ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ
Οι παρακάτω θεματικές ενότητες αποτελούν ξεχωριστές εκπαιδεύσεις ώστε να μπορούν οι ενδιαφερόμενοι να τις παρακολουθήσουν στο σύνολό τους ή μεμονωμένα.
ΕΝΟΤΗΤΑ: Αξιολόγηση (18-19/01)
Παρουσιάζεται ο τρόπος όπου πραγματοποιείται η αξιολόγηση των μαθησιακών δυσκολιών στο ΔΙ.ΚΕ.Ψ.Υ. σε σχέση με το οικογενειακό και σχολικό ιστορικό του κάθε παιδιού ατομικά. Εξηγείται η ανάλυση και καταγραφή της παιδαγωγικής εκτίμησης σε σύμβαση και με τους φορείς στους οποίους απευθύνεται. Τέλος θα γίνει αναφορά στους ενήλικες με δυσλεξία.
ΕΝΟΤΗΤΑ: Ορθογραφία (01-02/02)
Εκτίθενται οι τρόποι παρέμβασης σε παιδιά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες που εντοπίζονται πολύ συγκεκριμένα στο κομμάτι της ορθογραφίας (μαθησιακή δυσκολία στη γραπτή έκφραση).
ΕΝΟΤΗΤΑ: Ανάγνωση-κατανόηση (22-23/02)
Παρουσίαση των τρόπων υποστήριξης των παιδιών που συναντούν μαθησιακές δυσκολίες στο κομμάτι της ανάγνωσης και της κατανόησης (ειδική μαθησιακή της ανάγνωσης).
ΕΝΟΤΗΤΑ: Οπτικοποίηση (21/03)
Γνωρίζουμε ότι τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες μαθαίνουν πολύ πιο αποτελεσματικά με τη βοήθεια των εικόνων. Τι γίνεται όμως όταν οι εικόνες δεν παρέχονται ως απτά ερεθίσματα; Υπάρχει τρόπος να ενθαρρύνουμε τα παιδιά να φτιάχνουν τις δικές τους νοερές αναπαραστάσεις και να συνθέτουν τις δικές τους εικόνες, τις οποίες φέρουν σε αφθονία μέσα τους. Ότι σκέφτονται ή λένε τα παιδιά είναι γεμάτο με εικονοποιήσεις, η φαντασία τους κατοικείται νομίμως από εικόνες. Μέσω της οπτικοποίησης, τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες μαθαίνουν να φτιάχνουν τις δικές τους εσωτερικευμένες εικόνες, οι οποίες θα αποβούν μια ουσιαστική βοήθεια τόσο στα κείμενα που καλούνται να διαβάσουν (ανάγνωση), όσο και σε εκείνα που χρειάζεται να κατανοήσουν (κατανόηση).
ΕΝΟΤΗΤΑ: Παρέμβαση στο Γυμνάσιο (22/03)
Παρουσιάζεται το θεωρητικό πλαίσιο βάση του οποίου υπαγορεύεται η συνέχιση παρέμβασης σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες στις τάξεις του γυμνασίου. Επιπλέον, προτείνονται τρόποι με τους οποίους μπορεί αυτή να επιτευχθεί χωρίς να επιτείνεται το ήδη βεβαρυμμένο σχολικό πρόγραμμα των εφήβων μαθητών.
ΕΝΟΤΗΤΑ: Μαθηματικά (04/04)
Αναλύεται η εξέλιξη της Μαθηματικής Σκέψης και για ποιους λόγους αυτή αποτελεί μια συχνά στενάχωρη συνθήκη για τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες. Επίσης, παρουσιάζονται αποτελεσματικές μέθοδοι, προκειμένου να διευκολυνθεί η ανάπτυξη της μαθηματικής σκέψης και η εφαρμογή της σε πρακτικό επίπεδο (προμαθηματικές έννοιες, μηχανισμοί πράξεων, επίλυση προβλημάτων).
ΕΝΟΤΗΤΑ: Πρώτη Ανάγνωση (05/04)
Γίνεται εκτενής παρουσίαση των τρόπων προσέγγισης του πολύπλοκου μηχανισμού της πρώτης ανάγνωσης. Αφορά τόσο τα παιδιά που ανήκουν στον τυπικό πληθυσμό, δηλαδή έχουν ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, όσο και τα παιδιά που έχουν γενικές δυσκολίες (καθυστέρηση, αυτισμό, σύνδρομα).
ΕΝΟΤΗΤΑ: Γραπτή έκφραση (25-26/04)
Παρουσιάζονται τρόποι παρέμβασης σε παιδιά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες στη γραπτή έκφραση, την οργάνωση, δόμηση και ανάπτυξη του γραπτού λόγου.
ΕΝΟΤΗΤΑ: Ξένες γλώσσες (16/05)
Τεκμηριώνονται θεωρητικά οι λόγοι για τους οποίους η εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας, όπως τα Αγγλικά, αποτελεί μια επίπονη διαδικασία για παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες στη μητρική τους γλώσσα. Επιπλέον, προτείνονται διαδραστικές μέθοδοι για να διευκολυνθεί η εκμάθηση αυτή. Οι εκπαιδευόμενοι μαθαίνουν πρακτικά πως, χρησιμοποιώντας τις άνω τεχνικές, διευκολύνουν την εκμάθηση των Αγγλικών σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες.
ΕΝΟΤΗΤΑ: Κατασκευή Υλικού και τρόποι χρήσης (17/05)
Διδάσκονται οι τρόποι που θα συγκεντρωθεί, κατασκευαστεί και χρησιμοποιηθεί παιδαγωγικό υλικό (χαρτί, χαρτόνι, πλαστελίνη, δημιουργία καρτελών, κουτιών, φακέλων, παιχνιδιών) ανάλογα με τις ανάγκες των παιδιών που πρόκειται να διδαχθούν. Οι εκπαιδευόμενοι θα κληθούν να κατασκευάσουν το δικό τους υλικό ανταποκρινόμενοι σε συγκεκριμένα case studies.
Η προσέγγιση του προγράμματος δεν είναι θεωρητική αλλά αφορά την εφαρμογή και ορθή χρήση των τεχνικών παρέμβασης.