Βρείτε Σεμινάρια

Σεμινάριο σε αίθουσα

Εφαρμοσμένη Ανάλυση Συμπεριφοράς (ABA) σε Διαταραχές του Φάσματος του Αυτισμού

Διοργανωτής Σεμιναρίου:
EMPLOY EDU Σύμβουλοι Εκπαίδευσης & Σταδιοδρομίας
Το σεμινάριο έχει λήξει! Δείτε όλα τα ενεργά σεμινάρια πατώντας εδώ.

Εισηγητής

Δρ Κωνσταντίνος Μ. Ντίνας PhD
τ. Επιστημονικός συνεργάτης Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Ειδικός Παιδαγωγός
O Κωνσταντίνος Ντίνας είναι Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου της Ουαλίας όπου και απέκτησε Μ.Εd. in Management of Special Needs Education & Doctorate of Philosophy με εξειδίκευση στην αυτο-τραυματική συμπεριφορά και απόφοιτος της Παιδαγωγικής Ακαδημίας Λάρισας. Το κύριο ερευνητικό του ενδιαφέρον εστιάζεται στα προβλήματα συμπεριφοράς προσώπων με αναπτυξιακές διαταραχές και στην έρευνα των αναγκών του πεδίου της πράξης για την ανάπτυξη εμφανών προγραμμάτων επιμόρφωσης και διαχειριστικής υποστήριξης. Προσέφερε τις υπηρεσίες του στην μετεκπαίδευση των δασκάλων στο Διδασκαλείο Δ. Γληνός (2001-2012) του Α.Π.Θ., όπου δίδαξε τη θεματική της υποστήριξης της θετικής συμπεριφοράς, και στο Π.Τ.Ε.Α του Π.Θ.(2007-2012), όπου δίδαξε τις θεματικές της εφαρμοσμένης ανάλυσης συμπεριφοράς στον αυτισμό και της ανάπτυξης ικανοτήτων αυτοεξυπηρέτησης και αυτόνομης διαβίωσης. Γενικά, συνεργάζεται ή/και έχει συνεργαστεί στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής ως Επιστημονικός συνεργάτης (Π.Δ. 407/1980) στη βαθμίδα του λέκτορα, στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Τμήμα Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής, στο Διδασκαλείο Δ. Ε. Δ. Γληνός, ως επιβλέπων καθηγητής με Κ.Ε.Μ.Ε., στο πρόγραμμα MPhil του Πανεπιστημίου του Bolton, ως επιμορφωτής στην εταιρεία Employ και συμμετέχει ενεργά στην έρευνα με δημοσιεύσεις σε έγκριτες διεθνείς επιθεωρήσεις, παρουσιάσεις σε συνέδρια και ως κριτής ερευνητικών εργασιών.

Σε ποιους απευθύνεται

Το πρόγραμμα απευθύνεται σε εργαζόμενους ή υποψήφιους εργαζόμενους του συστήματος παροχής ανθρωπίνων υπηρεσιών (π.χ. εργοθεραπευτές, λογοθεραπευτές, ψυχολόγους, νοσηλευτές, ειδικό βοηθητικό προσωπικό, ειδικούς παιδαγωγούς, κοινωνικούς λειτουργούς), σε εκπαιδευτικούς διαφόρων βαθμίδων αλλά και σε γονείς.

Σκοπός

Η ανάπτυξη της ικανότητας προσδιορισμού της λειτουργίας της συμπεριφοράς-πρόβλημα και της εφαρμογής κοινωνικοεκπαιδευτικά έγκυρης και λειτουργικά εμφανούς παρέμβασης.

Περιγραφή σεμιναρίου

Η αντιμετώπιση των προβλημάτων συμπεριφοράς προαπαιτεί την ικανότητα προσδιορισμού της λειτουργίας που αυτά επιτελούν αλλά και γνώσεις στρατηγικών παρέμβασης ώστε ο παρεμβαίνων να διαλέξει αυτήν που είναι πιο εμφανής στη λειτουργία της συμπεριφοράς και ταυτόχρονα κοινωνικά και εκπαιδευτικά αποδεκτή. Η αδυναμία προσδιορισμού της λειτουργίας της συμπεριφοράς-πρόβλημα εμποδίζει την πρόσβαση στην παροχή εκπαίδευσης.

Η έρευνα καταδεικνύει έλλειμμα γνώσεων ιδιαίτερα στη σύνδεση της λειτουργίας με εμφανή παρέμβαση. Οι εκπαιδευτικοί επιλέγουν παρεμβάσεις ανεξάρτητα από τη λειτουργία της συμπεριφοράς (Weigle, 1995’ 1997΄ Ntinas, 2009΄ Ntinas, κ.α., 2007). Όλα αυτά συμβαίνουν λόγω της έλλειψης πρόσβασης στην εξειδικευμένη επιμόρφωση που απαιτείται (Emerson, 1995΄ Kiernan, 1993΄ Weigle, 1997).

Η συμπεριφορά-πρόβλημα είναι η κύρια αιτία επαγγελματικής εξουθένωσης των εργαζομένων (Hastings, 2005) και της μη παρέμβασης η οποία μαστίζει το πεδίο της πράξης (Desrochers, Hile, & Williams-Moseley, 1997’ Lennox, Miltenberger, Spengler, & Erfanian, 1988’ Oliver, Murphy, & Corbett, 1987).

Οι περιορισμένες ικανότητες ανάλυσης της λειτουργίας της συμπεριφοράς πρόβλημα (Emerson & Emerson, 1987΄ Emerson & Kiernan, 1997΄ Kiernan, 1993΄ Morgan & Hastings, 1998΄ Weigle, 1995’ 1997΄ Spreat & Connelly, 1996) οδηγούν σε ένα χάσμα ανάμεσα στο τι δύναται και στο τι επιθυμεί να πράξει ο εργαζόμενος και συνεπακόλουθα στην απογοήτευση (Thomson, 1987). Επιπρόσθετα η αδυναμία αντιμετώπισης της πίεσης (Bersani & Heifetz, 1985) και των αρνητικών συναισθημάτων (Mossman, Hastings, & Brown, 2002΄ Hall & Oliver, 1992΄ Hastings, 1995). που η συμπεριφορά-πρόβλημα προκαλεί, όπως οργή φόβος άγχος ταραχή (Hastings, 1993), ματαίωση ενοχή αποστασιοποίηση (Fallon, 1983) οδηγεί στην αποφυγή παρέμβασης ώστε να διαφυλαχθεί η συναισθηματική ισορροπία.

Όμως με αυτή την τακτική της στρουθοκαμήλου αυξάνει ο κίνδυνος επαγγελματικής εξουθένωσης αφού τα προβλήματα συμπεριφοράς παραμένουν αμετάβλητα. Τα αρνητικά συναισθήματα είναι ισχυρότερα στους νεώτερους εργαζομένους που λόγω της απειρίας τους τείνουν να αντιδρούν στη συμπεριφορά-πρόβλημα με περιοριστικά μέσα αντί να παρεμβαίνουν εποικοδομητικά, ενισχύοντας δηλαδή μια ανταγωνιστική και κοινωνικο-εκπαιδευτικά θεμιτή συμπεριφορά που επιτελεί την ίδια λειτουργία με τη συμπεριφορά-πρόβλημα (Ntinas, 2009).

Από την άλλη μεριά η κατανόηση της λειτουργίας της συμπεριφοράς-πρόβλημα και η ανάπτυξη ικανοτήτων εφαρμογής κοινωνικο-εκπαιδευτικά έγκυρης και λειτουργικά εμφανούς παρέμβασης αυξάνει την αποτελεσματικότητα και την αυτοεκτίμηση των εργαζομένων (Ntinas, 2014).

Θεματικές Ενότητες Επιμόρφωσης
- Λειτουργία της συμπεριφοράς - πρόβλημα
• Οργανική Λειτουργία
• Αισθητηριακή Λειτουργία
• Επικοινωνιακή Λειτουργία
• Ο ρόλος του πλαισίου
• Επιπτώσεις στην παρέμβαση
- Εκτίμηση της Λειτουργίας της Συμπεριφοράς
• Άμεση παρατήρηση
• Έμμεση παρατήρηση
o Πλοκή διασποράς
o Ερωτηματολόγιο Κινήτρων
o Λειτουργικές Συνεντεύξεις
• Καταγραφή ενισχυτών
- Προοπτικές παρέμβασης
• Η αντιδραστική προοπτική: κριτήρια επιλογής παρέμβασης
• Η εποικοδομητική προοπτική: κριτήρια επιλογής παρέμβασης
- Μέσα παρέμβασης
• Ενίσχυση (Θετική/Αρνητική)
• Προβλήματα Ενίσχυσης
• Διαχείριση πρότερων γεγονότων
• Διαχείριση συνεπειών
• Ηθικά ζητήματα
- Έλεγχος κρίσεων χωρίς τιμωρία
- Παρέμβαση
- Έλεγχος πρότερων γεγονότων και οργανική συμπεριφορά (πχ διαταραχές ύπνου)
- Παρέμβαση στην αισθητηριακή συμπεριφορά

• Αισθητηριακή απόσβεση
• Ανακατεύθυνση αντίδρασης
• Εμπλουτισμός περιβάλλοντος
- Παρέμβαση στην επικοινωνιακή συμπεριφορά
• Διαφορική Ενίσχυση
• Κοινωνική Απόσβεση
• Time-out από θετική ενίσχυση
• Εκπαίδευση στη λειτουργική επικοινωνία

Σε όλους τους συμμετέχοντες παρέχεται:
- Βεβαίωση Παρακολούθησης από το πιστοποιημένο ΚΔΒΜ της Employ
- Πλούσιο και Εξειδικευμένο επιστημονικό υλικό, σχετικά με την περαιτέρω κατάρτιση στο αντικείμενο της επιμόρφωσης
- Φάκελος συνέδρου
- Μπλοκ σημειώσεων
- Στυλό
- Coffee Break

Πληροφορίες συμμετοχής

Ημερομηνίες Διεξαγωγής (Θεσσαλονίκη)
- Δια Ζώσης: 22 & 23 Οκτωβρίου, 10:00 - 15:30 (15 ώρες)
- Εξ' αποστάσεως: 24 Οκτωβρίου - 21 Νοεμβρίου (85 ώρες)

Κόστος
Προεγγραφή έως 18/10/16

- Φοιτητές / Άνεργοι: 95€
- Εκπαιδευτικοί / Επαγγελματίες: 125€
Εκπρόθεσμη ή Απευθείας Εγγραφή: 145€

Ημερομηνίες Διεξαγωγής (Πάτρα)
- Δια Ζώσης: 26 & 27 Νοεμβρίου, 09:30 - 15:00 (15 ώρες)
- Εξ' αποστάσεως: 28 Νοεμβρίου - 26 Δεκεμβρίου (85 ώρες)

Κόστος
Προεγγραφή έως 22/11/16
- Φοιτητές / Άνεργοι: 95€
- Εκπαιδευτικοί / Επαγγελματίες: 125€
Εκπρόθεσμη ή Απευθείας Εγγραφή: 145€

Φόρμα Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος

Τα στοιχεία σας αποστέλλονται απευθείας στην εταιρεία που διοργανώνει το πρόγραμμα εκπαίδευσης.