Με τον παραδοσιακό τρόπο διδασκαλίας, ο μαθητής λαμβάνει γνώσεις με έναν τρόπο που αποδεδειγμένα δεν προάγει τη δημιουργικότητα ούτε εξασφαλίζει μια γνωριμία με το αντικείμενο που να έχει βάθος σε ποιότητα αλλά και σε χρονική διάρκεια. Τις τελευταίες δεκαετίες πολλοί μεγάλοι παιδαγωγοί έχουν προτείνει και εφαρμόσει με επιτυχία νέες παιδαγωγικές προσεγγίσεις που βασίζονται σε διαφορετικές τεχνικές, ώστε να εξασφαλίζουν διαφορετικό επίπεδο μάθησης. Ανάμεσα σε αυτές τις προσεγγίσεις κυριαρχεί έντονα το στοιχείο της βιωματικότητας. Έτσι, έχει διαπιστωθεί ότι η βιωματική μάθηση είναι αποδεδειγμένα πιο αποτελεσματική από την κλασσική εκμάθηση γνωστικής ύλης και δεξιοτήτων: το να δοκιμάζει ο μαθητευόμενος έμπρακτα το αντικείμενο και να βιώνει ο ίδιος/η ίδια το περιεχόμενό του έχει διαφορετικά αποτελέσματα. Ο ενεργός αυτός ρόλος δεν μπορεί να δοθεί μέσα από την παραδοσιακή παράδοση του μαθήματος. Χρειάζεται λοιπόν ένας διαφορετικός σχεδιασμός και μια εναλλακτική εκτέλεση του μαθήματος. Ο εκπαιδευτικός μπορεί να εφοδιαστεί με ειδική κατάρτιση και συγκεκριμένες δεξιότητες που να τον βοηθήσουν να εφαρμόσει νέες τεχνικές, κάνοντας το μάθημα πιο ευχάριστο και πολύ πιο εποικοδομητικό.
Τα σεμινάρια πέρα από το γνωστικό εφοδιασμό και την επιμόρφωση που παρέχουν, έχουν ιδιαίτερα βιωματικό και εκπαιδευτικό χαρακτήρα και στοχεύουν στη μετάδοση επιστημονικών γνώσεων αλλά και στην άμεση συμμετοχή και ενεργή παρακολούθηση των συμμετεχόντων μέσα από οργανωμένη συζήτηση και πρακτικές δραστηριότητες.
Πρόγραμμα
Προσέλευση
Α’ ΕΝΟΤΗΤΑ
• Κάλυψη του θεωρητικού μέρους- θεωρίες μάθησης, η βιωματική μάθηση (ιστορία, θεωρίες, εφαρμογές, κριτική).
• Η νέα παιδαγωγική: παιδαγωγικές προσεγγίσεις που πρότειναν νεωτεριστικές τεχνικές διδασκαλίες, βασισμένες στο βίωμα.
• Εξερεύνηση των βιωμάτων του εκπαιδευτικού- ο μαθητής μέσα μας: αναμνήσεις, μαθησιακό προφίλ, προσωπικό διδακτικό προφίλ.
• Πρακτικά ζητήματα: πώς δημιουργούμε μια ομάδα βιωματικής μάθησης; Πώς γίνεται η επιλογή των ατόμων; Ποιο είναι το ιδανικό μέγεθος; Πώς διαχειριζόμαστε την κοινωνική δυναμική της ομάδας;
• Ποια είναι τα ενδεχόμενα προβλήματα που προκύπτουν στη βιωματική διδασκαλία;
• Ποιες είναι απαραίτητες δεξιότητες του συντονιστή στο βιωματικό μάθημα;
Διάλειμμα
Β’ ΕΝΟΤΗΤΑ
• Η ένταξη της βιωματικής τεχνικής στη σχολική πραγματικότητα.
• Η «εργαλειοθήκη» του εκπαιδευτικού: δραστηριότητες, παιχνίδια και ένταξη αυτών στο κανονικό μάθημα.
• Η χρήση των τεχνών στη βιωματική διδασκαλία και μάθηση.
• Η διαθεματικότητα, η ευέλικτη ζώνη και η μέθοδος Project: ο ρόλος του εκπαιδευτικού, τα πλεονεκτήματα, οι δυσκολίες, παραδείγματα.
• Η μετα-γνώση: μαθαίνοντας για τη μάθηση.
• Παραδείγματα βιωματικών στοιχείων στην προσχολική, πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια, τριτοβάθμια εκπαίδευση και σε δομές επιμόρφωσης.
• Προβληματισμοί, συζήτηση, επίλυση προβλημάτων.
Ερωτήσεις - Λήξη σεμιναρίου