Οι συχνά υψηλές ακαδημαϊκές ικανότητες των παιδιών με σύνδρομο Asperger τα κατατάσσουν στην γενική εκπαίδευση. Η ένταξή τους όμως στο σχολικό περιβάλλον δεν μπορεί να γίνει εφικτή χωρίς την παροχή κατάλληλης στήριξης για την πρόληψη και αντιμετώπιση των προκλήσεων συμπεριφοράς που αντιμετωπίζουν και την ανάπτυξη των κοινωνικών και επικοινωνιακών τους ικανοτήτων.
Πόσο εύκολο είναι να εντάξεις κάποιον που μπορεί να:
• ξοδεύει περισσότερο χρόνο με τα αντικείμενα παρά με τους ανθρώπους (Swettenham κ.α., 1998)
• επικοινωνεί λιγότερο από τα άλλα παιδιά,
• τείνει να ακολουθεί τις δικές του επιθυμίες παρά να προσέχει ή να επηρεάζεται από τις επιθυμίες και γνώμες των άλλων (Baron-Cohen, Leslie & Frith, 1985),
• δείχνει περιορισμένο ενδιαφέρον στις ομαδικές δραστηριότητες (Bowler, 1992), έχει εμμονές στην λεπτομέρεια της πληροφορίας (Baron-Cohen, Ashwin, Ashwin, Tavassoli, & Chakrabarti, 2009' Plaisted, O'Riordan & Baron-Cohen, 1998a),
• θυμάται και προσέχει πράγματα που οι άλλοι δεν προσέχουν (Frith, 1989),
• έχει διαφορετική αντίληψη για το τι είναι εμφανές και σημαντικό σε μια κατάσταση (Frith, 1989),
• ενθουσιάζεται από σχήματα, ημερολόγια, πίνακες αριθμών, λίστες αυτοκινήτων,
• ελκύεται από απλά (διακόπτες ρεύματος, βρύσες) ή σύνθετα συστήματα (δελτία καιρού)
• συλλέγει κατηγορίες αντικειμένων (χάρτες, καπάκια) ή πληροφοριών (είδη εντόμων, μουσικής, υφασμάτων)
• προτιμά εμπειρίες που είναι προβλέψιμες και ελεγχόμενες παρά απρόβλεπτες.
• είναι κινητικά αδέξιος, να μην αντιλαμβάνεται τα συναισθήματα των άλλων
• έχει συχνές κρίσεις άγχους και φοβίες (Karnezi & Teirney, 2009)
Ο προαναφερθείς φαινότυπος χαρακτηριστικών συμπεριφορών του συνδρόμου αναδεικνύει και τα εμπόδια στην προσαρμογή στο περιβάλλον της ένταξης.
Αναλυτικό Πρόγραμμα
10.00 – 10.30: Προσέλευση
10.30 - 12.30: Α’ ΕΝΟΤΗΤΑ:
• Γνωσιακή επεξεργασία στο σύνδρομο Asperger
- Υπερσυστηματοποίηση
- Αισθητηριακή υπερευαισθησία
- Επιπτώσεις στην εκπαίδευση
• Διαφοροδιάγνωση
• Εκτίμηση Λειτουργίας Συμπεριφορών
12.30 – 13.00: Διάλειμμα
13.00 – 15.00: Β’ ΕΝΟΤΗΤΑ:
• Υποστήριξη μαθητών με σύνδρομο Asperger
- Προβλήματα συμπεριφοράς: Αιτιολογία και Παρέμβαση
- Κρίσεις συμπεριφοράς: Πρόληψη και αντιμετώπιση
- Ανάπτυξη κοινωνικών και επικοινωνιακών ικανοτήτων
- Ο ρόλος των συνομηλίκων
- Ενεργός εμπλοκή γονέων
• Προσωποκεντρικός Εκπαιδευτικός Σχεδιασμός
15.00 -15.30: Ερωτήσεις – Απαντήσεις – Συζήτηση.
15.30 Λήξη - Παραλαβή βεβαιώσεων