Ενδεικτικό περιεχόμενο του σεμιναρίου
Η εκπαίδευση αποτελείται από δυο βασικές ενότητες:
1. Εισαγωγή στην Παιδονευροψυχολογία (2 ώρες)
H ενότητα αυτή θα εισάγει τους σπουδαστές στις βασικές αρχές και το σκεπτικό που ακολουθεί η νευροψυχολογική εκτίμηση και παρέμβαση σε παιδιά. Θα εξεταστεί η ιστορική εξέλιξη αυτού του κλάδου και θα επισημανθούν τα σημεία στα οποία συμβάλλει στον τρόπο προσέγγισης του παιδιού τόσο στην κλινική πράξη όσο και στην έρευνα.
Βιβλιογραφία
Baron, I. S. (2004). Neuropsychological evaluation of the child. New York: Oxford University Press.
Hunter, S. J., & Donders, J. D. (2007). Pediatric neuropsychological intervention. UK, Cambridge: Cambridge University Press.
Yeates, K. O., Ris, M. D., Taylor, H. G., & Pennington, B. F. (2010). Pediatric neuropsychology: Research, theory and practice, 2nd edition. New York: The Guilford Press.
2. Νευρολογικά και Νευροψυχιατρικά Νοσήματα σε παιδιά και εφήβους (18 ώρες)
Η ενότητα αυτή αποτελεί τον κορμό του μαθήματος και συμβάλλει στο να εμπλουτίσουν οι σπουδαστές τις γνώσεις τους σε ορισμένες από τις πιο συχνές νευροαναπτυξιακές αποκλίσεις που παρουσιάζονται στην παιδική και εφηβική ηλικία. Ειδικότερα, η ενότητα αυτή αποτελείται από 4 νευρολογικά και ψυχιατρικά νοσήματα. Σε κάθε πάθηση θα περιγράφονται η κλινική εικόνα, τα νευροψυχολογικά χαρακτηριστικά, καθώς και μέθοδοι παρέμβασης ή/και αποκατάστασης. Θα αναφέρονται επίσης αποτελέσματα από την κλινική αλλά και ερευνητική εφαρμογή των μεθόδων παρέμβασης από το διεθνή και τον ελληνικό χώρο. Υπολογίζεται ότι κάθε μάθημα από τα παρακάτω θα διαρκέσει 4-5 ώρες κατά μέσο όρο.
Οι θεματικές ενότητες που θα καλυφθούν είναι:
Νευροψυχολογική αξιολόγηση σε παιδιά – εφήβους με κρανιοεγκεφαλική κάκωση (εισηγητής: Λάμπρος Μεσσήνης)
Νευροψυχολογική αξιολόγηση σε παιδιά – εφήβους με Μαθησιακές Διαταραχές
(εισηγητής: Χρυσάνθη Ανδρόνογλου)
Νευροψυχολογική αξιολόγηση σε παιδιά με Χαμηλό βάρος γέννησης
(εισηγητής: Λάμπρος Μεσσήνης)
Νευροψυχολογική αξιολόγηση σε παιδιά – εφήβους με Επιληπτικά Σύνδρομα
(εισηγητής: Χρυσάνθη Ανδρόνογλου)
Βιβλιογραφία
Κωνσταντίνου, Μ., & Κοσμίδου, Μ. (2011). Νευροψυχολογία των μαθησιακών διαταραχών. Αθήνα: Εκδόσεις Παρισιάνου Α. Ε.
Μαλεγιαννάκη, Α. Χ., Μεσσήνης, Λ., & Παπαθανασόπουλος, Π. (2012). Κλινική Παιδονευροψυχολογία. Πάτρα: Εκδόσεις Gotsis.
Yeates, K. O., Ris, M. D., Taylor, H. G., & Pennington, B. F. (2010). Pediatric neuropsychology: Research, theory and practice, 2nd edition. New York: The Guilford Press.