Οι κατά συρροή δολοφόνοι προκαλούν τον τρόμο της κοινωνίας με τη στυγερότητα και τη ψυχρότητα των εγκλημάτων τους και ταυτόχρονα εξάπτουν την περιέργεια των επιστημόνων, σχετικά με το τι προκαλεί αυτήν την τόσο βίαιη και ακραία συμπεριφορά. Οι γνώμες διίστανται. Είναι γενετικοί- βιολογικοί οι λόγοι ή μήπως είναι προϊόντα κοινωνικής μάθησης; Από τη μία κάποιοι υποστηρίζουν ότι αυτή η ακραία συμπεριφορά δεν μπορεί να είναι αποτέλεσμα μάθησης ούτε και κοινωνικής επιρροής. Κάποιοι άνθρωποι είναι «κακοί σπόροι». Δεν έχουν τις ίδιες συναισθηματικές αντιδράσεις με τον υπόλοιπο κόσμο, λόγω μιας αναπτυξιακής δυσλειτουργίας του εγκεφάλου. Επιπλέον οι περισσότεροι πάσχουν από την αντικοινωνική διαταραχή προσωπικότητας. Από την άλλη, κάποιοι υποστηρίζουν ότι το οικογενειακό περιβάλλον, τα ερεθίσματα και ότι σχετίζεται με τη μάθηση συντελούν καθοριστικά..
Το ερώτημα δεν είναι απλό να απαντηθεί και συνήθως η απάντηση βρίσκεται σε ένα συνδυασμό των δύο. Πέραν του θεωρητικού υπόβαθρου που επιχειρεί να αναλύσει το φαινόμενο των κατ’ εξακολούθηση ανθρωποκτόνων, η προσπάθεια προσέγγισης του ερωτήματος στο σεμινάριο αυτό θα γίνει μέσω μιας ανασκόπησης και εν συνεχεία σύγκρισης της ζωής, της προσωπικότητας και των χαρακτηριστικών των εγκλημάτων, κατά συρροή δολοφόνων που σημάδεψαν την ιστορία. Συγκεκριμένα, θα ζητηθούν οι εξής: Ted Bundy, John Wayne Gayce, Gary Ridgeway, Richard Ramirez και Edmund Kemper. Τι κοινά είχαν; Ποιες διαφορές; Που μπορεί να αναζητήσει κανείς την αιτία του «κακού»; Στα γονίδια ή στο περιβάλλον; Και είναι δυνατή η πρόληψη;
Ενότητες
Κατά συρροή ανθρωποκτονία: ορισμοί σύμφωνα με τις κοινωνικές επιστήμες. Κατηγοριοποίηση των κατά συρροή δολοφόνων. Προβλεπόμενες ποινές του Ποινικού Κώδικα.
Θεωρητικές προσεγγίσεις για τη συμπεριφορά και τη δράση των κατά συρροή δολοφόνων (βιολογικές θεωρίες, κοινωνικής μάθησης, ψυχολογικές, κ.α.)
Διαταραχές Προσωπικότητας: Αντικοινωνική Διαταραχή, διαγνωστικά κριτήρια, χαρακτηριστικά.
Ανάλυση των περιπτώσεων:
• Οικογενειακό περιβάλλον
• Παιδική ηλικία
• Σχολικά χρόνια – επιδόσεις
• Δομή της προσωπικότητας
• Εγκληματική Δράση: έναρξη, χαρακτηριστικά εγκληματικής συμπεριφοράς (κίνητρα, μέθοδος, θύματα, κλπ). Κατηγοριοποίηση. Τέλος της δράσης.
Γενετική προδιάθεση ή κοινωνικές/περιβαλλοντικές επιρροές: συγκριτική προσέγγιση των περιπτώσεων.
Υπάρχει θεραπεία ή δυνατότητα πρόληψης;
Προβολή Βίντεο/ Συζήτηση