατικές συσκευές: ένα iΡod ευρείας οθόνης, μια συσκευή Ιντερνετ και ένα κινητό τηλέφωνο», είπε στην παρουσίαση του iΡhone το 2001. Κατέληξε ρωτώντας το κοινό «δεν καταλάβατε για τι σας μιλάω, έτσι; Πρόκειται για ΜΙΑ συσκευή. Σήμερα η Αpple θα επανεφεύρει το τηλέφωνο». Δεν είναι τυχαίο που σε κάθε παρουσίαση προϊόντος της Αpple λέει τη λέξη «επαναστατικό» τουλάχιστον 4-5 φορές.

Πηγή: Το Βήμα Online

Διαβάστε επίσης

Καριέρα, τεχνολογία, συνέδρια και νέα σεμινάρια και επιμορφωτικά προγράμματα. Ενημερωθείτε για θέματα εκπαίδευσης και εργασίας