10/06/2013

Επιλογή Σπουδών και Επαγγέλματος σε Περίοδο Κρίσης

Εκπαιδευτικά Νέα

Με αφετηρία τη διαρκώς αυξανόμενη ανεργία και την περιορισμένη εώς ανύπαρκτη πλέον πρόσβαση στο δημόσιο, σε συνδυασμό με την οικονομική δυσπραγία χιλιάδων οικογενειών διαμορφώνονται οι επιλογές και οι σπουδές των μαθητών και των νέων ανθρώπων για τα επόμενα χρόνια.

Πριν ξεκινήσουμε την παράθεση ορισμένων δεδομένων, οφείλουμε να υπογραμμίσουμε το εξής: Είναι αλήθεια πως πλέον δεν υπάρχουν «μαγικές συνταγές» για σπουδές που οδηγούν σε άμεση επαγγελματική αποκατάσταση και για το λόγο αυτό θα πρέπει οι νέοι να επιλέξουν με γνώμονα μια βασική αρχή: Η σχολή και το επάγγελμα που θα κυνηγήσουν να ταιριάζει με τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντά τους και να τους δίνει το προσωπικό έναυσμα να κυνηγήσουν με αξιώσεις την αγορά εργασίας. Αυτό συνεπάγεται πως οποιεσδήποτε επιλογές πρέπει να στηρίζονται σε πραγματική πληροφόρηση και όχι σε στερεότυπες αντιλήψεις και αβάσιμη αρνητικότητα.

Όσο «εξωτικό» ακουγόταν το social media manager προ διετίας, το ίδιο «παράξενο» ακούγεται σήμερα το επάγγελμα του γλωσσολόγου υπολογιστικής μετάφρασης. Ωστόσο, δεν πρέπει να ξεχνάμε πως αυτοί που βλέπουν πιο μακριά από τους άλλους είναι αυτοί που συνήθως διαπρέπουν.

Πέρα λοιπόν από αυτό, θα πρέπει σε συνδυασμό με ορισμένες σημαντικές παραμέτρους, όπως παρατίθενται ακολούθως, να βοηθήσουμε τους νέους ανθρώπους για τις μελλοντικές εκπαιδευτικές-επαγγελματικές τους επιλογές έχοντας υπόψη τα ακόλουθα:
1. Η επιλογή σπουδών και επαγγέλματος με βάση αποκλειστικά το κύρος και ο γόητρο δεν είναι ασφαλές κριτήριο και δεν εξασφαλίζει επ΄ ουδενί τη σίγουρη επαγγελματική αποκατάσταση. Όπως για παράδειγμα, η Νομική που αποτελεί ένα τμήμα θέλγητρο για πολλούς αριστούχους ωστόσο στην αγορά εργασίας τα στοιχεία αποκαλύπτουν μια διαφορετική πραγματικότητα. Αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται περίπου 44.000 δικηγόροι ενώ στο Βέλγιο με παραπλήσιο πληθυσμό, δραστηριοποιούνται περίπου 15.000. Μόνο η Θεσσαλονίκη έχει περισσότερους δικηγόρους (περίπου 6.300) από ολόκληρη τη Σουηδία! Και για να αντιληφθούμε το μέγεθος του κορεσμού, οι εν ενεργεία δικηγόροι στην Ελλάδα είναι περίπου όσο οι δικηγόροι 5 Ευρωπαϊκών χωρών αθροιστικά (Τσεχία-8.020, Ουγγαρία-9.934, Σουηδία-4.503, Ελβετία-8.321, Ολλανδία-14.882). Και αυτά τα δεδομένα δεν αφορούν μόνο στη Νομική αλλά και άλλες σχολές που είναι εδώ και πολλά χρόνια περιζήτητες όπως π.χ. η Οδοντιατρική, οι απόφοιτοι της οποίας οδηγούνται σε ένα ιδιαίτερα κορεσμένο επάγγελμα με περίπου 15.000 οδοντιάτρους στην Ελλάδα όταν την ίδια στιγμή στην Ουγγαρία δραστηριοποιείται περίπου το 1/3 (5.500) ή στην Ολλανδία 40% λιγότεροι (10.901).
2. Τα επαγγελματικά δικαιώματα – δυνατότητες του κάθε τμήματος είναι στοιχεία που θα πρέπει να γνωρίζουμε για τις δυνατότητες μελλοντικής μας αποκατάστασης. Πολλοί υποψήφιοι και οι οικογένειες τους δε γνωρίζουν πως σημαντικός αριθμός τμημάτων προσφέρει επαγγελματικές δυνατότητες που δε γνωρίζουν. Παραδειγματικά, αναφέρουμε πως ο απόφοιτος των τμημάτων Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης στην ουσία έχει ίδιες δυνατότητες με το Μηχανολόγο – Μηχανικό καθώς στο Τ.Ε.Ε. εγγράφεται στην ίδια κατηγορία. Επίσης, ένας απόφοιτος των Τ.Ε.Ι. Τουριστικών Επιχειρήσεων μπορεί να εργαστεί και ως λογιστής, ο απόφοιτος Παιδαγωγικού Ειδικής Αγωγής μπορεί να απασχοληθεί στην Ειδική Αγωγή είτε ως δάσκαλος είτε ως νηπιαγωγός, κ.α.
3. Οι αλλαγές στο σύστημα – αναλογία προσλήψεων επιφέρουν σημαντικές αλλαγές στην πρόσβαση στο δημόσιο. Πολλοί υποψήφιοι επέλεγαν μια σχολή με αποκλειστικό κριτήριο την άμεση απορρόφηση στο δημόσιο, δεδομένο το οποίο μεταβάλλεται δραστικά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα τα περιζήτητα Παιδαγωγικά τμήματα τα οποία επιλέγουν αριστούχοι μαθητές λόγω του άμεσου διορισμού των αποφοίτων. Ωστόσο με τις αλλαγές στην αναλογία προσλήψεων, στο συνταξιοδοτικό κ.λπ., οι μελλοντικοί δάσκαλοι θα συναντήσουν εντελώς διαφορετικά δεδομένα αναφορικά με την απορρόφησή τους από ότι τα σημερινά.
4. Το γεγονός πως δε γνωρίζουμε μια σχολή ή μας «μπερδεύει» το όνομα της δε σημαίνει πως πρέπει να την απορρίψουμε άκριτα. Συχνά οι υποψήφιοι, αποφεύγουν να επιλέξουν τμήματα τα οποία δε μπορούν να συνδέσουν άμεσα με κλασικά επαγγέλματα. Για παράδειγμα, το τμήμα Κοινωνικής Διοίκησης Θράκης το οποίο ωστόσο μπορεί να οδηγήσει στο επάγγελμα του κοινωνικού λειτουργού ή το τμήμα Πολιτισμικής Τεχνολογίας & Επικοινωνίας Αιγαίου που δίνει στους αποφοίτους του επαγγελματικά δικαιώματα πληροφορικού κ.ά. Επίσης, νέοι κλάδοι-επαγγέλματα κρύβουν συχνά πολύ θετικές προοπτικές όπως π.χ. η Ιατρική Πληροφορική, η Τηλεματική κ.λπ. Χαρακτηριστικά αξίζει να αναφερθεί πως από τα 10 πλέον περιζήτητα επαγγέλματα στις Η.Π.Α. το 2010 τα μισά δεν υπήρχαν ως επάγγελμα-κλάδοι το 2004! (βλ. social media marketing)

Καταλήγοντας, θα θέλαμε να υπογραμμίσουμε το εξής: Σε μία περίοδο που η ανεργία καλπάζει, υπάρχουν δυνατότητες και προοπτικές μόνο για όσους θα κάνουν έξυπνες και εύστοχες επιλογές απαλλαγμένες από στερεότυπα και ουτοπικές αντιλήψεις και με γνώμονα την έγκριτη πληροφόρηση. Μόνο έτσι θα έχουν τη δυνατότητα να προχωρήσουν μπροστά. Και στην παρούσα περίοδο όποιος δεν μπορεί να προχωρήσει μπροστά, όχι απλά μένει στάσιμος αλλά παραπαίει…

ΤΑΟΥΣΑΝΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ – ΚΟΤΙΟΣ ΚΩΝ/ΝΟΣ
Σύμβουλοι σταδιοδρομίας της εταιρίας EMPLOY, υπ. Διδάκτορες Α.Π.Θ.
Ιστοσελίδα: www.e-employ.gr

Προτεινόμενες σχολές

2500 σεμινάρια με περισσότερους από 30.000 συμμετέχοντες
Επεκτείνουμε τη Γνώση
Συμβάλλουμε στην επιτυχία
Ινστιτούτο Βιομηχανικής και Επιχειρησιακής Επιμόρφωσης
Επαγγελματική κατάρτιση
με εμπειρία 37 χρόνων
Σεμινάρια Λογιστικής - Φοροτεχνικών στην πράξη
Εκπαιδευτικό Κέντρο - Αθήνα
Το μέλλον της Λογιστικής
ΚΕΔΙΒΙΜ Πανεπιστημίου Πειραιώς
E-learning Χρημ/κη
Διοικητική & Διοίκηση Έργων
Σεμινάρια σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη
Ηράκλειο και Κύπρο

Έχουμε εκπαιδεύσει πάνω από
30.000 ανώτερα στελέχη!
The Future is Yours.
Αναγνωρισμένα Bachelor's
και Master's
Πιστοποιημένα εκπαιδευτικά
προγράμματα από την RTI

Σεμινάρια Α' Βοηθειών
σε Ελλάδα και Κύπρο
Διαβάστε επίσης