Το σεμινάριο αποτελείται από: 1) θεωρητική ενότητα και 2) ενότητα βιωματικών μαθημάτων.
1. Θεωρητική ενότητα
Στη θεωρητική ενότητα περιλαμβάνονται τα μαθήματα: «Οργάνωση του ψυχισμού βρέφους/νηπίου: Ψυχοδυναμικές θεωρίες» και «Έρευνα στην ανάπτυξη του παιδιού».
Τα μαθήματα αυτά εφοδιάζουν τους εργαζόμενους σε χώρους με βρέφη ή/και νήπια με τις απαραίτητες γνώσεις για: α) την κατανόηση των συναισθηματικών αναγκών των βρεφών/νηπίων, β) την κατανόηση, ερμηνεία και αντιμετώπιση συγκεκριμένων συμπεριφορών και γ) την αναγνώριση των αναπτυξιακών σταδίων στις διάφορες ηλικιακές φάσεις και τη δυνατότητα εκτίμησης της φυσιολογικής από τη μη φυσιολογική ανάπτυξη.
Αναλυτική περιγραφή μαθημάτων θεωρητικής ενότητας
«Οργάνωση του ψυχισμού βρέφους: Ψυχοδυναμικές θεωρίες»
Οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους σε θέματα που αφορούν την ανάπτυξη βρεφών/νηπίων όπως: α) οι παράγοντες που προάγουν την υγιή συναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού, β) οι διεργασίες της βιο-ψυχο-κοινωνικής ανάπτυξης του βρέφους και γ) η δημιουργία σχέσεων και η σημαντικότητα των πρωταρχικών σχέσεων του βρέφους με τα πρόσωπα φροντίδας. Το μάθημα εστιάζει από ψυχαναλυτική σκοπιά στην πορεία της φυσιολογικής ή/και παθολογικής ανάπτυξης, εξετάζοντας και τις δυνητικά επιβλαβείς επιπτώσεις του ψυχικού τραύματος, της κακοποίησης, της ασθένειας και της αναπηρίας.
«Έρευνα στην ανάπτυξη του παιδιού»
Οι συμμετέχοντες θα εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους για τα αναπτυξιακά στάδια των βρεφών/νηπίων, μέσα από την επεξεργασία πληροφοριών των ερευνητικών μελετών στον τομέα της ανάπτυξης του παιδιού και των νευροεπιστημών, με στόχο την κατανόηση της φυσιολογικής ανάπτυξης βρεφών/νηπίων. Επιπλέον, εξετάζονται θέματα όπως το δίπολο φύση-ανατροφή, η επίδραση του περιβάλλοντος, του κοινωνικού πλαισίου και των πολιτισμικών παραγόντων στην ανάπτυξη του παιδιού.
2. Ενότητα βιωματικών μαθημάτων:
Στην ενότητα αυτή περιλαμβάνονται τα μαθήματα: «Παρατήρηση νηπίου» και «Διάδραση στις επαγγελματικές σχέσεις».
Αναλυτική περιγραφή βιωματικών μαθημάτων
«Παρατήρηση βρέφους»
Οι συμμετέχοντες καλούνται να παρατηρήσουν ένα νήπιο στο οικογενειακό του περιβάλλον σε τακτική εβδομαδιαία βάση, καθ΄όλη τη διάρκεια του έτους και να παρουσιάζουν εκ περιτροπής τις παρατηρήσεις τους στο σεμινάριο. Η εκ του σύνεγγυς παρατήρηση της καθημερινότητας του μικρού παιδιού ευαισθητοποιεί τον παρατηρητή όχι μόνο στην διαπλοκή των παραγόντων που συμβάλουν στην ανάπτυξη, αλλά και στην από πρώτο χέρι κατανόηση της συναισθηματικής συμμετοχής του παρατηρητή κατά την διαδικασία της παρατήρησης.
«Διάδραση στις επαγγελματικές σχέσεις»
Στο μάθημα αυτό γίνεται παρουσίαση και συζήτηση υλικού που φέρνουν οι συμμετέχοντες από το χώρο εργασίας τους με βρέφη ή/και νήπια. Οι παρουσιάσεις, που γίνονται από τους συμμετέχοντες εκ περιτροπής σε εβδομαδιαία βάση, αφορούν στην αλληλεπίδραση ανάμεσα στους ίδιους, ως επαγγελματίες και τα παιδιά με τα οποία εργάζονται, εστιάζοντας στη συμπεριφορά και τις συναισθηματικές αντιδράσεις που προκύπτουν στις επαγγελματικές σχέσεις. Μέσα από τη συζήτηση αυτού του υλικού και τη σύνδεσή του με τη θεωρία, οι συμμετέχοντες θα έχουν τη δυνατότητα να:
- Αναπτύξουν δεξιότητες παρατήρησης
- Κατανοήσουν τις θεωρητικές έννοιες στην επαγγελματική πρακτική
- Αναγνωρίσουν τα στοιχεία συμπεριφοράς και επικοινωνίας βρεφών/νηπίων
- Κατανοήσουν τις συναισθηματικές ανάγκες των μικρών παιδιών και των οικογενειών τους
- Κατανοήσουν το ρόλο του επαγγελματία που εργάζεται σε πλαίσιο με βρέφη ή/και νήπια