28/06/2016

Η υψηλή συναισθηματική νοημοσύνη οδηγεί σε καλύτερες επικοινωνιακές δεξιότητες

Καριέρα

Τα συναισθήματα είναι περίπλοκα.

Από τη μία πλευρά, αποτελούν ένα φυσικό και ζωτικό κομμάτι της ζωής μας. Μας παρακινούν, μας ρυθμίζουν, μας δυναμώνουν. Αλλά από την άλλη μπορεί και να μας περιορίσουν σε πολύ μεγάλο βαθμό - αν δεν αντιληφθούμε την επιρροή που έχουν σε μας και στους άλλους.

Οπότε πώς μπορούμε να βελτιώσουμε τη συναισθηματική μας νοημοσύνη, αυτή την ικανότητα να καταλαβαίνουμε τα συναισθήματα και στη συνέχεια να χρησιμοποιήσουμε αυτή τη γνώση για να καθοδηγήσουμε τη σκέψη και τη συμπεριφορά μας;

Ρίξτε μια ματιά στις ακόλουθες συμπεριφορές και δείτε πόσες μπορείτε να ενσωματώσετε στη ζωή σας.

1. Χρήση σύντομου λόγου με στρατηγικό τρόπο
Φανταστείτε ότι λαμβάνετε τακτικά μηνύματα από ένα συνάδελφο που πάντα γράφουν κάτι τέτοιο: Γεια, θα ήθελα (αυτό...). Υπάρχει τρόπος να με βοηθήσεις;

Δεν υπάρχει κάποιο λάθος με αυτό το μήνυμα - κάτω από τις κατάλληλες συνθήκες. Αλλά αν αυτό που λαμβάνετε από το άτομο αυτό είναι μόνο αιτήματα για βοήθεια, θα αρχίσετε να ενοχλείστε και μπορεί ίσως να σταματήσετε και να απαντάτε.

Αντίθετα, οι συναισθηματικά έξυπνοι άνθρωποι αντιλαμβάνονται ότι έχουν να κάνουν με ένα αληθινό άτομο. Παίρνουν το χρόνο τους, ρωτάνε πώς πηγαίνουν τα πράγματα ή κάνουν μια σύντομη συζήτηση. Καταλαβαίνουν ότι δεν είναι οι μόνοι που στέλνουν αιτήματα, οπότε περιοδικώς ρωτούν αν μπορούν με κάποιο τρόπο να κάνουν πιο ομαλή τη διαδικασία.  Δείχνοντας προσωπικό ενδιαφέρον στους άλλους (στο επίπεδο που αρμόζει), υιοθετείτε πιο υγιείς σχέσεις.

2. Να λέτε ευχαριστώ
Δεν χρειάζεται μυαλό, σωστά;
Δυστυχώς, στις μέρες μας έχει γίνει κάτι σύνηθες το να αμελούμε να λέμε "¨ευχαριστώ".
Οπότε πάρτε λίγο χρόνο για να το πείτε κοιτώντας το άλλο άτομο στα μάτια. Αν αυτό δεν είναι εφικτό, γράψτε ένα email. Ακόμη καλύτερα στείλτε μια κάρτα.
Γιατί το να δείχνετε την εκτίμησή σας είναι ιδιαιτέρως σημαντικό

3. Παραμείνετε ανοιχτοί σε νέες προοπτικές
Ο καθένας από εμάς έχει μια οπτική θεώρησης των πραγμάτων που επηρεάζεται από χιλιάδες παράγοντες, συμπεριλαμβανομένου του τρόπου που μεγαλώσαμε, τον τόπο που μεγαλώσαμε και το ποιους υπολογίζουμε ως φίλους.

Αλλά ο τρόπος με τον οποίο οι άλλοι μας βλέπουν είναι εντελώς διαφορετικός από τον τρόπο που βλέπουμε εμείς τον εαυτό μας (και αντίστροφα). Ζητώντας feedback από τους άλλους και ακούγοντάς τους προσεκτικά, θα αρχίσετε να βλέπετε πόσο διαφορετικές μπορεί να είναι αυτές οι αντιλήψεις.

Φυσικά, αυτές οι απόψεις δεν πάντα εύκολο να τις ακούσουμε. Αλλά ξέρουμε ότι στο μέλλον θα μας βοηθήσουν να κρατήσουμε τα συναισθήματά μας υπό έλεγχο.

4. Αναλύστε τις αδυναμίες σας
Χρειάζεται διορατικότητα και θάρρος για να αναγνωρίσει κανείς τις αδυναμίες του. Αλλά όλοι έχουμε και δεν θα τις βελτιώσουμε αν δεν τις δουλέψουμε.

Αναλύοντας καταστάσεις όπου είχαμε χάσει τον έλεγχο των συναισθημάτων μας, μπορούμε να δουλέψουμε τη στρατηγική μας ώστε να προβλέψουμε αυτές τις στιγμές την επόμενη φορά.

5. Επαινείτε με ειλικρίνεια και συγκεκριμένα
Οι άνθρωποι αντιλαμβάνονται πότε ένας έπαινος προέρχεται από ανειλικρινή κίνητρα. Αλλά όταν ενδιαφέρεστε για το καλό των άλλων και δείχνετε όταν εκτιμάτε κάτι, αυτό δίνει κίνητρο στους άλλους. Νιώθουν καλά που δουλεύουν μαζί σας και δίνουν τον καλύτερό τους εαυτό.

Το κλειδί είναι η ειλικρίνεια. Αν επαινείτε τις μισές προσπάθειες, τέτοιες θα συνεχίσετε να λαμβάνετε.

6. Διορθώνετε με εποικοδομητικό τρόπο
Το feedback θα πρέπει να έχει ισορροπία. Όπως ακριβώς επαινείτε τις θετικές συμπεριφορές και πράξεις, θα πρέπει να επισημαίνετε και τα αρνητικά, έτσι ώστε να βοηθάτε τους υπόλοιπους να βελτιωθούν.

Αυτό δεν είναι κάτι εύκολο: απαιτεί να μπορείτε να θωρήσετε τις καταστάσεις από την οπτική των άλλων και να έχετε τακτική.

7. Δείξτε το πάθος σας
Αν χρειάζεται να πείσετε άλλους για μια ιδέα ή μια απόφαση, να είστε σίγουροι πως πρέπει να πείσετε τον εαυτό σας πρώτα. Αυτό είναι εύκολο να συμβεί αν η ιδέα είναι δική σας. Αλλά αν αρχίσετε να χάνετε το κίνητρό σας για οποιονδήποτε λόγο, πάρτε χρόνο και αναρωτηθείτε το "γιατί" πίσω από το "τι". Γιατί αν δεν παθιαστείτε εσείς με την ιδέα, δεν θα το κάνει κανένας άλλος.

8. Απολογηθείτε
Η λέξη "Συγγνώμη" μπορεί να είναι η δυσκολότερη που υπάρχει. Αλλά ακόμη και οι καλύτεροι κάνουν λάθη. Όταν τα αναγνωρίζετε και απολογείστε, δηλώνετε ταυτόχρονα το τρόπο που βλέπετε τον εαυτό σας σε σχέση με τους άλλους. Στην πραγματικότητα, με αυτό τον τρόπο χτίζετε εμπιστοσύνη και αφοσίωση.

Μαθαίνοντας να απολογείστε, θα αναπτύξετε αρχές και αξίες όπως αυθεντικότητα, ταπεινότητα, η οποίες συμβάλλουν στην υγιή ανάπτυξη σχέσεων.

9. Παύση
Το να κάνετε παύση - ακόμη και για δευτερόλεπτα - μπορεί να κάνει τεράστια διαφορά στον τρόπο που αντιδράτε. Σταματήστε για λίγο και σκεφτείτε πριν δράσετε ή μιλήσετε.

Η παύση είναι αποτελεσματική όταν πρέπει να αντιμετωπίσετε ανησυχητικές καταστάσεις. Συχνά συμβαίνει να αρπάζουμε ευκαιρίες που φαινομενικά δείχνουν πολύ καλές αλλά δεν τις έχουμε μελετήσει προσεκτικά.

Ο στόχος της παύσης είναι για να μειώσετε όλες εκείνες τις "Μα καλά τι σκεφτόμουν;" στιγμές.

10. Συγκεντρωθείτε στις σκέψεις σας
Έχει ειπωθεί το εξής: "Δεν μπορείς να σταματήσεις ένα πουλί από το να προσγειωθεί στο κεφάλι σου. Όμως μπορείς να το εμποδίσεις να φτιάξει φωλιά."

Για κάθε πράξη έχει προηγηθεί μια σκέψη. Είναι εύκολο να ενδώσουμε στα συναισθήματά μας - αλλά αυτό συχνά οδηγεί σε αποφάσεις που μετά ευχόμαστε να μην είχαμε πάρει.

Αν προσπαθείτε να έχετε τα συναισθήματά σας υπό έλεγχο, εστιάστε στο να ελέγξετε τις σκέψεις σας πρώτα.

Στην πράξη
Τα συναισθήματα κάνουν την ζωή μας να αξίζει. Αλλά αν μάθουμε περισσότερα για αυτά και τον τρόπο που επηρεάζουν τόσο εμάς όσο και τους γύρω μας, θα διασφαλίσουμε πως αυτά θα λειτουργούν υπέρ μας και όχι εναντίον μας.

Πηγή: Inc.