28/9/2017

Η εξέλιξη του Marketing και ο ρόλος του πελάτη

του Γ.Γλαρού
Αρθρογραφία

Πάνω από εκατό χρόνια ύπαρξης και εξέλιξης της λειτουργίας του Marketing δημιουργήθηκαν τόσες μορφές Marketing (Καταναλωτικό Marketing, Βιομηχανικό, Marketing Υπηρεσιών, Τουριστικό, Ξενοδοχειακό, Internet, E-mail, Mobile, Buzz, WOM κ.α.), αλλά ακόμη να βρεθεί εκείνη η μορφή του που θα αποφέρει τα καλύτερα αποτελέσματα. Η ερώτηση που ανακύπτει είναι η εξής: Γιατί υπάρχουν τόσες πολλές μορφές του παραδοσιακού Marketing; Σίγουρα κάποιος θα απαντήσει ότι το επιχειρείν έχει αλλάξει, έχει εξελιχθεί και πρέπει να προσαρμοστεί στις νέες αυτές τάσεις και το Marketing. Βεβαίως ως εδώ όλα καλά. Όμως υπάρχει και μια δεύτερη απάντηση, απλή στη θεωρία, δύσκολη στην εφαρμογή της, μιας και υπεισέρχονται πολλοί παράγοντες που δυσκολεύουν την υλοποίηση αυτής. Για να πλησιάσουν πιο κοντά στον πελάτη τους, να τον αποκρυπτογραφήσουν και να καταλάβουν τα θέλω του.

Τα τελευταία χρόνια κάνει την εμφάνιση του μία νέα μορφή Marketing, αυτή του Social Media Marketing (S.M.M.), η οποία αποτελεί την πλέον σύγχρονη και ισχυρή εκδοχή του Marketing. Αυτή νέα μορφή θα απασχολήσει θεωρητικούς και μη, στελέχη αλλά και ακαδημαϊκούς όπου μέσα από άρθρα, γνώμες, σεμινάρια και συνέδρια γύρω από το S.M.M., θα καταλήξουν στο εξής συμπέρασμα: «ο πελάτης πλέον είναι στο κέντρο της επικοινωνίας, αναβαθμίζεται ο ρόλος του σε πρωταγωνιστικό και ταυτόχρονα ενισχύεται η φωνή του πελάτη». Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να αναρωτηθούμε ότι οι εταιρίες μέχρι σήμερα δεν είχαν στο κέντρο, όχι μόνο της επικοινωνίας, αλλά όλων των επιχειρηματικών τους ενεργειών τον καταναλωτή; Δεν είναι αυτονόητο ότι ο πελάτης, υπαρκτός αλλά και δυνητικός, είναι η βάση του Marketing; Ότι αποτελεί ένα ανθρώπινο - καταναλωτικό ον με πολλές επίκτητες ανάγκες αλλά και αναρίθμητες επιθυμίες που πρέπει η επιχείρηση να ικανοποιήσει πλήρως; Και αν όχι πλήρως, τουλάχιστον σε τέτοιο βαθμό που να υπερβαίνει τις προσδοκίες του;

Το καταναλωτικό κοινό δεν έγινε σήμερα ενεργητικό μέσω της χρήσης των Social Media. Πάντοτε ήταν ενεργητικό και εκφραστικό κοινό, μόνο που οι επιχειρήσεις δεν το «άκουγαν». Ο καταναλωτής αποτελεί το Α & Ω του επιχειρείν, ο δε ικανοποιημένος καταναλωτής είναι η βάση για επαναλαμβανόμενες πωλήσεις και καθημερινή «κινητή» διαφήμιση των εταιριών. Η δύναμη ήταν, είναι και θα είναι στα χέρια του πελάτη. Μια δύναμη μεγάλη και εν μέρει ανεξέλεγκτη διότι ανά πάσα στιγμή μπορεί ο εκάστοτε πελάτης, πιστός ή μη, να αλλάξει καταναλωτική συμπεριφορά και να στραφεί σε ανταγωνιστικά προϊόντα.

Αυτό που πρέπει κατ' εμέ να επιθυμούν οι εταιρίες, είναι να έχουν ένα ελεύθερα σκεπτόμενο αγοραστικό κοινό, με πλουραλισμό στις επιλογές του. Εξάλλου, πρέπει να "κερδίσουν" τον πελάτη μέσω του υγιούς ανταγωνισμού και όχι μετατρέποντας τον πελάτη τους σε υποχείριό τους.

Καθηγητής Οικονομίας & Διοίκησης
Εισηγητής Σεμιναρίων Marketing & Management

Διαβάστε επίσης

Καριέρα, τεχνολογία, συνέδρια και νέα σεμινάρια και επιμορφωτικά προγράμματα. Ενημερωθείτε για θέματα εκπαίδευσης και εργασίας