13/7/2011

Οι επιχειρηματίες της νανοτεχνολογίας - Β. Θεοχαράκης, Ι. Αραμπατζής

Καριέρα

Στο πάντρεμα της νανοτεχνολογίας με τα στεγανωτικά και θερμομονωτικά υλικά πόνταραν ο καθηγητής του ALBA Βασίλης Θεοχαράκης και ο φοιτητής του Ιωάννης Αραμπατζής προκειμένου να εισέλθουν στον στίβο των επιχειρήσεων. Το εγχείρημά τους ξεκίνησε μόλις πριν από έξι χρόνια με τη δημιουργία της εταιρείας Nanophos αλλά και καινοτόμων προϊόντων, τα οποία είναι κατοχυρωμένα στη διεθνή αγορά οικοδομικών υλικών.
Εξέλιξη που δίνει τη δυνατότητα στους δύο συνεταίρους - αλλά και φίλους πλέον - να διεισδύουν στη διεθνή αγορά χωρίς ισχυρό ανταγωνισμό, τουλάχιστον για όσο χρονικό διάστημα οι πατέντες τους είναι κατοχυρωμένες. Εκμεταλλευόμενοι τη δυνατότητα αυτή, τοποθετούν τα προϊόντα τους στα ράφια αλυσίδων εντός αλλά και εκτός ελληνικών συνόρων - Κύπρο, Ισπανία, Πορτογαλία - φτάνοντας μέχρι την Κίνα, όπου η ζήτηση για στεγανωτικά και θερμομονωτικά υλικά νέας γενιάς βρίσκεται σε άνοδο, προοπτική που αναμένεται να ενισχύσει περαιτέρω τον τζίρο της Nanophos αλλά και να συμβάλει στη διεύρυνση του πελατολογίου της, το οποίο βρίσκεται κατά 50% εκτός Ελλάδος.

Εκρηξη του τζίρου. Σήμερα ο τζίρος της εταιρείας ανέρχεται σε 1 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας κατακόρυφη άνοδο, καθώς όταν άρχισε τις δραστηριότητές της οι πωλήσεις έφταναν μόλις τα 100.000 ευρώ.
Σε αντίστοιχα επίπεδα με τον αρχικό τζίρο όρισαν το μετοχικό τους κεφάλαιο την εποχή του ξεκινήματος οι δύο επιχειρηματίες-επιστήμονες. Εστησαν την εταιρεία τους με «μαγιά» μόλις 75.000 ευρώ αλλά με «γεμάτα» βιογραφικά στον επιστημονικό στίβο, τα οποία έπαιξαν ρόλο-κλειδί όχι μόνο στη γνωριμία τους, αλλά και στην ανάπτυξη των προϊόντων της εταιρείας.

Πώς γνωρίστηκαν. Ο «φοιτητής» Ιωάννης Αραμπατζής, τελειώνοντας χημικός στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, έκανε τη διδακτορική διατριβή του στη Σχολή Χημικών Μηχανικών του ΕΜΠ. Μέρος της διατριβής του ήταν ο καθαρισμός επιφανειών από τα βακτήρια με τη βοήθεια του φωτός. Στη συνέχεια πήγε στο ALBA, όπου έκανε το μεταπτυχιακό στη Διοίκηση Επιχειρήσεων και γνωρίστηκε με τον καθηγητή Θεοχαράκη στο μάθημα της Επιχειρηματικότητας.
Μάλιστα, τον Ιούνιο του 2005 στο ALBA απονεμήθηκε το πρώτο βραβείο επιχειρηματικού σχεδίου, το επονομαζόμενο European Business Plan of the Year, στον ετήσιο πανευρωπαϊκό διαγωνισμό των επιχειρηματικών πανεπιστημίων. Βραβευθείς ήταν ο κ. Αραμπατζής. Τελειώνοντας τις σπουδές του, τον Σεπτέμβριο του 2005, είχε να διαλέξει ανάμεσα στο να ακολουθήσει μια επαγγελματική σταδιοδρομία σε κάποια μεγάλη εταιρεία ή να γίνει ο ίδιος επιχειρηματίας, επιλογή που θα του έδινε τη δυνατότητα να θέσει σε εφαρμογή, σε συνεργασία με τον καθηγητή του, όσα ο ίδιος ανακάλυψε στο εργαστήριο. Η πλάστιγγα έγειρε προς τη δεύτερη επιλογή και οι δύο άνδρες αποφάσισαν να συνεργαστούν και εκτός ακαδημαϊκών αιθουσών.

Ιδέες και γνώσεις. Αν και την ιδέα για τα προϊόντα της εταιρείας είχε ο φοιτητής του ALBA, καθοριστικό ρόλο στο στήσιμο και τη φιλοσοφία της επιχείρησης έπαιξαν οι γνώσεις του καθηγητή Θεοχαράκη, ο οποίος είναι σήμερα αναπληρωτής καθηγητής Μάρκετινγκ και Επιχειρηματικότητας στο ALBA Graduate Business School αλλά και senior lecturer στο Aston Business School. Στους ακαδημαϊκούς του τίτλους περιλαμβάνονται πτυχίο και μεταπτυχιακό δίπλωμα Ηλεκτρολόγου Μηχανικού, ΜΒΑ από το NYU, ενώ είναι και κάτοχος διδακτορικού από το Πανεπιστήμιο του Warwick.
Το ερευνητικό του έργο επικεντρώνεται στο στρατηγικό μάρκετινγκ, στην ανάπτυξη νέων προϊόντων και στην επιχειρηματικότητα. Εργάστηκε, μάλιστα, για αρκετά χρόνια στη Silicon Valley και ως φαίνεται η «εξοικείωσή» του με το φημισμένο τεχνολογικό πάρκο των ΗΠΑ βρήκε υπό μία έννοια συνέχεια στο Τεχνολογικό και Πολιτιστικό Πάρκο του Λαυρίου, όπου είναι η έδρα της Nanophos.

Τα προϊόντα τους. Τα προϊόντα της εταιρείας, η οποία ασχολείται με την παραγωγή καινοτόμων και λειτουργικών υλικών με βάση τη νανοτεχνολογία, βρίσκονται στα ράφια μεγάλων αλυσίδων οικιακού εξοπλισμού, όπως είναι τα Praktiker στην Ελλάδα, αλλά και σε εταιρείες του εξωτερικού, όπως είναι οι Keraben και Weber ή τα πολυκαταστήματα MaxMat. Σε αυτά συναντά κανείς πλέον τα καθαριστικά επιφανειών DeSalin και τα αδιαβροχοποιητικά SurfaPore της ελληνικής Nanophos.
Σε αγορές του εξωτερικού βρίσκεται και το θερμομονωτικό χρωμάτων SurfaPore Themodry, το οποίο έχει συμπεριληφθεί στο ZED Pavillon που αποτελεί πρότυπο για τα νέα ενεργειακά κτίρια. Το εν λόγω υλικό, το οποίο έχει πιστοποιηθεί από διεθνείς φορείς και στην Ελλάδα από το Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, θερμομονώνει τα ακρυλικά χρώματα στα οποία προστίθεται, μπλοκάροντας έτσι τη μεταφορά της θερμότητας και της υγρασίας και εξασφαλίζοντας ενέργεια. Το πρώτο προϊόν που δημιούργησαν οι δύο συνέταιροι αφορούσε τον καθαρισμό και την αποκατάσταση επιφανειών κεραμικών πλακιδίων, μαρμάρων, τσιμέντου και πέτρας. Η αποδοχή του από την αγορά έδωσε φτερά στους δύο αυτοδημιούργητους επιχειρηματίες, οι οποίοι έγιναν σταδιακά και φίλοι. Κάνουν συχνά διακοπές μαζί, ενώ πρόσφατα ο καθηγητής έγινε και κουμπάρος του πρώην φοιτητή του.

Οικολογικά. Το τσιμέντο, τα πλακάκια, τα μάρμαρα, τα κεραμίδια παραμένουν τα πεδία δράσης των στεγανωτικών υλικών τους. Παράλληλα, η καινοτομία κερδίζει συνεχώς έδαφος. Οπως εξηγεί ο κ. Θεοχαράκης, «τα προϊόντα της εταιρείας είναι επιπλέον οικολογικά, μιας και τα νανοσωματίδια της Nanophos έχουν ως βάση το νερό, αποκλείοντας επικίνδυνους οργανικούς διαλύτες και επιδεικνύοντας σεβασμό τόσο στον χρήστη-άνθρωπο όσο και στο περιβάλλον»

Πηγή: ΤΑ ΝΕΑ

Διαβάστε επίσης

Καριέρα, τεχνολογία, συνέδρια και νέα σεμινάρια και επιμορφωτικά προγράμματα. Ενημερωθείτε για θέματα εκπαίδευσης και εργασίας