Στο σχολείο, στην οικογένεια, στον εργασιακό χώρο, στον κοινωνικό βίο, η αλληλεπίδραση με τους άλλους ανθρώπους είναι μια πρόκληση σε επικοινωνιακό επίπεδο και σε επίπεδο συμπεριφοράς. Λόγω της αναγνωρισμένης διαφορετικότητας των ανθρώπων μεταξύ τους, είναι επόμενο, αναμενόμενο και φυσιολογικό να εμφανίζονται δυσκολίες στην επικοινωνία, τη συνεργασία και τη συνεννόηση. Συχνά μάλιστα η ανθρώπινη συμπεριφορά γίνεται πιο επιθετική από ό,τι αναμένεται, με αποτέλεσμα να προκύπτουν συγκρούσεις, διαφωνίες, ακόμα και φαινόμενα βίαιης συμπεριφοράς σε διάφορα επίπεδα (λεκτικό, σωματικό, ψυχολογικό).
Πώς λοιπόν μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τις συγκρούσεις ανάμεσα στους ανθρώπους από την πλευρά των εμπλεκομένων και από την πλευρά του διαμεσολαβητή ανάμεσα σε άτομα που συγκρούονται μεταξύ τους; Στο σεμινάριο αυτό γίνεται μια επισκόπηση των θεωρητικών εννοιών και ορισμών που προσδιορίζουν και επεξηγούν ερμηνευτικά την ανθρώπινη συμπεριφορά, ώστε να γίνει κατανοητός ο λόγος για τον οποίο οι άνθρωποι μπορεί να έρχονται σε σύγκρουση μεταξύ τους. Επίσης περιγράφονται τα πλαίσια στα οποία μπορούν να εφαρμοστούν τεχνικές διαχείρισης των συγκρούσεων σε διάφορους τομείς. Προτείνονται διάφοροι τρόποι αντιμετώπισης τέτοιων επικοινωνιακών προβλημάτων α) σε επίπεδο πρόληψης β) στην περίπτωση που ήδη εκδηλώνονται συγκρούσεις σε έναν χώρο. Διάφορα παραδείγματα και πραγματικά περιστατικά θα παρουσιαστούν, ενώ οι συμμετέχοντες θα κληθούν να συμμετάσχουν σε δομημένες δραστηριότητες, για να κατανοήσουν μέσα από βιωματικές ασκήσεις τους προτεινόμενους τρόπους διαχείρισης των συγκρούσεων.
Αναλυτικό Πρόγραμμα
10.00 – 10.30: Προσέλευση
10.30 - 12.30: Α’ ΕΝΟΤΗΤΑ:
• Η έννοια της σύγκρουσης
• Θεωρητικές ερμηνείες για τις επιθετικές τάσεις των ανθρώπων
• Η βαθύτερη κατανόηση της ανθρώπινης συμπεριφοράς- βασικές αρχές
• Φαινόμενα εκδήλωσης επιθετικών συμπεριφορών και συγκρούσεων
• Το πλαίσιο της κοινωνικής και συναισθηματικής αγωγής
• Η βιωματικότητα-θεωρητικό υπόβαθρο
• Επικοινωνιακές δεξιότητες
12.30 – 13.00: Διάλειμμα
13.00 – 15.00: Β’ ΕΝΟΤΗΤΑ:
• Εκπαίδευση: εφαρμογές της κοινωνικής-συναισθηματικής αγωγής ως προς τη διαχείριση συγκρούσεων
• Εργασιακός χώρος: πρόληψη και αντιμετώπιση- η επίτευξη της καλής συνεργασίας
• Το συναίσθημα του θυμού- τι κρύβεται πίσω από τη θυμωμένη μάσκα;
• Καλύτερη επικοινωνία μέσα στην οικογένεια
• Όρια και κανόνες στη συμπεριφορά- πώς θεσπίζονται λειτουργικοί κανόνες που να τηρούνται;
• Παιχνίδι ρόλων
• Ασκήσεις αποτελεσματικής επικοινωνίας
• Μελέτες περίπτωσης
• Σχετική βιβλιογραφία
15.00 -15.30: Ερωτήσεις – Απαντήσεις – Συζήτηση.
15.30 Λήξη - Παραλαβή βεβαιώσεων