Η επιμόρφωση θα εστιάσει στην κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών με νοητική αναπηρία και σύνδρομο Down, ενώ θα αναλυθεί μελέτη περίπτωσης με εκπαιδευτικές εφαρμογές. Είναι γνωστό ότι τα άτομα με νοητική αναπηρία και σύνδρομο Down παρουσιάζουν κοινωνικές δυσκολίες, κυρίως στην αυθόρμητη εκδήλωση συμπεριφορών και επικοινωνιακών δεξιοτήτων, στη συναισθηματική ανταπόκριση και στην κοινωνική αντίληψη. Από την άλλη, η πρώιμη ανίχνευση των δυσκολιών κοινωνικής αντίληψης παρουσιάζει ιδιαίτερες δυσκολίες, καθώς παρατηρείται έλλειψη σταθμισμένων μέσων στην Ελλάδα. Στη διάλεξη θα παρουσιαστεί η κατασκευή ενός ψηφιακού λογισμικού ανίχνευσης κοινωνικών δεξιοτήτων για παιδιά με νοητική αναπηρία και σύνδρομο Down. Επιπρόσθετα, θα παρουσιαστούν προτάσεις ψυχοεκπαιδευτικής παρέμβασης για την ενίσχυση των κοινωνικών δεξιοτήτων σε παιδιά με νοητική αναπηρία και σύνδρομο Down, με στόχο την προώθηση των δυνατοτήτων τους και τη βελτίωση των δεξιοτήτων που σχετίζονται με τη γνωστική, σχολική και κοινωνικο-συναισθηματική τους λειτουργικότητα.
Πρόγραμμα
10.00 – 10.30: Προσέλευση
10.30 - 12.30: Α’ ΕΝΟΤΗΤΑ:
Κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών με νοητική αναπηρία:
-Κοινωνικές δεξιότητες και ψυχοκοινωνική λειτουργικότητα
-Συναισθηματική ανταπόκριση
-Αναγνώριση συναισθηματικών εκφράσεων του προσώπου
-Επαφές με συνομηλίκους και η έννοια της φιλίας
Κίνητρα και νοητική αναπηρία:
-Κίνητρα και στοιχεία προσωπικότητας παιδιών με νοητική αναπηρία
-Εφαρμογές στην εκπαίδευση
Σύνδρομο Down:
-Νευροψυχολογικό και συμπεριφορικό πρότυπο των παιδιών με σύνδρομο Down
-Συχνότητα εμφάνισης του συνδρόμου
-Γνωστικές δεξιότητες (δυνατότητες και αδυναμίες)
-Συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη (συναισθηματική ανταπόκριση
αναγνώριση συναισθηματικών εκφράσεων του προσώπου, κ.α)
-Συμπεριφορικές δυσκολίες
12.30 – 13.00: coffee break
13.50 – 15.00: Β’ ΕΝΟΤΗΤΑ:
Παρουσίαση πιλοτικού προγράμματος ανίχνευσης των δυσκολιών κοινωνικής αντίληψης σε παιδιά με νοητική αναπηρία:
-Κατασκευή βίντεο
-Βασικές αρχές (δομή της συστοιχίας)
-Στατιστικά αποτελέσματα
-Παρουσίαση μελέτης περίπτωσης με εκπαιδευτικές εφαρμογές
Προτάσεις ψυχοεκπαιδευτικής παρέμβασης για την ενίσχυση των κοινωνικών δεξιοτήτων σε παιδιά με νοητική αναπηρία και σύνδρομο Down:
-Αναγνώριση και έκφραση συναισθημάτων
-Επικοινωνία και αλληλεπίδραση με τους άλλους
-Κατάκτηση δεξιοτήτων συμπεριφοράς
15.00 -15.30: Ερωτήσεις – Απαντήσεις – Συζήτηση
15.30 Λήξη ημερίδας - Παραλαβή βεβαιώσεων
Στους συμμετέχοντες θα χορηγηθεί πιστοποιητικό επιμόρφωσης