Το Διαπανεπιστημιακό Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών διοργανώνει ετήσιο σεμινάριο στην Ειδική Εκπαίδευση 620 ωρών. Το πρόγραμμα διαρθρώνεται σε δύο ανεξάρτητους θεματικούς άξονες με δυνατότητα παρακολούθησης του ενός εκ των δύο ή και των δύο. Ο κάθε θεματικός άξονας θα υλοποιηθεί εφόσον υπάρχει επαρκής αριθμός συμμετεχόντων. Το πρόγραμμα μπορεί να υλοποιηθεί στη Θεσσαλονίκη, Αθήνα και Ρόδο. Έναρξη περί τα μέσα Οκτωβρίου 2013.
Θεματικός Άξονας: Εκπαίδευση μαθητών με νοητική ανεπάρκεια
Ι. Θεωρητική επεξεργασία – διδασκαλία 160 ώρες
Γενικά
• Ερμηνευτικές προσεγγίσεις της αναπηρίας
• Ιστορική εξέλιξη της ειδικής εκπαίδευσης στον διεθνή χώρο και στην Ελλάδα
• Παιδαγωγική της ένταξης
• Διεπιστημονική αξιολόγηση –κριτήρια αξιολόγησης
• Αναπηρία και οικογένεια - η προσέγγιση της «συντροφικότητας» στη σχέση των επαγγελματιών με την οικογένεια
Νοητική ανεπάρκεια
• Νοημοσύνη – μάθηση – επίδοση / διαταραχές της νοημοσύνης
• Έννοιες – ορισμοί – ερωτήματα και αντιφάσεις
• Μέθοδοι επεξεργασίας και γνωστικό ύφος
• Εκπαιδευτικό πλαίσιο – διαχείριση των ΕΕΑ μέσα στην τάξη – προσαρμογές προγραμμάτων στο νηπιαγωγείο, στο δημοτικό και στο γυμνάσιο
• Έννοιες – ορισμοί
• Κατηγοριοποιήσεις στη ΝΚ – σύνδρομα
• Διαμόρφωση κινήτρων στους ανθρώπους με νοητική ανεπάρκεια
• Η νοητική καθυστέρηση ως κοινωνικό πρόβλημα (κοινωνικές σχέσεις, στίγμα, κοινωνική ταυτότητα)
• Αξιολόγηση λειτουργικών δεξιοτήτων στα παιδιά με ΝΑ
• Ανασκόπηση της εκπαίδευσης των παιδιών με ΝΑ (διεθνώς και στην Ελλάδα) – εκπαιδευτική πολιτική, δομές, στόχοι
• Σύγχρονες προσεγγίσεις στην εκπαίδευση των παιδιών με ΝΑ – στόχοι της εκπαίδευσης – δομές και περιεχόμενο
• Εκπαιδευτικά προγράμματα κοινωνικής μάθησης – λειτουργικών δεξιοτήτων, αρχές, περιεχόμενο, μέθοδοι διδασκαλίας
• Εκπαιδευτικά προγράμματα κοινωνικής μάθησης – ανάπτυξης δεξιοτήτων λόγου και επικοινωνίας
• Εκπαιδευτικά προγράμματα κοινωνικής μάθησης – ανεξάρτητες λειτουργίες - διαχείριση ποσοτήτων και οικονομικών συναλλαγών
• Προγράμματα υποστήριξης για την κοινωνική ένταξη των παιδιών με ΝΑ στις ομάδες των συνομηλίκων στο σχολείο, στη γειτονιά και στο οικογενειακό περιβάλλον – παράλληλα με τη βελτίωση των ικανοτήτων διαχείρισης του στίγματος
Θεωρητική ανατροφοδότηση από την πρακτική άσκηση
• Ενημέρωση – προγραμματισμός της πρακτικής άσκησης
• Αξιολόγηση παιδιού με ΝΑ
• Σχεδιασμός εξειδικευμένου προγράμματος για παιδί με ΝΑ
• Αξιολόγηση κατά την εφαρμογή του προγράμματος σε παιδί με ΝΑ
• Οι σχέσεις του επαγγελματία με την οικογένεια
• Τελική αξιολόγηση του προγράμματος σε παιδί με ΝΑ
II. Πρακτική άσκηση (60 ώρες)
Α. Αρχική αξιολόγηση του παιδιού
• Συλλογή πληροφοριών από τους γονείς και τους επαγγελματίες
• Παρατήρηση του παιδιού
• Συνεργασία με τον επόπτη για τη συλλογή των δεδομένων και την επεξεργασία τους
• Σύνταξη της αρχικής αξιολόγησης του παιδιού
Β. Σχεδιασμός του προγράμματος παρέμβασης
• Σχεδιασμός του προγράμματος
• Συνεργασία με τον επόπτη για την οριστικοποίηση του προγράμματος
Γ. Εφαρμογή του προγράμματος
• Εφαρμογή εξειδικευμένου προγράμματος
• Εποπτεία
Δ. Τελική αξιολόγηση του παιδιού και του προγράμματος
• Τελική αξιολόγηση του παιδιού
• Αξιολόγηση του προγράμματος
• Συνεργασία με τον επόπτη
Τα μαθήματα θα γίνονται Σαββατοκύριακα και οι ώρες της δια ζώσης διδασκαλίας θα κατανεμηθούν σε ένα εξάμηνο.
Η παρακολούθηση του σεμιναρίου είναι υποχρεωτική. Οι επιμορφούμενοι έχουν δικαίωμα απουσίας σε ποσοστό 20% μόνο στην παρακολούθηση του θεωρητικού μέρους.
Εκπαιδευτικό υλικό
Το εκπαιδευτικό υλικό θα δοθεί σε ηλεκτρονική μορφή.
Πιστοποίηση
Κάθε επιμορφούμενος θα αξιολογηθεί με την εκπόνηση μιας εργασίας που θα αναλάβει και την οποία θα παραδώσει σε έντυπη μορφή στο τέλος του σεμιναρίου. Με την παράδοση της τελικής εργασίας, καθώς και την εξόφληση των διδάκτρων, θα λάβει πιστοποιητικό εξειδίκευσης με 20 ECTS. Εφόσον δεν παραδώσει εργασία θα λάβει μια απλή βεβαίωση παρακολούθησης του σεμιναρίου.