Το Floortime™ (ή DIRFloortime™) είναι οι τεχνικές, με τις οποίες ακολουθούμε (και διεγείρουμε) τα συναισθηματικά ενδιαφέροντα του παιδιού (παιδοκεντρικό μοντέλο), εξερευνούμε τις ιδέες του, ενώ ταυτόχρονα προκαλούμε το παιδί να κάνει επαφή μαζί μας, να γίνεται δημιουργικό, αυθόρμητο, περίεργο, και να κατακτά όλο και περισσότερο διάφορες κοινωνικές, μαθησιακές και συναισθηματικές δεξιότητες (ανεβαίνοντας την ιεραρχική κλίμακα των αναπτυξιακών οροσήμων), ενώ εμείς επεκτείνουμε τη δράση και την αλληλεπίδραση, κινητοποιώντας όλες τις αισθήσεις και τις κινήσεις, τα συναισθήματα. Βοηθάμε το παιδί να μένει συγκεντρωμένο σε μας και στη δραστηριότητα και να εξασκεί δεξιότητες σκέψης: εμπλοκή με τον άλλο, αλληλεπίδραση, συμβολική σκέψη, λογική σκέψη.
Σήμερα το DIR είναι γνωστό παγκόσμια και έχει αμείωτη διάδοση. Προσφέρει αναπτυξιολογική αξιο-λόγηση μέσω του μοντέλου «Δέντρο της Μάθησης» (The Learning Tree (DIR) Model), και παρέμβαση μέσω της μεθόδου The Greenspan Floortime Approach™, που έχει την καλύτερη ερευνητική τεκμηρίωση σε σχέση με άλλες παρεμβάσεις για να υποστηρίξει την αποτελεσματικότητά του ως προς τα πυρηνικά ελλείμματα του αυτισμού: τις σχέσεις και την επικοινωνία.
Το Floortime ενδυναμώνει τη σκέψη, δεν είναι τόσο απλό όσο η παιγνιοθεραπεία. Το πρόγραμμα είναι ολοκληρωμένο και δουλεύει με όλα τα στοιχεία DIR, με σκοπό να κατακτά το παιδί τα λειτουργικά συναισθηματικά στάδια, να εξελίσσει τις ατομικές ιδιαιτερότητες εγκεφαλικής επεξεργασίας, και να δημιουργεί σχέσεις που θα προωθούν τη μάθηση και την ανάπτυξή του, μέσα στα όρια των δυνατοτήτων του.
Ο Greenspan επιμένει στην άμεση έναρξη παρέμβασης μόλις διαγνωσθεί ένα παιδί, διότι, όσο περισσότερο χρόνο το παιδί δεν επικοινωνεί, τόσο περισσότερο δυσκολεύονται οι γονείς να σχετισθούν μαζί του και τόσο περισσότερο το παιδί αποσύρεται. Η παρέμβαση πρέπει να μετατρέψει τις εμμονές σε αλληλεπίδραση για να οδηγηθούμε σε μίμηση και παιχνίδι.
Περιγραφή / ενότητες:
- Περιγραφή των Λειτουργικών Συναισθηματικών Αναπτυξιακών Σταδίων.
- Πώς απαρτιώνονται οι διαφορετικές περιοχές εγκεφαλικής επεξεργασίας.
- Γιατί οι αλληλεπίδραση παιδιού-ενήλικα είναι εντελώς διαφορετική από την αλληλεπίδραση μεταξύ συνομηλίκων.
- Γιατί, αν αντιμετωπίσουμε μια προβληματική συμπεριφορά σαν σύμπτωμα, τότε θα εμφανιστεί στη θέση της μια άλλη προβληματική συμπεριφορά, εξ αιτίας των συναισθηματικών αναγκών του παιδιού.
- Πώς επιτυγχάνουμε αμφίδρομη αλληλεπιδραση στις συνεδρίες Floortime, ανάπτυξη της από κοινού προσοχής, της εμπλοκής και της επίλυσης προβλημάτων. Οι θεραπευτές βοηθούν το παιδί να συντηρεί την εστίαση της προσοχής του στο να εξελίξει την αλληλεπίδραση και τη λογική, αφηρημένη σκέψη.
- Με την μέθοδο Greenspan Floortime Approach™, θα μάθουμε να κάνουμε αξιολόγηση (The Learning Tree) και να σχεδιάζουμε την παρέμβαση.
- Θα ακούσουμε ότι μπορούμε να σχεδιάσουμε 3 είδη πρεμβάσεων στο σπίτι: 1) Floortime, 2) ημιδομημένη επίλυση προβλημάτων και 3) δραστηριότητες: κινητικές, αισθητηριακές, αντιληπτικές-κινητικές, οπτικοχωρικές.
- Θα σχολιάσουμε την εφαρμογή του προγράμματος σε 3 πλαίσια: Σπίτι, Σχολείο, Θεραπείες. Θα συζητήσουμε πώς το DIR μπορεί να προσαρμοστεί στο σχολικό περιβάλλον. Θα συζητήσουμε πώς γράφουμε μετρήσιμους εξατομικευμένους στόχους.
- Θα δούμε ότι μπορούμε να επεκτείνουμε το πρόγραμμα με play dates (ραντεβού για παιχνίδι).