15/03/2011

Ποια επιχειρηματική ιδέα αξίζει να γίνει πράξη;

Καριέρα

Ποιες επιχειρηματικές ιδέες έχουν τις μεγαλύτερες πιθανότερες να επιτύχουν αυτόν τον καιρό; —P.B., Μόντρεαλ

Μια θεμελιώδης αρχή για την επίτευξη της επιχειρηματικής επιτυχίας είναι ο εντοπισμός μιας ανάγκης που δεν καλύπτεται, ή ενός επίμονου προβλήματος που αφορά μια μεγάλη μερίδα ανθρώπων και στη συνέχεια η κάλυψη της ανάγκης αυτής ή του προβλήματος μέσω ενός επικερδούς επιχειρηματικού μοντέλου.

Αντί να αναζητάτε ιδέες και λύσεις, το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι να ψάξετε για προβλήματα και στη συνέχεια να βρείτε τρόπους να τα επιλύσετε. Όμως δεν πρέπει να ξεχνάτε κάτι που πολλοί επιχειρηματίες πάνω στον ενθουσιασμό τους παραβλέπουν: δεν αρκεί να καλύψετε μια καταναλωτική ανάγκη· πρέπει να το κάνετε με τρόπο που να αποφέρει χρήματα και να αποτελεί τη βάση για μια επικερδή επιχείρηση.

Πού μπορείτε λοιπόν να εντοπίσετε προβλήματα που επηρεάζουν είτε μια μεγάλη μερίδα του πληθυσμού είτε ειδικές, σαφώς προσδιορισμένες ομάδες ανθρώπων; Η απάντηση είναι η παρατήρηση των τάσεων. Μελετήστε τις τάσεις του lifestyle, τις στατιστικές και τις επιχειρηματικές τάσεις. Ρωτήστε σχετικά τους φίλους και τους συναδέλφους σας. Είναι επίσης βασικό να κοιτάξετε για εμπειρικά δεδομένα και όχι για τυχαία περιστατικά.

Ο David Snyder, ανεξάρτητος σύμβουλος - μελλοντολόγος της Snyder Family Enterprise στην πόλη Bethesda του Maryland και contributing editor στο περιοδικό The Futurist, έχει στρέψει την προσοχή του στις επικείμενες δεκαετείς προβλέψεις εργασίας του Γραφείου Στατιστικής της Εργασίας (BLS) των ΗΠΑ, οι οποίες αναμένεται να δοθούν στη δημοσιότητα την άνοιξη.

Η BLS συγκεντρώνει και επεξεργάζεται πληροφορίες για την αγορά εργασίας των ΗΠΑ από αμέτρητες πηγές και παράγει πλήθος προβλέψεων αναφορικά με τους τομείς που θα αναπτυχθούν ταχύτερα την ερχόμενη δεκαετία. «Η επόμενη έκθεση θα καλύπτει τη δεκαετία από το 2010 έως το 2020 και πάντα αποκαλύπτει θεμελιώδη στοιχεία και προβλέψεις νωρίτερα από οποιαδήποτε άλλη πηγή», λέει ο Snyder.

Ευκαιρίες για startups στον τομέα των υπηρεσιών
Σύμφωνα με τη Joyce Goia, μελλοντολόγο στρατηγικών επιχειρήσεων και πρόεδρο της The Herman Group στο Greensboro, N.C., στο μέλλον οι ευκαιρίες για startups είναι πιθανότερο να παρουσιαστούν στον τομέα των υπηρεσιών: «Καθώς η οικονομία ανακάμπτει, οι πολυάσχολες εργαζόμενες μητέρες που έχουν περισσότερα χρήματα απ’ ότι χρόνο θα χρειαστούν βοήθεια –και θα είναι και πάλι σε θέση να την αποκτήσουν».

Ο τομέας των υπηρεσιών υπήρξε επικερδής για τη Belinda Fuchs, μια ορκωτή λογίστρια που ίδρυσε την επιχείρηση OwnYourMoney με έδρα το σπίτι της στη Βοστόνη. Η Fuchs αναγνώρισε ότι πολλοί άνθρωποι είχαν συναισθηματικούς φραγμούς που τους εμπόδιζαν να υιοθετήσουν ορθολογικές στρατηγικές εξοικονόμησης χρημάτων και περιορισμού χρεών. «Αυτή η επιχείρηση είναι για μένα η αποστολή και το πάθος μου. Αυτό που αποτελεί μεγάλη ανταμοιβή για μένα είναι ότι η δουλειά μου κυριολεκτικά έχει σώσει γάμους και αλλάζει ζωές», λέει η Fuchs.

Η Seena Sharp, ιδρύτρια της εταιρείας επιχειρηματικών ερευνών Sharp Market Intelligence στη Hermosa Beach της Καλιφόρνια, προτείνει τη διερεύνηση τομέων που φαίνονται εγκλωβισμένοι στην υφιστάμενη τάξη πραγμάτων. Μπορείτε να αναβαθμίσετε ένα «κουρασμένο» προϊόν ή υπηρεσία, όταν «ο τρόπους που γίνονταν πάντα τα πράγματα» έχει αρχίσει να «μπαγιατεύει»; Η Sharp αναφέρει ενδεικτικά το παράδειγμα των «Minute Clinics» που λειτουργούν σε πολλά φαρμακεία: επαγγελματίες νοσοκόμες κάνουν εμβολιασμούς, ελέγχουν για στρεπτόκοκκο στο λαιμό και προσφέρουν άλλες βασικές υπηρεσίες υγείας χωρίς ραντεβού και με αμοιβή σε μετρητά, καταργώντας τις μεγάλες αναμονές για ραντεβού με παθολόγους.

Μην αποθαρρύνεστε από τη σκέψη ότι η επιχειρηματική σας ιδέα πρέπει να σαρώσει την αγορά. «Δεν γίνεται όλες οι ιδέες να απευθύνονται σε εκατομμύρια καταναλωτές. Αν πιάσετε έστω και 1% -ή ακόμα και 1‰- της αγοράς, μπορεί αυτό να είναι υπεραρκετό», σύμφωνα με τη Sharp.

Μόλις κατασταλάξετε σε μια υποσχόμενη ιδέα, δοκιμάστε τη βάσει μιας εμπεριστατωμένης μελέτης σκοπιμότητας και αξιοποιήστε την οικονομικά στα πλαίσια μιας «κοινότητας πρακτικών», συμβουλεύει ο Snyder. «Πολλοί άνθρωποι που έχουν χάσει τη δουλειά τους συναντιούνται είτε διαδικτυακά είτε αυτοπροσώπως και αναζητούν τρόπους συνεργασίας για να κάνουν πράξη τις ιδέες τους. Μερικές φορές η συνεργασία αυτή κρατά λίγο: οι συνέταιροι βγάζουν όσα περισσότερα χρήματα μπορούν από μια ιδέα κι έπειτα οι δρόμοι τους χωρίζουν και αναζητούν άλλες επιχειρηματικές διεξόδους», πάνω-κάτω όπως συμβαίνει με τις εταιρείες παραγωγής ταινιών του Χόλυγουντ.

Παρακάτω ακολουθούν μερικά ενδεικτικά παραδείγματα των Snyder, Sharp και Goia, καθώς και του Paul Edwards, επιχειρηματικού συμβούλου και συγγραφέα, ως προς τις επιχειρηματικές ιδέες που έχουν μεγαλύτερες πιθανότερες να σημειώσουν επιτυχία.

Coaching. Σχεδόν οποιαδήποτε ειδική ομάδα ανθρώπων θα μπορούσε να αξιοποιήσει τις συμβουλευτικές υπηρεσίες ενός coach: άνθρωποι που αναζητούν καριέρα, απολυμένοι, υπέρβαροι σε δίαιτα, οδηγοί προχωρημένης ηλικίας, παππούδες που μεγαλώνουν τα εγγόνια τους κτλ.

Προσθετική τεχνητών μελών. Μετά από δύο πολέμους, την έξαρση του διαβήτη και την πρόοδο της ιατρικής τεχνολογίας, σήμερα περισσότεροι άνθρωποι από ποτέ μαθαίνουν να ζουν με τεχνητά μέλη. Μπορείτε να διανέμετε προσθετικές συσκευές, να εκπαιδεύετε τους ανθρώπους στη χρήση τους ή να τους βοηθάτε να προσαρμοστούν μακροπρόθεσμα στον νέο τρόπο ζωής τους.

Μετανάστες. Ενώ στο παρελθόν οι μετανάστες συγκεντρώνονταν στα μεγάλα αστικά κέντρα, πλέον όλο και περισσότερο εγκαθίστανται στα προάστια και σε μικρές επαρχιακές πόλεις. Μπορείτε να τους παρέχετε τις κατάλληλες υπηρεσίες που θα τους βοηθήσουν σ’ αυτό το μεταβατικό στάδιο της ζωής τους.

Υπηρεσίες Τροφίμων. Το ενδιαφέρον για τα βιολογικά, υγιεινά τρόφιμα τοπικής παραγωγής έχει αυξηθεί κατακόρυφα. Μπορείτε να καλλιεργείτε ή να παραδίνετε βιολογικά προϊόντα βρεφικής διατροφής, να στήνετε και να συντηρείτε κήπους λαχανικών, ή ακόμη και να παράγετε χαρτόκουτα με ενσωματωμένους σπόρους, που κάνουν το φύτεμα παιχνιδάκι.

Τρίτη ηλικία. Ο πληθυσμός των ατόμων της τρίτης ηλικίας αυξάνεται. Μπορείτε να προσφέρετε υπηρεσίες ή επιλογές στέγασης που θα βοηθήσουν τους ηλικιωμένους να γεράσουν με ποιότητα ζωής και αξιοπρέπεια. Ενδεικτικά αναφέρεται η υπηρεσία delivery για επιχειρήσεις με πολλούς πελάτες που είναι καθηλωμένοι στο σπίτι, όπως είναι τα παντοπωλεία και τα φαρμακεία.

Η Karen E. Klein είναι δημοσιογράφος με έδρα το Λος Άντζελες και καλύπτει θέματα επιχειρηματικότητας και μικρών επιχειρήσεων.

Πηγή: Capital.gr