Βρείτε Σεμινάρια

Σεμινάριο σε αίθουσα

Εκπαιδευτική εμψύχωση - βιωματικό σεμινάριο

Το σεμινάριο έχει λήξει! Δείτε όλα τα ενεργά σεμινάρια πατώντας εδώ.

Σε ποιους απευθύνεται

Σε δασκάλους, νηπιαγωγούς, μουσειοπαιδαγωγούς, απόφοιτους παιδαγωγικών σχολών & σε όσους ασχολούνται με ομάδες παιδιών

Σκοπός

Πιστεύοντας ότι το παιχνίδι και η φαντασία μπορούν να αποτελέσουν πολύτιμα εργαλεία στη διδασκαλία κάθε γνωστικού αντικειμένου, το σεμινάριο αυτό επιχειρεί να προσεγγίσει τους ανήσυχους & καινοτόμους εκπαιδευτικούς αλλά και όλους όσους ασχολούνται με ομάδες παιδιών και διαρκώς αναζητούν νέες μεθόδους για τη βελτίωση της μεταδοτικής τους ικανότητας.
Πιο συγκεκριμένα, στοχεύει στον εμπλουτισμό των εκφραστικών μέσων, που κάθε εκπαιδευτικός χρησιμοποιεί κατά την παράδοση της διδακτικής ύλης. Με τεχνικές αυτοσχεδιασμού & επικοινωνίας, ασκήσεις εμπιστοσύνης και σωματικής έκφρασης, με θεατρικό παιχνίδι και πολλαπλές θεατρικές τεχνικές, στοχεύουμε να ενισχύσουμε τη συγκέντρωση και την αφομοιωτική ικανότητα των μαθητών, παρασύροντάς τους στον γοητευτικό κόσμο της γνώσης.

Περιγραφή σεμιναρίου

Θέματα προσέγγισης:

1. Θεατρικό παιχνίδι – 5 δίωρες συναντήσεις
Ας μάθουμε παίζοντας
Το θεατρικό παιχνίδι είναι ένα δημιουργικό συμβάν, μέσο επικοινωνίας και απελευθέρωσης της φαντασίας. Μέσα από το θεατρικό παιχνίδι, το παιδί καλείται να ανακαλύψει τους δικούς του ορίζοντες. Να εκφραστεί, να εξερευνήσει, να πειραματιστεί, να διοχετεύσει την ενέργειά του δημιουργικά, να επικοινωνήσει και να λειτουργήσει ως μέλος μιας ομάδας.
Στο εργαστήριο αυτό, θα προσεγγίσουμε τρόπους ένταξης του θεατρικού παιχνιδιού στην τάξη, αποσκοπώντας στην καλύτερη κατανόηση της διδακτέας ύλης από τους μαθητές, μετατρέποντας το μάθημα σε μια δημιουργική διαδικασία.
Θεματικές ενότητες
• Το θεατρικό παιχνίδι ως ευκαιρία επικοινωνίας, ευαισθητοποίησης & δημιουργικής έκφρασης. Βασικές διαφορές με το θέατρο. Εκπαιδευτικό θεατρικό παιχνίδι. Σχέση θεάτρου – εκπαίδευσης – παιχνιδιού. Το θεατρικό παιχνίδι σαν μέσο διδασκαλίας.
• Στόχοι & κανόνες. Χώρος – χρόνος. Ο ρόλος του εμψυχωτή - εκπαιδευτή.
• Αξιοποίηση της δυναμικής της ομάδας. Ξεκινώντας με τα βασικά στοιχεία: ηλικία, εμπειρίες και ιδιαίτερα ίσως χαρακτηριστικά (φυσικά, πνευματικά, συναισθηματικά, κοινωνικά).
• Το παιχνίδι & οι κατηγορίες του. Παιχνίδια κίνησης – φαντασίας, μουσικά παιχνίδια, παιχνίδια λόγου, παντομίμα, ηχητικά παιχνίδια, αυτοσχεδιασμοί, δραματοποίηση.

2. Εκφραστικά μέσα - παραμύθι – 2 δίωρες συναντήσεις
Ένα εκπαιδευτικό εργαλείο & μια παρηγοριά για τα παιδιά του σήμερα
Στόχος του σεμιναρίου είναι, να μάθουν οι εκπαιδευτικοί να χρησιμοποιούν την προφορική αφήγηση ενός παραμυθιού, ως ένα μηχανισμό για την ενσωμάτωση του παιδιού στον κοινωνικό περίγυρο, στην τάξη του, στο σχολείο του, συμβάλλοντας έτσι στην κοινωνικοποίηση, την ανάπτυξη και την παιδεία του. Μια εκπαιδευτική δράση με ένα ειδικά επιλεγμένο παραμύθι, χαρίζει πάντα στην εμπειρία, τη μορφή συναρπαστικής περιπέτειας που τελειώνει πάντα με το «έζησαν αυτοί καλά κι εμείς καλύτερα».
Το παραμύθι ως εργαλείο για την καλλιέργεια τεχνικών αφήγησης, ως εικαστικό σκηνικό, ως εργαλείο προσέγγισης και διερεύνησης κατά τα άλλα ορθολογικών φαινομένων, ως οικολογικός οδηγός για το σεβασμό της φύσης, συντάσσει ένα μακρύ κατάλογο για το πώς μπορεί να ενταχθεί στα σύγχρονα εκπαιδευτικά τεκταινόμενα.
Θεματικές ενότητες
• Δομή του ελληνικού λαϊκού παραμυθιού. Χαρακτηριστικά υφολογικά και αισθητικά γνωρίσματα. Σύγκριση με λαϊκά παραμύθια άλλων χωρών.
• Τεχνικές αφήγησης παραμυθιών. Μεταμορφώνοντας, με απλές κινήσεις, μια τάξη σε έναν παραμυθένιο βιότοπο. Μικρά μυστικά για μια γοητευτική αφήγηση.
• Τα λαϊκά παραμύθια ως πρώτη ύλη. Προτάσεις εφαρμογής εκπαιδευτικών δράσεων, χρησιμοποιώντας τα λαϊκά παραμύθια ως πρώτη ύλη.

3. Στοιχεία δραματοθεραπείας – 2 δίωρες συναντήσεις
Βάζοντας τα όριά μου, ορίζω τον εαυτό μου και το περιβάλλον μου
Από τα πρώτα χρόνια της ζωής μας, αποκτούμε ρόλους. Του γονέα, του συντρόφου, του επαγγελματία, του φίλου. Κάθε ρόλος έχει συγκεκριμένες λειτουργίες και ιδιότητες. Πολλές φορές ο εκπαιδευτικός καλείται να αναλάβει το ρόλο του ‘γονέα’ ή του ρόλο του ‘θεραπευτή’.
Σε αυτό το σεμινάριο, θα αποπειραθούμε, μέσα από τη χρήση δραματοθεραπευτικών τεχνικών, να ανακαλύψουμε ποιος είναι ο ρόλος του εκπαιδευτικού μέσα στην τάξη & οι ιδιότητές του αλλά και ποιες είναι οι προσδοκίες των παιδιών από τον συγκεκριμένο ρόλο.
Θα επεξεργαστούμε την έννοια του πλαισίου και των κανόνων που δημιουργούν στα παιδιά την αίσθηση της ασφάλειας & της εμπιστοσύνης. Θα αναλύσουμε τον τρόπο με τον οποίο ο καθένας θέτει τα όριά του απέναντι στον άλλον καθώς και τους τρόπους εφαρμογής στην επαγγελματική μας ζωή.
Θεματικές ενότητες
• Η έννοια του πλαισίου και των κανόνων μέσα από παιχνίδια ρόλων, τεχνικές λόγου και κατασκευών.
• Διερεύνηση διαφορετικών τρόπων οριοθέτησης με τη χρήση σωματικών αυτοσχεδιασμών, παιχνιδιών & ρόλων.
• Επεξεργασία προσωπικού τρόπου οριοθέτησης μέσα από το ρόλο του εκπαιδευτικού, μέσω τεχνικών αυτόματης γραφής, ρόλων & δραματοποίησης.

4. Σωματική έκφραση – 3 δίωρες συναντήσεις
Σύνδεση με το σώμα: παρατήρηση και διερεύνηση της κίνησης
Η σωματική έκφραση είναι μια πρόταση για να γνωρίσουμε καλύτερα το σώμα μας και ν’ ανακαλύψουμε τις εκφραστικές του δυνατότητες. Είναι η ‘γλώσσα του σώματος’ μέσα από την οποία ο άνθρωπος εκφράζει αισθήσεις, συναισθήματα και σκέψεις. Το μέσο για να επιτύχουμε αυτή τη διαδρομή είναι η κίνηση. Συνειδητή και ταυτόχρονα αυθόρμητη, χωρίς καλλιτεχνικά στοιχεία ‘κομψότητας’ ή καθωσπρεπισμού. Στόχος της είναι να βιώσουμε όλα τα συναισθήματα που μας κατακλύζουν στην καθημερινή μας ζωή και ν’ ανακαλύψουμε τον τρόπο έκφρασής τους. Να εμπιστευτούμε πρώτα τον εαυτό μας και στη συνέχεια τους άλλους. Να μάθουμε τους δικούς μας κώδικες επικοινωνίας και να τους εξωτερικεύσουμε. Η μάθηση μέσα από το βίωμα, εμπλουτίζει την ψυχοκινητική μας διάσταση και βοηθάει στην αρμονική ισορροπία του εσωτερικού κόσμου (σκέψη – συναίσθημα) με τον εξωτερικό (κίνηση – έκφραση). Η διδασκαλία της Σωματικής Έκφρασης είναι προσαρμοσμένη στις ανάγκες των παιδαγωγών που έχουν ως έργο τους τη συνολική ανάπτυξη της προσωπικότητας των παιδιών και προσφέρει πολλές χρήσιμες πληροφορίες για κάθε παιδαγωγό που αναγνωρίζει το εκπαιδευτικό όφελος που υπάρχει όταν το Σώμα και η Ψυχή συνομιλούν.
Θεματικές ενότητες
• Γνωριμία του σώματος: ξεμπλοκάρισμα – εμπιστοσύνη – εξέλιξη της δημιουργικότητας – ρυθμός – εξερεύνηση με αντικείμενα – χαλάρωση – φωνή – επικοινωνία.
• Ζέσταμα: Σε τρία πεδία (σωματικό – προσωπικό – κοινωνικό).
• Ξεμπλοκάρισμα: Συνειδητοποίηση των μηχανισμών άμυνας του εγώ – διέγερση του αυθορμητισμού.
• Εμπιστοσύνη: Συνειδητοποίηση των ορίων δεκτικότητας & δοτικότητας στον εαυτό μας & τους άλλους.
• Επικοινωνία: Σωματικός διάλογος κατά τον οποίο διακινούνται διαφορετικά συναισθήματα & διαθέσεις.

5. Στοιχεία υποκριτικής – 3 δίωρες συναντήσεις
Η φαντασία είναι μια δράση μαγική. Ένα ξόρκι που μπορεί να κάνει τα πράγματα να εμφανίζονται, έτσι που να μπορείς να τα πιάσεις …
Στόχος του συγκεκριμένου εργαστηρίου είναι η ενίσχυση της θεατρικής παιδείας, η απόκτηση βασικών γνώσεων και τεχνικών και η καλλιέργεια της ομαδικής εργασίας.
Αποσκοπεί δηλαδή, να εμπνεύσει τον εκπαιδευτικό να καλλιεργήσει τη θεατρική τέχνη & τεχνική και να εξασκήσει τα εκφραστικά του μέσα, αξιοποιώντας τα δημιουργικά στη διδακτική διαδικασία.
Θεματικές ενότητες
• Ανάλυση – σύνθεση ρόλου (χαρακτήρες & τύποι). Εσωτερική & εξωτερική ζωή του χαρακτήρα. Προοπτική στο πλάσιμο του ρόλου.
• Δράση – φαντασία - συγκινησιακή μνήμη.
• Δοσμένες συνθήκες - το μαγικό εάν.
• Εκφραστικά μέσα, κίνηση, ρυθμός, λόγος. Χρονορυθμός στο λόγο – χρονορυθμός στην κίνηση. Τόνος – παύση – τονισμός – ένταση – χροιά. Η δυναμική της γλώσσας του σώματος.
• Έκθεση. Τεχνικές αυτοσχεδιασμού & επικοινωνίας. Ασκήσεις εμπιστοσύνης, επαφής & χαλάρωσης. Κίνητρα για έρευνα & πειραματισμό.

6. Οργάνωση παράστασης – 3 δίωρες συναντήσεις
Πώς φτιάχνουμε μια παράσταση
Ο στόχος του εργαστηρίου είναι να δώσει στον εκπαιδευτικό ιδέες, να τον παροτρύνει και να τον προσκαλέσει να εντάξει το θέατρο στο καθημερινό του σχολικό πρόγραμμα. Να προετοιμάσει με τους μαθητές του μια θεατρική παράσταση χρησιμοποιώντας ως υλικό τη διδακτική ύλη αλλά και ιδέες των παιδιών, θέματα επικαιρότητας, βιβλία και παραμύθια αγαπητά στα παιδιά, μετατρέποντας έτσι την σχολική τάξη σε ένα θεατρικό εργαστήρι.
Θεματικές ενότητες
• Πώς ξεκινάμε; Χρήσιμα θεατρικά παιχνίδια, αυτοσχεδιασµοί, δραµατοποιήσεις, θεατρικό αναλόγιο, παντοµίµα, κουκλοθέατρο για να μπορέσουν να µετατρέψουν το στείρο περιβάλλον µιας σχολικής τάξης σ’ ένα χώρο γεµάτο οξυγόνο, χαρά, ευτυχία, φαντασία, δηµιουργία και γνώση.
• Επιλογή ρεπερτορίου: Επισκόπηση του ρεπερτορίου για παιδιά, προτεινόμενα έργα, εργαλεία αναζήτησης θεατρικού έργου, προσαρμογή ενός θεατρικού έργου σε συγκεκριμένη ομάδα, κριτήρια επιλογής.
• Φτιάχνοντας το δικό μας έργο: Τεχνικές δημιουργικής γραφής, θέατρο της επινόησης, αξιοποίηση της διδακτικής ύλης ως πρωτογενές υλικό για παράσταση.
• Διανομή ρόλων. Αξιοποίηση της δυναμικής της ομάδας, διαχείριση εντάσεων και συγκρούσεων, κατανομή δραστηριοτήτων, σωστός προγραμματισμός εργασιών.
• Πρόβες. Τεχνικές αφήγησης, βασικές αρχές ορθοφωνίας, ασκήσεις υποκριτικής, αυτοσχεδιασμοί, σκηνοθεσία, επιμέλεια κίνησης.
• Παρουσίαση: Σκηνογραφικές και ενδυματολογικές προτάσεις, αξιοποίηση χώρου και τεχνικού εξοπλισμού, προσκλήσεις, προγράμματα.
• Αξιολόγηση της διαδικασίας: Επιβράβευση, συναισθηματική διαχείριση της κοινής προσπάθειας, ανταλλαγή εμπειριών ανάμεσα σε μαθητές και δασκάλους.

Πληροφορίες συμμετοχής

Κόστος συμμετοχής : 360€
Ημέρες Διεξαγωγής: Σαββατοκύριακα 2-3, 9-10, 16-17 & 23-24 Νοεμβρίου 2013 (δηλώσεις συμμετοχής έως 29/10)
Διάρκεια σεμιναρίου: 36 ώρες
Ώρες σεμιναρίου: 11.30 - 17.30

Φόρμα Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος

Τα στοιχεία σας αποστέλλονται απευθείας στην εταιρεία που διοργανώνει το πρόγραμμα εκπαίδευσης.