12/02/2018

Φταίει η κρίση ή μήπως η ανικανότητα;

του Γ.Γλαρού
Αρθρογραφία

Στα χρόνια της ελληνικής οικονομικής κρίσης (ας θεωρήσουμε από το 2008 και μετά) πολυάριθμες επιχειρήσεις στο ελληνικό χώρο σταμάτησαν τη λειτουργία τους. Τα λουκέτα «έπεφταν» απότομα από την πιο μικρή ατομική επιχείρηση μέχρι την πιο μεγάλη πολυεθνική εταιρεία. Τα αίτια ποικίλα, πολλά νέα φορολογικά μέτρα, αδυναμία οικονομικής ενίσχυσης, οικονομική αποδυνάμωση του καταναλωτή, υψηλός ανταγωνισμός κ.λ.π.  Η πλειονότητα του κόσμου έριξε το φταίξιμο για το κλείσιμο των επιχειρήσεων στην κρίση. Και εδώ ανεγείρεται το εξής ερώτημα: Φταίει μόνο η κρίση για τις ελληνικές επιχειρήσεις ή μήπως και η μερική ανικανότητα των διοικούντων;

Τα προαναφερθέντα αίτια, που οδηγούν σε κλείσιμο μία επιχείρηση, ονομάζονται εξωτερικά αίτια. Όμως, υπάρχουν και εσωτερικά οικονομικά, αλλά και αίτια marketing που επηρέασαν και οδήγησαν τις εταιρείες σε άδοξο τέλος. Τα αίτια αυτά, είτε δεν τα είχαν εντοπίσει κάποιοι εκ των υπευθύνων, είτε εθελοτυφλούσαν, είτε... δεν έβλεπαν μπροστά. Δυστυχώς ακόμη και στον 21ο αιώνα υπάρχει ακόμη η διοικητική νοοτροπία, σιγά μην συμβεί σε εμένα αυτό. Και εδώ πρέπει να αναφερθώ στη διαχρονική διαπίστωση του Theodore Levitt, σε άρθρο του στο Harvard Business Review το 1960, για τη μυωπία στο marketing. Αυτή η διαπίστωσή του ταιριάζει αρκετά σε πολλές ελληνικές επιχειρήσεις, οι οποίες ναι μεν ανήλθαν γρήγορα, πολλαπλασιάστηκαν, αλλά τους έλειπε η εξωστρέφεια και η ικανότητα διαχείρισης κρίσεων.

Για να παραμείνει μία εταιρεία πετυχημένη μέσα σε δύσκολους καιρούς, οφείλει να έχει εκτός από financial crisis plan, ένα marketing crisis plan, για να μην είναι ευάλωτη και ταυτόχρονα εκτεθειμένη. Και όταν λέω εκτεθειμένη, εννοώ σε κινδύνους που ελλοχεύουν και εκ των έσω, από την ίδια της την λειτουργία. Η συνταγή της επιτυχίας (ή καλύτερα οδηγός επιβίωσης) σχετίζεται με το marketing, καθώς πρέπει να υπάρχει τέτοιο τμήμα marketing, πολύ καλά στελεχωμένο που θα είναι τουλάχιστον ένα βήμα μπροστά, θα είναι έτοιμο για τα καλά και πανέτοιμο για τις όποιες κρίσεις. Πρέπει επίσης να έχει plan b, αλλά και στα εργαστήρια εναλλακτικό προϊόν (ή υπηρεσία) πριν να το ζητήσει ο πελάτης. Η επένδυση στο marketing μόνο καλό μπορεί να αποφέρει και αν πολλοί θεωρούν το marketing μόνο κόστος, καλό θα ήταν να αποτυπώσουν στο μυαλό τους ότι μέσω αυτού (βλ. marketing) αποκτά έσοδα η όποια επιχείρηση. Αυτό που πιστεύω ακράδαντα και θέλω να σας μεταφέρω είναι, ότι το στοιχείο που κάνει τη διαφορά στην επιχειρησιακή λειτουργία είναι το marketing και στο ίδιο το marketing η πρόβλεψη. Πρόβλεψη για τις κινήσεις του ανταγωνισμού, για την εξέλιξη των αναγκών των καταναλωτών, για τις μελλοντικές επιθυμίες των πελατών, για την αγορά εν γένει.

Όπως μου είχε πει πριν χρόνια ο διευθυντής του τμήματος στο οποίο έκανα την πρακτική μου εξάσκηση «το μάρκετινγκ είναι σαν ένας αγώνας ποδηλάτου, εάν σταματήσεις όχι απλά θα σε προσπεράσουν οι αντίπαλοί σου, αλλά και θα περάσουν από πάνω σου».

Γι’ αυτό κυρίες και κύριοι του marketing πάρτε καλό ποδήλατο, γυμναστείτε και κάντε ορθοπεταλιά προς την επιτυχία! 

Καθηγητής Οικονομίας & Διοίκησης
Εισηγητής Σεμιναρίων Marketing & Management

Διαβάστε επίσης

Καριέρα, τεχνολογία, συνέδρια και νέα σεμινάρια και επιμορφωτικά προγράμματα. Ενημερωθείτε για θέματα εκπαίδευσης και εργασίας