Της Liz Ryan, Founder and CEO, Human Workplace
Είναι κάτι παραπάνω από εκνευριστικό να αναζητάτε εργασία, να είστε προικισμένοι με όλες τις δεξιότητες και επίσης πανέτοιμοι να εργαστείτε και να πρέπει να ανησυχείτε και για το ενδεχόμενο της εξής ερώτησης: "Γιατί δεν εργάζεστε τώρα;", σαν να αποτελεί κάποιου είδους έγκλημα η ανεργία.
Γιατί ορισμένοι υπεύθυνοι προσλήψεων είναι τόσο καχύποπτοι; Υποψιάζομαι πως ο λόγος είναι ο γνωστός ένοχος όποτε οι άνθρωποι συμπεριφέρονται παράξενα και με εχθρότητα - και ο ένοχος είναι ο φόβος. Τι μπορεί να φοβίζει τους υπεύθυνους πρόσληψης;
Ίσως να τους φοβίζει ένα ενδεχόμενο λάθος στην πρόσληψη. Πρέπει να το ξεπεράσουν. Όλοι κάνουν τέτοια λάθη και μαθαίνουμε από αυτά και στη συνέχεια δεν τα ξανακάνουμε, γιατί κάνουμε καινούρια!
Κατανοώ πως οι άνθρωποι μπορεί να φοβούνται στη δουλειά, αλλά αυτός δεν είναι καλός λόγος για να συμπεριφέρεται κανείς ανάρμοστα στους υποψηφίους. Εργάστηκα για πολλά χρόνια στον τομέα του Ανθρώπινου Δυναμικού. Στις εταιρίες που εργάστηκα είχαμε νορμάλ, φιλικές και ανθρώπινες συζητήσεις με τους υποψηφίους.
ΕΓΩ: Πρέπει να είσαι ο Alex!
ALEX: Ναι! Εγώ είμαι! Είσαι η Liz;
ΕΓΩ: Ναι! Πάμε στο γραφείο μου! Θέλεις καφέ ή τσάι;
ALEX: Είμαι καλά ευχαριστώ!
ΕΓΩ: Ok!
(Πηγαίνουμε στο γραφείο μου και ο Alex κάθεται σε μία καρέκλα για επισκέπτες. Κάθομαι και εγώ σε μία, δίπλα ακριβώς στη δική του και γυρνάω έτσι ώστε να κοιτάζει ο ένας τον άλλο.)
ΕΓΩ: Οπότε Alex, πώς έμαθες για εμάς;
ALEX: Ο ξάδερφός μου εργαζόταν εδώ. Ο Jack Mitchell - παντρεύτηκε και μετακόμισε στην Αλάσκα.
ΕΓΩ: Θυμάμαι τον Τζακ! Δώσε του χαιρετίσματα! Του αρέσει η Αλάσκα;
ALEX: Τη λατρεύει! Ασχολείται με το ψάρεμα και το καγιάκ και τέτοια πράγματα γενικά.
ΕΓΩ: Αυτό είναι καταπληκτικό! Αlex, θα ήθελες να σου πω μερικά πράγματα για το ρόλο του National Accounts Coordinator;
ALEX: Ναι παρακαλώ.
ΕΓΩ: Λοιπόν, η θέση αυτή δημιουργήθηκε καθώς οι πωλητές μας είναι πολύ απασχολημένοι στο να πουλάνε σε νέους πελάτες και δεν έχουν έξτρα χρόνο ώστε να φροντίζουν και τους μεγάλους λογαριασμούς, οι οποίοι χρήζουν ιδιαίτερης προσοχής και απαιτούν στην πλειοψηφία τους οδηγίες και εντολές προς τους πελάτες.
ALEX: Η εξυπηρέτηση πελατών γίνεται κυρίως μέσω τηλεφώνου;
ΕΓΩ: Θα έλεγα ότι γίνεται μέσω τηλεφώνου, email και με πρόσωπο-με-πρόσωπο επικοινωνία. Η θέση απαιτεί επίσης ταξίδια. θα λείπεις εκτός πόλης για περίπου έξι μέρες το μήνα. Σε βολεύει αυτό;
ALEX: Οι έξι μέρες είναι πολύ καλό διάστημα για μένα. Πώς ο ρόλος αυτός αλληλεπιδρά με τους πωλητές;
ΕΓΩ: Πολύ καλή ερώτηση. Αλληλεπιδρούν με αυτό τον τρόπο...
Ο Alex και εγώ μπορούμε να μάθουμε πολλά για τη δουλειά, την εταιρία, τον Alex, τους στόχους του, την προσωπικότητά του, τις ιδιορρυθμίες μου, τις ιδιορρυθμίες της εταιρίας κ.α. Με αυτό τον τρόπο προσλαμβάνεις κάποιον, συζητώντας μαζί του. Καλύτερα να μου "κοβόταν η γλώσσα", αν έπαιρνα συνέντευξη σε κάποιον από έτοιμες ερωτήσεις. Οι άνθρωποι δεν μιλούν με αυτό τον τρόπο.
Μαθαίνεις τους ανθρώπους όταν συζητάς μαζί τους. Ο τρόπος με τον οποίο σκέφτεται ένα άτομο είναι χίλιες φορές πιο σχετικός από την προϋπηρεσία του για να κάνει τη δουλειά.
Ακόμη κι έτσι βέβαια, υπάρχουν στην αγορά του recruiting, τα παραδοσιακά μυαλά, που όταν θα πέσετε πάνω τους θα θέλουν απελπισμένα να σας ρωτήσουν γιατί δεν δουλεύετε τη συγκεκριμένη στιγμή. Θα αντιμετωπίσουν το status σας (ως άνεργοι) σαν το σημάδι του διαβόλου μέχρι να ξεκαθαρίσετε τα πράγματα.
Δείτε παρακάτω μερικές ιδέες για το τι να απαντήσετε αν σας θέσουν αυτή την ερώτηση:
- "Ήταν πια σαφές για μένα ότι έπρεπε να αφήσω την τελευταία μου δουλειά και να συγκεντρωθώ πλήρως στην αναζήτηση εργασίας αντί να προσπαθώ να ψάχνω παράλληλα με μια πλήρους απασχόλησης πολύ απαιτητική δουλειά. Οπότε, την άφησα και έγινα ένας πλήρους απασχόλησης job-seeker αναζητώντας την επόμενη ευκαιρία μου."
Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε αυτή την απάντηση είτε πράγματι παραιτηθήκατε είτε σας απόλυσαν. Αν κάποιος είναι τόσο αγενής ώστε να σας ρωτήσει, θα απαντήσετε "Παραιτήθηκα." Μερικοί άνθρωποι εμμένουν στην άποψη ότι οι άνθρωποι που απολύονται είναι κακοί ή δεν είναι έμπιστοι, κάτι που σαφώς δεν ισχύει, αλλά αντί να προσπαθήσετε να τους διαφωτίσετε εκείνη τη στιγμή πείτε ότι απλώς ότι παραιτηθήκατε.
- "Έκανα ένα διάλειμμα από την καριέρα μου για να είμαι δίπλα σε ένα οικογενειακό πρόσωπο που χρειαζόταν βοήθεια."
Χρειάζεται να πείτε μόνο αυτό! Πολύ λίγοι υπεύθυνοι είναι τόσο κακοί ώστε να αρχίσουν ερωτήσεις του τύπου "Ποιο πρόσωπο;", "Τι συνέβη;" κλπ. Αν ρωτήσουν παρόλα αυτά, πείτε απλά "Όλοι στην οικογένεια είναι πολύ καλά πλέον."
- "Ήμουν πολύ τυχερός γιατί είχα την ευκαιρία να βοηθήσω ένα φίλο μου, που ξεκινούσε τη δική του επιχείρηση και έμαθα υπέροχα πράγματα κάνοντάς το. Τώρα, είμαι ενθουσιασμένος που επιστρέφω στον επιχειρηματικό κόσμο και μπορώ να κάνω πράξη όλα όσα έμαθα."
Η ερώτηση αυτή γενικά δεν θα είναι το επίκεντρο της συζήτησης εκτός αν της δώσετε έμφαση εσείς.
Προετοιμαστείτε καλά και να έχετε αυτοπεποίθηση. Αυτά μετράνε πολύ περισσότερο από τις ημερομηνίες και τους τίτλους στο βιογραφικό σας!
Πηγή: LinkedIn