Βρείτε Σεμινάρια

Σεμινάριο σε αίθουσα

Εικαστικές Θεραπευτικές Παρεμβάσεις Σε Άτομα με Αναπηρία

Διοργανωτής Σεμιναρίου:
EMPLOY EDU Σύμβουλοι Εκπαίδευσης & Σταδιοδρομίας
Το σεμινάριο έχει λήξει! Δείτε όλα τα ενεργά σεμινάρια πατώντας εδώ.

Εισηγητής

Λαμπρινού Κωνσταντίνα, Εικαστικός με εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή
Η Λαμπρινού Κωνσταντίνα είναι πτυχιούχος της Σχολής Καλών Τεχνών του τμήματος Πλαστικών Τεχνών και Επιστημών της Τέχνης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Έχει παρακολουθήσει επιμορφωτικά και εκπαιδευτικά σεμινάρια - συνέδρια - ημερίδες, βιωματικά εργαστήρια σχετικά με τις Εικαστικές Τέχνες και Ιστορία τέχνης (Ζωγραφική, Γλυπτική, Χαρακτική, Εικονογράφηση, video art κτλ) και την Ειδική Αγωγή και Εικαστική Ψυχοθεραπεία (art-therapy). Πεδία ενδιαφέροντος της στον τομέα της Ειδικής Αγωγής αφορούν τα Σύγχρονα θέματα Ειδικής Αγωγής στην δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, το Παιδικό ιχνογράφημα, οι Εικαστικές Τέχνες στην υπηρεσία του Σεβασμού στην διαφορετικότητα, οι Μαθησιακές δυσκολίες αλλά και γενικότερα οι Διδακτικές και Παιδαγωγικές Μέθοδοι προσέγγισης. Έχει εκπαιδευτεί στη μέθοδο T.E.A.C.C.H καθώς και στην αισθητηριακή ολοκλήρωση. Συμμετείχε ως εκπαιδεύτρια - εισηγήτρια καθώς και με σχετικές δημοσιεύσεις και πόστερ σε αρκετά συνέδρια και διαθέτει αξιόλογη εμπειρία σε βιωματικά εργαστήρια - σεμινάρια επιπέδου master-class σε ιδιωτικό και δημόσιο τομέα σχετικά με την Εικαστική ψυχοθεραπεία και εικαστικές θεραπευτικές παρεμβάσεις σε άτομα με αναπηρία καθώς και την μέθοδο Gestalt όπως εφαρμόζεται σε άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές ικανότητες. Τέλος, έχει δραστηριοποιηθεί ενεργά στο πεδίο των Εικαστικών σε προσωπικό επίπεδο.

Σε ποιους απευθύνεται

Το σεμινάριο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης όλων των ειδικοτήτων, Ειδικούς παιδαγωγούς, Εκπαιδευτικούς Εικαστικών Τεχνών, Νηπιαγωγούς, Ψυχολόγους, Κοινωνιολόγους, Εργοθεραπευτές, Λογοθεραπευτές, Κοινωνικούς Λειτουργούς, φοιτητές, σπουδαστές, γονείς και όλους τους ειδικούς που εμπλέκονται στην υποστήριξη - εκπαίδευση ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.

Σκοπός

Σκοπός του σεμιναρίου είναι η επαφή, γνωριμία και εξοικείωση των εκπαιδευομένων με τον πολυδιάστατο ρόλο των Εικαστικών Τεχνών όπως εφαρμόζονται σε άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες καθώς και η χρησιμότητα και υλοποίηση εικαστικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων σε άτομα με αναπηρίες σε ατομικό και ομαδικό πλαίσιο, καθώς προκύπτουν σημαντικά οφέλη. Ενισχύονται οι αισθητηριακές εμπειρίες, αναδεικνύονται οι δεξιότητες, τα ταλέντα, η συμπεριφορά, η σχέση τους με άλλα άτομα καθώς και τα συναισθήματά τους.

Περιγραφή σεμιναρίου

Η εκπαίδευση μέσω των Εικαστικών προσφέρει ένα πολύ κατάλληλο μέσο για τα άτομα που εμφανίζουν σοβαρά προβλήματα σε μαθησιακό επίπεδο και ειδικότερα δυσκολίες στον γνωστικό, συναισθηματικό, κοινωνικό και ψυχοκινητικό τομέα. Πιο συγκεκριμένα σε παιδιά-ενήλικες με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και παρατηρείται έκπτωση στους παρακάτω τομείς: Επικοινωνία, Αμοιβαίες κοινωνικές συναλλαγές, Γενική συμπεριφορά (π.χ. εμφάνιση στερεότυπων και διασπαστικών αντιδράσεων), Ενδιαφέροντα, Δραστηριότητες.
Oι Τέχνες ως βιωματικός τρόπος εκπαίδευσης παρέχουν εμπειρίες που είναι θεμελιώδεις για την πλήρη ανάπτυξη των ατόμων καθώς προωθούν ενεργά την ανάπτυξη των ατόμων ως προς την εμπιστοσύνη στον εαυτό τους, την προσωπική αποτελεσματικότητα, τις δεξιότητες έκφρασης και επικοινωνίας, τη δημιουργική λύση προβλημάτων, την εγρήγορση του νου και τη στάση της ζωής, ενθαρρύνουν την ευελιξία της σκέψης τους, την αυτό-έκφραση, την ανεξαρτησία και την κοινωνική τους αλληλεπίδραση. Γι’ αυτό και δεν μπορούμε να παραγνωρίσουμε τη συνεισφορά της τέχνης σφαιρικά στη δημιουργική και νοητική ανάπτυξη του ατόμου.
Oι Εικαστικές Τέχνες γενικότερα ενεργοποιούν τόσο τη φαντασία, όσο και τη δημιουργικότητα των παιδιών - ενηλίκων με αναπηρία, οι οποίοι θεωρούνται από τους πιο σοβαρά διαταραγμένους και ελλειμματικούς τομείς στην ανάπτυξή τους. Τα Εικαστικά αποτελούν ένα μοναδικό μέσο επικοινωνίας και συνεργασίας με τους άλλους ανεξάρτητα γλωσσικής ικανότητας των ατόμων, καθώς επιτυγχάνεται σταδιακά μια αισθητηριακή εξερεύνηση και κατανόηση του κόσμου. Μέσω των εικαστικών παρεμβάσεων τα παιδιά - ενήλικες εκφράζουν συναισθήματά, τα όνειρά και τα εσωτερικά τους βιώματα μέσω ποικίλων καλλιτεχνικών μέσων, όπως η ζωγραφική, ο πηλός και άλλα εικαστικά μέσα. Το έργο τέχνης θεωρείται αναπαράσταση του αντικειμενικού κόσμου, αλλά το άτομο που δημιουργεί προβάλλει πάνω του και τμήματα του εαυτού του.
Η Τέχνη ως εργαλείο έγκαιρης παρέμβασης σε άτομα με ειδικές ικανότητες μπορεί να βοηθήσει στην οργάνωση του περιβάλλοντος τους, για μέγιστη άνεση και χαλάρωση, και την παροχή σωματικής και αισθητηριακής υποστήριξης.
Το γεγονός ότι η χρήση του λόγου δεν είναι απαραίτητη για την εξέλιξη των εικαστικών δραστηριοτήτων καθιστά την εικαστική θεραπεία ικανή να ανταποκρίνεται στο αναπτυξιακό στάδιο και τις αναπτυξιακές ανάγκες κάθε ατόμου. Αυτό σημαίνει ότι παιδιά - ενήλικες με διαταραχές αυτιστικού φάσματος ή νοητική υστέρηση, καθώς και παιδιά με δυσκολίες λόγου, έλλειψη προσοχής ή Δ.Ε.Π.Υ. μπορούν να ωφεληθούν από τη συγκεκριμένη θεραπευτική εικαστική προσέγγιση. Σύμφωνα με έρευνες, παιδιά με αυτισμό για παράδειγμα, παρουσιάζουν σημαντική βελτίωση σε τομείς που αφορούν την επικοινωνία (μέσω της ενθάρρυνσης της φαντασίας, της συμβολικής σκέψης και έκφρασης), την κοινωνικοποίηση (δημιουργία σχέσης με ένα άλλο άτομο - εκπαιδευτή - ή περισσότερα - ομάδα), την αισθητηριακή προσαρμογή του παιδιού σε νέα ερεθίσματα (χρήση διάφορων υλικών μέσω της αφής και της συμμετοχής των χεριών και του σώματος). Τα άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, μπορούν να αναπτύσσουν ξεχωριστές δυνατότητες και δεξιότητες, αρκεί να βρεθούν σε ένα τέτοιο εκπαιδευτικό περιβάλλον, το οποίο, αφού τις διερευνήσει και τις φέρει στην επιφάνεια, στη συνέχεια να τις αξιοποιήσει.

Αναλυτικό Πρόγραμμα

10.00 – 10.30: Προσέλευση

10.30 - 12.30: Α’ ΕΝΟΤΗΤΑ:
- H Tέχνη ως εργαλείο έγκαιρης παρέμβασης για άτομα με ειδικές ικανότητες
- Εκπαιδευτικές εικαστικές μέθοδοι προσέγγισης
- Εικαστικά μέσα - τεχνικές – υλικά που χρησιμοποιούνται κατά την διάρκεια εικαστικών θεραπευτικών παρεμβάσεων
- Μορφές Τέχνης
- Ομάδες εικαστικής έκφρασης - προτεινόμενες εικαστικές δραστηριότητες
- Δομημένες εκπαιδευτικές εικαστικές δράσεις για άτομα με ΔΑΦ - asperger
- Στόχοι καλλιτεχνικής εκπαίδευσης
- Σημαντικά οφέλη που προκύπτουν από την εκπαίδευση μέσω των Εικαστικών
- Ο πολυδιάστατος ρόλος των Τεχνών και η εφαρμογή τους συνδυαστικά με άλλες επιστήμες

12.30 – 13.00: Διάλειμμα

13.00 – 15.00: Β’ ΕΝΟΤΗΤΑ:
- Καλλιτέχνες με αναπηρία
- Ερμηνεύοντας εικαστικά έργα ατόμων (παιδιών - ενηλίκων) με ειδικές ικανότητες
- Προβολή video που υλοποιήθηκε σε σχολείο Β-βάθμιας εκπαίδευσης στα πλαίσια του φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους Θεσσαλονίκης - Video Art με τίτλο:
"Εικαστικό Εργαστήρι - Φύση & Τέχνη : αλληλένδετες έννοιες
- Εκπαιδευτικό βιωματικό εργαστήριο με θέμα «Ταξίδι στην Τέχνη του Αυτισμού» Θεωρητική και εικαστική προσέγγιση
- Σχετική βιβλιογραφία

15.00 -15.30: Ερωτήσεις – Απαντήσεις – Συζήτηση.
15.30 Λήξη - Παραλαβή βεβαιώσεων

Πληροφορίες συμμετοχής

Παροχές
Σε όλους τους συμμετέχοντες παρέχεται:
• Βεβαίωση παρακολούθησης
• Σχετικό επιστημονικό υλικό σε ψηφιακή μορφή.
• Φάκελος συνέδρου
• Μπλοκ σημειώσεων
• Στυλό

Δηλώσεις Συμμετοχής
Προεγγραφή μέχρι και τις 26/02/2015
• Εκπαιδευτικοί-επαγγελματίες: 45€
• Φοιτητές / Άνεργοι: 35€
Απευθείας εγγραφή την ήμερα διεξαγωγής
• 55€ για όλες τις κατηγορίες (εφόσον υπάρχουν διαθέσιμες θέσεις)

Φόρμα Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος

Τα στοιχεία σας αποστέλλονται απευθείας στην εταιρεία που διοργανώνει το πρόγραμμα εκπαίδευσης.