Τόσο οι ερευνητές στο χώρο των επιστημών της αγωγής όσο και οι εκπαιδευτικοί της τάξης προσπαθούν να εντοπίσουν τους παράγοντες που καθιστούν μια διδασκαλία αποτελεσματική. Τρεις Αμερικανοί ερευνητές, οι Wang, Haertel και Walberg (1993), ύστερα από συγκριτική μελέτη εκατοντάδων ερευνών με θέμα τους παράγοντες που επηρεάζουν τη μάθηση, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η οργάνωση και διαχείριση της τάξης είναι ο σημαντικότερος.
Ένας εκπαιδευτικός, όσο καλά κι αν γνωρίζει το διδακτικό του αντικείμενο, αν δεν διαθέτει δεξιότητες αποτελεσματικής διαχείρισης της τάξης, κινδυνεύει να διαμορφώσει κακή και διαστρεβλωμένη εικόνα για τον εαυτό του, καθώς θα «φαίνεται» (στον ίδιον και στους άλλους) ανεπαρκής, με συνέπεια να οδηγηθεί σταδιακά στην επαγγελματική εξουθένωση (burnout).
Για την αποτελεσματική διαχείριση της σχολικής τάξης, οι εκπαιδευτικοί πρέπει να έχουν αναπτύξει ικανότητες που σχετίζονται με τον ορθό προγραμματισμό και σχεδιασμό, την επιλογή κατάλληλου εκπαιδευτικού υλικού που θα κεντρίζει το ενδιαφέρον των μαθητών και θα τους προσφέρει περαιτέρω δεξιότητες και γνώσεις, την αποτελεσματική χρήση του χρόνου και την αισθητική διαμόρφωση του χώρου, τη λήψη άμεσων αποφάσεων, τη διαχείριση κρίσεων, την ανάπτυξη υγιών διαπροσωπικών σχέσεων κτλ.
Ο χαρακτήρας του σεμιναρίου είναι βιωματικός. Θα χρησιμοποιηθούν ενεργητικές τεχνικές εκπαίδευσης, όπως καταιγισμός ιδεών, μελέτη περίπτωσης, γραπτές και πρακτικές δραστηριότητες. Επίσης, θα γίνει χρήση οπτικοακουστικού υλικού (βιντεοσκοπημένες διδασκαλίες, φωτογραφίες εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων και σχολικών τάξεων), με στόχο τη δημιουργία ενός περιβάλλοντος προσομοίωσης παιδαγωγικών καταστάσεων. Στο τέλος του σεμιναρίου οι συμμετέχοντες θα παραλάβουν έναν φάκελο με σχετικό εκπαιδευτικό υλικό.
Αναλυτικό Πρόγραμμα
10.00 – 10.30: Προσέλευση
10.30 - 12.30: Α’ ΕΝΟΤΗΤΑ: Διαχείριση του χώρου και του χρόνου
- Ψυχολογία του περιβάλλοντος
- Αισθητική και λειτουργικότητα του σχολικού χώρου
- Διαρρύθμιση της αίθουσας διδασκαλίας
- Διαχείριση του χρόνου μέσα στην τάξη
- Παραδείγματα από ελληνικά και ευρωπαϊκά σχολεία
12.30 – 13.00: Διάλειμμα
13.00 – 15.00: Β’ ΕΝΟΤΗΤΑ: Διαχείριση των σχέσεων
- Μικροκοινωνιολογία της σχολικής τάξης
- Σχεσιοδυναμική Παιδαγωγική
- Διδακτικό στιλ και τυπολογία εκπαιδευτικών
- Κανόνες και καθορισμός ρόλων
- Έπαινοι και ποινές
- Αξιολόγηση μαθητών, εκπαιδευτικού και παιδαγωγικού αγαθού
15.00 -15.30: Ερωτήσεις – Απαντήσεις – Συζήτηση.
15.30 Λήξη - Παραλαβή βεβαιώσεων