Το ΔΠΜΣ διοργανώνει ετήσιο επιμορφωτικό σεμινάριο 500 ωρών και 20 ECTS στην Ειδική Εκπαίδευση με τίτλο «Εκπαίδευση μαθητών με νοητική ανεπάρκεια και εκπαίδευση μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες» που θα διεξαχθεί στη Θεσσαλονίκη
Το πρόγραμμα του σεμιναρίου δίνει έμφαση στην εκπαίδευση των μαθητών με νοητική ανεπάρκεια. Οι μαθητές αυτοί αντιμετωπίζουν σοβαρά εμπόδια στη διάρκεια της σχολικής τους ζωής, τόσο στη συμμετοχή τους στο μαθησιακό πρόγραμμα, όσο και στις σχέσεις τους με τους μη ανάπηρους συνομηλίκους τους.
Μέχρι σήμερα, το σχολείο δεν μπόρεσε να αντιμετωπίσει ικανοποιητικά τις μαθησιακές και κοινωνικές ανάγκες αυτών των μαθητών, γεγονός που έχει σημαντικές αρνητικές επιπτώσεις στους ίδιους και τις οικογένειές τους και οδηγεί σε αδιέξοδο τους εκπαιδευτικούς που εργάζονται μαζί τους.
Στο σεμινάριο θα αναλυθούν όλες οι πτυχές αυτών των προβλημάτων, θα παρουσιαστούν οι σύγχρονες προσεγγίσεις για την πιο αποτελεσματική εκπαίδευση των μαθητών με νοητική ανεπάρκεια επιδιώκοντας τη θεωρητική και πρακτική κατάρτιση των επιμορφούμενων σε παιδαγωγικά προγράμματα που έχουν ως στόχο τη ανάπτυξη στον μέγιστο δυνατό βαθμό της ικανότητας των μαθητών αυτών στην αυτόνομη και ανεξάρτητη διαβίωση μέσα σε κοινωνικές σχέσεις.
Το σεμινάριο περιλαμβάνει δια ζώσης διδασκαλία (140 ώρες), ασύγχρονη εξ αποστάσεως διδασκαλία (260 ώρες) και πρακτική άσκηση (100 ώρες) σε τμήματα ένταξης, σε ειδικά σχολεία και σε προγράμματα κοινωνικής ένταξης στη γειτονιά.
Το επιμορφωτικό σεμινάριο έχει εγκριθεί από τη Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής του ΥΠΕΠΘ με την υπ’ αριθμ. 3/26-2-2009 γνωμοδότηση του Τμήματος Ειδικής Αγωγής του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.
ΔΟΜΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Α. Θεωρία-Εργαστήρια
α) Βασικά ζητήματα της ειδικής εκπαίδευσης
- ερμηνευτικές προσεγγίσεις της αναπηρίας
- παιδαγωγική της ένταξης
- διεπιστημονική αξιολόγηση – διαφορική διάγνωση – διαγνωστικά και ανιχνευτικά κριτήρια
- σχέση δυσκολιών μάθησης με διαταραχές νοημοσύνης και σχολική υποεπίδοση
- Ψυχοπαθολογία – κατηγοριοποίηση διαταραχών
- Ειδικές αναπτυξιακές διαταραχές – Μαθησιακές Δυσκολίες
- Προβλήματα ακοής – προγράμματα παρέμβασης
- Διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές (αυτισμός) - Προβλήματα επικοινωνίας – προγράμματα παρέμβασης
β) Μαθητές με νοητική ανεπάρκεια (ν.α.) και εκπαίδευσή τους
- έννοιες – ορισμοί – κατηγοριοποιήσεις – ερμηνευτικές προσεγγίσεις
- διάκριση της νοητικής ανεπάρκειας από άλλες διαταραχές στην ανάπτυξη (μαθησιακές δυσκολίες)
- Η νοητική ανεπάρκεια ως κοινωνικό πρόβλημα (κοινωνικά χαρακτηριστικά των ανθρώπων με νοητική ανεπάρκεια, δια βίου εξάρτηση από άλλους, κοινωνικές σχέσεις, στίγμα, κοινωνική ταυτότητα)
- Αυτοπροσδιορισμός και νοητική ανεπάρκεια
- Κουλτούρα συνομηλίκων, παρέες συνομηλίκων και κριτήρια ένταξης σ’ αυτές
- κοινωνική ένταξη – ποιότητα ζωής – προγράμματα παρέμβασης
- Αξιολόγηση λειτουργικών και κοινωνικών δεξιοτήτων στα παιδιά με ν.α. -κλίμακες αξιολόγησης
- Ανασκόπηση της εκπαίδευσης των παιδιών με ν.α. (διεθνώς και στην Ελλάδα) – εκπαιδευτική πολιτική, δομές, στόχοι
- Σύγχρονες προσεγγίσεις στην εκπαίδευση των παιδιών με ν.α., λειτουργικά προγράμματα – στόχοι εκπαίδευσης στην κατεύθυνση της μέγιστης δυνατής ανεξάρτητης και αυτόνομης διαβίωσης – δομές και περιεχόμενο
- Εκπαιδευτικά προγράμματα ανάπτυξης δεξιοτήτων λόγου και επικοινωνίας, πρακτικών, λειτουργικών και κοινωνικών δεξιοτήτων – αρχές και μέθοδοι διδασκαλίας
- Προγράμματα υποστήριξης για την κοινωνική ένταξη των παιδιών με ν.α. στις ομάδες των συνομηλίκων στο σχολείο, στη γειτονιά και στο οικογενειακό περιβάλλον – παράλληλα με τη βελτίωση των ικανοτήτων διαχείρισης του στίγματος
- Σχεδιασμός και υλοποίηση προγραμμάτων σε Τμήματα ένταξης για την ένταξη μαθητών με ν.α. στις παρέες των συνομηλίκων
- Σχεδιασμός και υλοποίηση προγραμμάτων σε ειδικά σχολεία στην προσέγγιση των λειτουργικών προγραμμάτων
- ο ρόλος της οικογένειας – συμβουλευτική υποστήριξη – οικογενειοκεντρικές προσεγγίσεις
Β. Πρακτική άσκηση
- Κάθε επιμορφούμενος θα αναλάβει μία περίπτωση παιδιού με νοητική ανεπάρκεια. Η πρακτική άσκηση περιλαμβάνει αξιολόγηση του μαθητή, σχεδιασμό, εφαρμογή και αξιολόγηση παιδαγωγικού προγράμματος προσαρμοσμένου στις ανάγκες του μαθητή.
- Η πρακτική άσκηση υλοποιείται μέσα στο πλαίσιο που εκπαιδεύεται το παιδί ή ο έφηβος με νοητική ανεπάρκεια (σχολικό πλαίσιο, ΚΔΑΠ, κλπ)
- Η πρακτική άσκηση θα γίνεται με εποπτεία (δια ζώσης συλλογική ανατροφοδότηση, δια ζώσης εξατομικευμένη εποπτεία, επικοινωνία με τον επόπτη μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας) και μπορεί να υλοποιηθεί στον τόπο που επιθυμεί ο επιμορφούμενος.
Με το πέρας της παρακολούθησης των μαθημάτων και της πρακτικής άσκησης οι επιμορφούμενων οφείλουν να παραδώσουν μια εργασία, που θα περιλαμβάνει τη δουλειά που έκαναν στην πρακτική άσκηση, δηλαδή την αξιολόγηση του μαθητή, τον σχεδιασμό, την εφαρμογή και την αξιολόγηση του παιδαγωγικού προγράμματος που υλοποίησαν.
Για περισσότερες πληροφορίες που αφορούν το πρόγραμμα δείτε τον αναλυτικό οδηγό εδώ