Ο σχεδιασμός της διδασκαλίας προϋποθέτει την οργάνωση της διδακτικής και μαθησιακής διαδικασίας με βάση συγκεκριμένες αρχές, κανόνες και κριτήρια και αποτελεί μια συστηματική διαδικασία κατά την οποία ο εκπαιδευτικός λαμβάνει αποφάσεις σχετικά με τη μορφή και το περιεχόμενο της διδασκαλίας και προγραμματίζει την ακολουθία των διδακτικών του ενεργειών, ώστε να επιτευχθούν οι σκοποί και οι στόχοι της διδασκαλίας.
Έχοντας κατά νου ότι η διδασκαλία είναι μια σκόπιμη, συστηματική και μεθοδευμένη διαδικασία, ο εν δυνάμει και ο εν ενεργεία εκπαιδευτικός οφείλει να την προσχεδιάζει λαμβάνοντας υπόψη βασικές παραμέτρους της διδακτικής, της παιδαγωγικής και της ψυχολογίας, ώστε να είναι αποτελεσματικότερο το έργο του στη σχολική τάξη και να ανταποκρίνεται έτσι στις ανάγκες όλων των μαθητών του.
Με βάση τα παραπάνω, σκοπός της ημερίδας είναι η εξοικείωση των εκπαιδευομένων με τις βασικές αρχές και τη μεθοδολογία σχεδιασμού, διεξαγωγής και αξιολόγησης της διδασκαλίας. Στο πλαίσιο αυτό, θα αναλυθούν βασικές έννοιες σχετικά με τη θεματική της ημερίδας, θα παρουσιαστούν οι προϋποθέσεις και οι βασικές αρχές για τον αποτελεσματικό σχεδιασμό της διδασκαλίας, θα ακολουθήσει αναλυτική παρουσίαση των επιπέδων προγραμματισμού, θα γίνει εκτενής αναφορά στη μεθοδολογία διεξαγωγής της διδασκαλίας με αναλυτική παρουσίαση μεθόδων και εκπαιδευτικών τεχνικών με πρακτικές τους εφαρμογές, θα ακολουθήσει αναφορά στην αξιολόγηση του μαθητή και στην αυτοαξιολόγηση του εκπαιδευτικού στο πλαίσιο διεξαγωγής της διδασκαλίας και τέλος θα γίνει αναλυτική παρουσίαση ενδεικτικού σχεδίου ωριαίας διδασκαλίας.
Αναλυτικό Πρόγραμμα
10.00 – 10.30: Προσέλευση
10.30 - 12.30: Α’ ΕΝΟΤΗΤΑ:
- Σχεδιασμός, Προετοιμασία και Προγραμματισμός της Διδασκαλίας: Αποσαφήνιση εννοιών
- Προϋποθέσεις και Βασικές Αρχές για τον Αποτελεσματικό Σχεδιασμό της Διδασκαλίας
- Επίπεδα Προγραμματισμού της Διδασκαλίας
♦ Μακροπρόθεσμος (Σχεδιασμός σε επίπεδο γνωστικού αντικειμένου/ μαθήματος)
♦ Μεσοπρόθεσμος (Σχεδιασμός σε επίπεδο διδακτικής ενότητας)
♦ Βραχυπρόθεσμος (Σχεδιασμός σε επίπεδο ωριαίας διδασκαλίας)
12.30 – 13.00: Διάλειμμα
13.00 – 15.00: Β’ ΕΝΟΤΗΤΑ:
- Διεξαγωγή και Αξιολόγηση της Διδασκαλίας: Αποσαφήνιση εννοιών
- Μεθοδολογία Διεξαγωγής της Διδασκαλίας
♦ Διαφοροποιημένη διδασκαλία
♦ Μέθοδος Project
♦ Αξιοποίηση των ΤΠΕ στη Διδασκαλία
♦ Συμμετοχικές Εκπαιδευτικές Τεχνικές (εμπλουτισμένη εισήγηση, παιχνίδι ρόλων,
προσομοίωση, ομάδες εργασίας, μελέτη περίπτωσης)
- Αξιολόγηση της Διδασκαλίας και Αυτοαξιολόγηση του Εκπαιδευτικού
- Παρουσίαση Ενδεικτικού Σχεδίου Ωριαίας Διδασκαλίας
15.00 -15.30: Ερωτήσεις – Απαντήσεις – Συζήτηση.
15.30 Λήξη - Παραλαβή βεβαιώσεων