Η αντιμετώπιση των προβλημάτων συμπεριφοράς προαπαιτεί την ικανότητα προσδιορισμού της λειτουργίας που αυτά επιτελούν αλλά και γνώσεις στρατηγικών παρέμβασης ώστε ο παρεμβαίνων να διαλέξει αυτήν που είναι πιο εμφανής στη λειτουργία της συμπεριφοράς και ταυτόχρονα κοινωνικά και εκπαιδευτικά αποδεκτή. Η αδυναμία προσδιορισμού της λειτουργίας της συμπεριφοράς-πρόβλημα εμποδίζει την πρόσβαση στην παροχή εκπαίδευσης.
Η έρευνα καταδεικνύει έλλειμμα γνώσεων ιδιαίτερα στη σύνδεση της λειτουργίας με εμφανή παρέμβαση. Οι εκπαιδευτικοί επιλέγουν παρεμβάσεις ανεξάρτητα από τη λειτουργία της συμπεριφοράς (Weigle, 1995’ 1997΄ Ntinas, 2009΄ Ntinas, κ.α., 2007). Όλα αυτά συμβαίνουν λόγω της έλλειψης πρόσβασης στην εξειδικευμένη επιμόρφωση που απαιτείται (Emerson, 1995΄ Kiernan, 1993΄ Weigle, 1997).
Η συμπεριφορά-πρόβλημα είναι η κύρια αιτία επαγγελματικής εξουθένωσης των εργαζομένων (Hastings, 2005) και της μη παρέμβασης η οποία μαστίζει το πεδίο της πράξης (Desrochers, Hile, & Williams-Moseley, 1997’ Lennox, Miltenberger, Spengler, & Erfanian, 1988’ Oliver, Murphy, & Corbett, 1987).
Οι περιορισμένες ικανότητες ανάλυσης της λειτουργίας της συμπεριφοράς πρόβλημα (Emerson & Emerson, 1987΄ Emerson & Kiernan, 1997΄ Kiernan, 1993΄ Morgan & Hastings, 1998΄ Weigle, 1995’ 1997΄ Spreat & Connelly, 1996) οδηγούν σε ένα χάσμα ανάμεσα στο τι δύναται και στο τι επιθυμεί να πράξει ο εργαζόμενος και συνεπακόλουθα στην απογοήτευση (Thomson, 1987). Επιπρόσθετα η αδυναμία αντιμετώπισης της πίεσης (Bersani & Heifetz, 1985) και των αρνητικών συναισθημάτων (Mossman, Hastings, & Brown, 2002΄ Hall & Oliver, 1992΄ Hastings, 1995). που η συμπεριφορά-πρόβλημα προκαλεί, όπως οργή φόβος άγχος ταραχή (Hastings, 1993), ματαίωση ενοχή αποστασιοποίηση (Fallon, 1983) οδηγεί στην αποφυγή παρέμβασης ώστε να διαφυλαχθεί η συναισθηματική ισορροπία.
Όμως με αυτή την τακτική της στρουθοκαμήλου αυξάνει ο κίνδυνος επαγγελματικής εξουθένωσης αφού τα προβλήματα συμπεριφοράς παραμένουν αμετάβλητα. Τα αρνητικά συναισθήματα είναι ισχυρότερα στους νεώτερους εργαζομένους που λόγω της απειρίας τους τείνουν να αντιδρούν στη συμπεριφορά-πρόβλημα με περιοριστικά μέσα αντί να παρεμβαίνουν εποικοδομητικά, ενισχύοντας δηλαδή μια ανταγωνιστική και κοινωνικο-εκπαιδευτικά θεμιτή συμπεριφορά που επιτελεί την ίδια λειτουργία με τη συμπεριφορά-πρόβλημα (Ntinas, 2009).
Από την άλλη μεριά η κατανόηση της λειτουργίας της συμπεριφοράς-πρόβλημα και η ανάπτυξη ικανοτήτων εφαρμογής κοινωνικο-εκπαιδευτικά έγκυρης και λειτουργικά εμφανούς παρέμβασης αυξάνει την αποτελεσματικότητα και την αυτοεκτίμηση των εργαζομένων (Ntinas, 2014).
Θεματικές Ενότητες Επιμόρφωσης
- Λειτουργία της συμπεριφοράς - πρόβλημα
• Οργανική Λειτουργία
• Αισθητηριακή Λειτουργία
• Επικοινωνιακή Λειτουργία
• Ο ρόλος του πλαισίου
• Επιπτώσεις στην παρέμβαση
- Εκτίμηση της Λειτουργίας της Συμπεριφοράς
• Άμεση παρατήρηση
• Έμμεση παρατήρηση
o Πλοκή διασποράς
o Ερωτηματολόγιο Κινήτρων
o Λειτουργικές Συνεντεύξεις
• Καταγραφή ενισχυτών
- Προοπτικές παρέμβασης
• Η αντιδραστική προοπτική: κριτήρια επιλογής παρέμβασης
• Η εποικοδομητική προοπτική: κριτήρια επιλογής παρέμβασης
- Μέσα παρέμβασης
• Ενίσχυση (Θετική/Αρνητική)
• Προβλήματα Ενίσχυσης
• Διαχείριση πρότερων γεγονότων
• Διαχείριση συνεπειών
• Ηθικά ζητήματα
- Έλεγχος κρίσεων χωρίς τιμωρία
- Παρέμβαση
- Έλεγχος πρότερων γεγονότων και οργανική συμπεριφορά (πχ διαταραχές ύπνου)
- Παρέμβαση στην αισθητηριακή συμπεριφορά
• Αισθητηριακή απόσβεση
• Ανακατεύθυνση αντίδρασης
• Εμπλουτισμός περιβάλλοντος
- Παρέμβαση στην επικοινωνιακή συμπεριφορά
• Διαφορική Ενίσχυση
• Κοινωνική Απόσβεση
• Time-out από θετική ενίσχυση
• Εκπαίδευση στη λειτουργική επικοινωνία
Σε όλους τους συμμετέχοντες παρέχεται:
- Βεβαίωση Παρακολούθησης από το πιστοποιημένο ΚΔΒΜ της Employ
- Πλούσιο και Εξειδικευμένο επιστημονικό υλικό, σχετικά με την περαιτέρω κατάρτιση στο αντικείμενο της επιμόρφωσης
- Φάκελος συνέδρου
- Μπλοκ σημειώσεων
- Στυλό
- Coffee Break