Οι τεχνικές και η έκφραση του στίχου στο σήμερα
Λίγα λόγια για το μάθημα:
Το μόνο που δε διδάσκεται είναι το προσωπικό ύφος. Αυτό που σας κάνει μοναδικούς, διαφορετικούς κι επομένως με περισσότερες πιθανότητες να επιτύχετε τον στόχο σας. Αυτό που σίγουρα θα κάνουμε μαζί στο σεμινάριο είναι ν’ ανακαλύψετε το προσωπικό σας ύφος, σπάζοντας τα στεγανά και αποφεύγοντας τη μίμηση. Πολύ απλά: ΚΑΤΑΡΓΩΝΤΑΣ όλα τα υπόλοιπα που θα διδαχθείτε. Ο κάθε σπουδαστής του σεμιναρίου θα έχει μία διαφορετική προσέγγιση και θα προσπαθήσουμε όλοι μαζί να αναδείξουμε τα δυνατά σημεία του καθενός από εσάς. Το πιθανόν ακατέργαστο στοιχείο σας, που ως τώρα μπορεί να ήταν συνώνυμο της απειρίας, ίσως είναι και το μυστικό της μοναδικότητάς σας κι επομένως της επιτυχίας σας. Όλα τα άλλα θα τα δουλέψουμε μαζί με λιγότερη θεωρία και περισσότερη πράξη.
Δεν είστε σπουδαστές. Είστε στιχουργοί. Το θέμα είναι να γίνετε οι στιχουργοί που εσείς θέλετε. Θα γράψετε και θα ξαναγράψετε και θα ξαναγράψετε. Θα παιδέψετε την πένα σας πολύ. Και θα δουλέψετε με τον εαυτό σας και ενάντια στον εαυτό σας μέχρι να στάξει στο χαρτί ο καθαρός ιδρώτας της ψυχής σας.
Βασικές ενότητες του σεμιναρίου:
• Κλειδιά για τον άρτιο τεχνικά στίχο
• Συγγενική ρίμα, η λύση στο αδιέξοδο. Ενίσχυση του στίχου με εσωτερική ρίμα.
• Το μέτρο με βάση τα ρυθμικά είδη.
• Η διαφορετική αντιμετώπιση του ελεύθερου στίχου προς μελοποίηση και του στίχου πάνω σε υπάρχουσα μελωδία.
• Ο τονισμός με βάση τις μουσικές αξίες και ο λανθάνων τονισμός που παραμένει ηχητικά σωστός με βάση τα ηχηρά και ασθενή μέρη του μέτρου.
• Τεχνικές προσαρμογής των φράσεων στο μέτρο για την αποφυγή της κακοφωνίας και της παρερμηνείας του νοήματος.
• Τεχνικές διαμοίρασης στο μέτρο για την καλύτερη κατανόηση της από τον συνθέτη.
• Η ανατροπή της σύνταξης χωρίς την κατάργησής της.
• Κατάργηση της ομοιοκαταληξίας / κατάργηση του μέτρου.
• Η ανάπτυξη του θέματος με βάση τη σύγχρονη τάση της εποχής
• Περιγραφική και ασύνδετη δομή του στίχου μελετώντας το έργο επιλεγμένων σύγχρονων Ελλήνων στιχουργών.
• Συνοπτικότητα και σαφήνεια.
• Τα κλειδιά για τη διαφορετική και λειτουργική αντιμετώπιση των τμημάτων του τραγουδιού: κουπλέ, ρεφρέν, γέφυρα.
• Η λειτουργία της εικόνας στον στίχο.
• Η αντιθετική δήλωση ως κυριολεξία και ως ενίσχυση της θετικής δήλωσης.
• Συναισθηματική σύμπλευση μελωδίας και στίχου σε σχέση με τις μουσικές κλίμακες.
• Ο στίχος σε άμεση συνάρτηση με τον πεζό λόγο: Ένταξη του τραγουδιού σε μουσική παράσταση και σε μιούζικαλ ως φυσική επέκταση του κειμένου.
• Η συναισθηματική συνενοχή στο τραγούδι: η απόλαυση στην ευτυχία, η σύγκρουση στην αναμονή, η υπόθεση στο ανεκπλήρωτο και η κατάρρευση στη θλίψη.