Βρείτε Σεμινάρια

Σεμινάριο σε αίθουσα

Η αινιγματική φύση του λαϊκού «μαγικού» παραμυθιού. Παραμύθι, παιδί και εκπαίδευση

Διοργανωτής Σεμιναρίου:
Εργαστήρι Μελέτης της Παιδικής Ηλικίας
Το σεμινάριο έχει λήξει! Δείτε όλα τα ενεργά σεμινάρια πατώντας εδώ.

Εισηγητής

Εμμανουέλα Κατρινάκη (Δρ. Κοινωνικής Ανθρωπολογίας)
Η Εμμανουέλα Κατρινάκη γεννήθηκε to 1968 στο Ηράκλειο της Κρήτης. Σπούδασε ελληνική Φιλολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στην Κοινωνική Ανθρωπολογία στην Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales, στο Παρίσι, με υποτροφία του ΙΚΥ. Ειδικεύτηκε στη μελέτη των παραμυθιών της προφορικής παράδοσης και το 2004 υποστήριξε τη διδακτορική της διατριβή, με θέμα τον κανιβαλισμό στα ελληνικά μαγικά παραμύθια. Το βιβλίο αυτό εκδόθηκε το 2008 από την Φινλανδική Ακαδημία Επιστημών στη σειρά Folklore Fellows Communications. Από το 1995 εντάχθηκε σε ερευνητικό πρόγραμμα του Ιστορικού Αρχείου Ελληνικής Νεολαίας (ΙΑΕΝ) του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών, με στόχο τη μελέτη, επεξεργασία και δημοσίευση του Καταλόγου Ελληνικών Παραμυθιών του Γ. Μέγα, που κατέληξε στην έκδοση 5 τόμων ελληνικών λαϊκών παραμυθιών, σχολιασμένων και καταταγμένων σύμφωνα με το διεθνές σύστημα ταξινόμησης Aarne/Thompson/Uther. Συνεργάζεται με την Εγκυκλοπαίδεια του Παραμυθιού της Ακαδημίας Επιστημών του Göttingen (Enzyklopädie des Märchens), έχει δημοσιεύσει άρθρα σε διεθνή περιοδικά (Cahiers de littérature orale, Estudos de literatura oral, Fabula) και σε συλλογικούς τόμους και έχει συμμετάσχει σε επιστημονικά συνέδρια στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Σε ποιους απευθύνεται

Το σεμινάριο απευθύνεται σε φοιτητές και απόφοιτους παιδαγωγικών σχολών, νηπιαγωγούς, δασκάλους, ψυχολόγους, γονείς και όλους όσοι αγαπούν τα παραμύθια. Στους συμμετέχοντες θα δοθεί πλούσια βιβλιογραφία και πιστοποιητικό παρακολούθησης.

Περιγραφή σεμιναρίου

«Το παραμύθι αντιπροσωπεύει μια χρήσιμη μύηση στην ανθρωπότητα, στον κόσμο των ανθρώπινων πεπρωμένων» ( Ίταλο Καλβίνο, Ιταλικά παραμύθια)

Η λέξη «παραμύθι» ασκεί από μόνη της μία ανεξήγητη έλξη σε μικρούς και μεγάλους, και το άκουσμά της μάς προσκαλεί σε μία ακρόαση, που μας οδηγεί σε ταξίδια μακρινά, φανταστικά, μαγικά αλλά και ψυχικά. Τα παραμύθια είναι ιστορίες πολύ παλιές, αλλά συναρπάζουν ακόμα και σήμερα γιατί έχουν μυστικά…μερικά από αυτά μπορούμε να τα ξεκλειδώσουμε αν τα μελετήσουμε βαθιά και σοβαρά, κι άλλα θα μας ξεφεύγουν (ευτυχώς), γιατί αυτή είναι η φύση των λαϊκών, προφορικών αφηγήσεων που δεν επέζησαν τυχαία στη διάρκεια των αιώνων.
Χαρακτηριστικά τους: η ποικιλία, η πολυμορφία, αλλά κι η εκπληκτική κάποτε ομοιότητα μέσα σ’ αυτή την πολυμορφία, η οικουμενικότητα τους. Μεταδίδονταν προφορικά για εκατονταετίες, ταξιδεύοντας από στεριά και θάλασσα, σε τόπους που μπορεί να μην φανταζόμαστε καν σήμερα, στα πλοία με τους ναυτικούς, στα νυχτέρια, στα σπίτια και στους χώρους δουλειάς, ανάμεσα σε άντρες, γυναίκες και παιδιά.

Πρόκειται για ένα σπουδαίο πολιτισμικό αγαθό, το επιστημονικό ενδιαφέρον για το οποίο ολοένα και αύξανε παγκοσμίως ήδη από τον 19ο αιώνα, οδηγώντας σε σημαντικές μελέτες, κυρίως κατά τη διάρκεια του 20ού. Στην ελληνική εκπαίδευση ωστόσο δεν έχει ακόμα βρει τη θέση που του αξίζει.
- Ξέρετε ότι υπάρχουν περίπου 1450 καταγραμμένοι τύποι των ελληνικών λαϊκών παραμυθιών και πάνω από 20.000 παραλλαγές τους; Πως εντάσσονται σε μία παγκόσμια προφορική παράδοση και έχουν συγγένεια με παραμύθια πολύ μακρινών μας χωρών;
- Γνωρίζετε τον Μισοκωλάκη, τον Αναποδογεννημένο, την Ξυλομαρία, τον Σταχτοπούτη, το Δαφνοκούκουτσο;
- Γιατί άραγε η Ελληνίδα Σταχτοπούτα δεν έχει μητριά και ότι η παλαιότερη γνωστή εκδοχή του παραμυθιού της είναι κινεζική;
- Γιατί η βασιλοπούλα αποφάσισε να παντρευτεί… ένα κεφάλι;
- Πόσο τρομάζουν άραγε οι δράκοι, τα τέρατα και οι στρίγκλες τα παιδιά;
- Πόσα από τα παραμύθια έχουν για ήρωες τους μικρά παιδιά; Και τελικά, ποια είναι κατάλληλα για παιδικό κοινό;

Αυτές και άλλες ερωτήσεις, που πηγάζουν από την αινιγματική φύση του λαϊκού παραμυθιού θα μας απασχολήσουν στις πέντε δίωρες εβδομαδιαίες συναντήσεις μας. Επίκεντρο του σεμιναρίου θα είναι η γνωριμία με το λαϊκό /προφορικό παραμύθι ως ξεχωριστό λογοτεχνικό είδος, με κώδικα ιδιαίτερο, δύσκολο στην αποκρυπτογράφηση αλλά και συναρπαστικό, φτιαγμένο από σύμβολα, ονειρικές εικόνες, κομμάτια από την ψυχική μας ανάπτυξη από τότε που είμαστε παιδιά, ακόμα και βρέφη, και ντυμένο με τα πολιτισμικά στοιχεία της εκάστοτε κοινωνίας που το παρέλαβε και το περιέλαβε στα προφορικά κείμενα της, τα άξια να διαδοθούν από γενιά σε γενιά.
Κληρονομιά κοινή της ανθρωπότητας λοιπόν, αυτό είναι το πρώτο βασικό στοιχείο των λαϊκών παραμυθιών. Πόσο όμως αυτό το υλικό είναι κατάλληλο για παιδιά; Πόσο ανταποκρίνεται στην ψυχοσύνθεσή τους και πόσο κατανοητό είναι από αυτά; Πώς συνδέεται το παραμύθι με την ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών; Και τέλος, με ποια κριτήρια μπορούμε να επιλέξουμε από το τεράστιο σώμα των ελληνικών παραμυθιών εκείνα που ταιριάζουν στα μικρά παιδιά, και θα τα συναρπάσουν στον παιδικό σταθμό, στο νηπιαγωγείο, στο δημοτικό σχολείο, στο σπίτι; Αυτές τις ερωτήσεις θα συζητήσουμε και θα απαντήσουμε στο δεύτερο μέρος των συναντήσεων μας.

Ημερομηνίες διεξαγωγής: Δευτέρα 23 και 30 Απριλίου, Δευτέρα 6, 13, 20 Μαίου, 18.00-20.00

Φόρμα Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος

Τα στοιχεία σας αποστέλλονται απευθείας στην εταιρεία που διοργανώνει το πρόγραμμα εκπαίδευσης.