Το μάθημα της Ιστορίας, ειδικά στην τελευταία τάξη του Λυκείου, απασχολεί το σύνολο των εκπαιδευτικών. Ιδιαίτερα απαιτητική είναι η ανάλυση των ιστορικών πηγών και η μεθοδολογία που ακολουθείται. Αν και από μεγάλη μερίδα των εκπαιδευτικών και των μαθητών θεωρείται «βατό» μάθημα παρουσιάζονται έντονες βαθμολογικές αποκλίσεις, που συχνά προβληματίζουν. Οι αποκλίσεις αυτές οφείλονται, συνήθως, στον τρόπο επεξεργασίας - ανάλυσης των ιστορικών πηγών (παραθεμάτων), που καθορίζουν τον τελικό βαθμό.
Αντικείμενο της συγκεκριμένης ημερίδας είναι η παρουσίαση μεθοδολογίας προσέγγισης των ιστορικών πηγών, μέσω της σύνθεσης και της παράθεσης. Οι ενδιαφερόμενοι θα έρθουν σε επαφή και με τους δύο τρόπους προσέγγισης μιας ιστορικής πηγής και στο τέλος θα είναι σε θέση να προσαρμόσουν τις μεθοδολογίες στους μαθητές τους. Επειδή κρίνεται σημαντικό οι μαθητές να εξασκούνται από νωρίς στη σωστή ανάλυση πηγών, θα δοθεί έμφαση και στη μεθοδολογία διδασκαλίας και ανάλυσης πηγών στο Γυμνάσιο.
Διδακτικές ενότητες
Τα είδη των ιστορικών πηγών.Βήματα προς ερμηνεία και αξιολόγηση των πηγών.
· Μεθοδολογία ανάλυσης ιστορικών πηγών :
1. Διδασκαλία ανάλυσης γραπτών πηγών .
2. Διδασκαλία με τη χρήση εικαστικού υλικού.
3. Διδασκαλία με τη χρήση στατιστικού πίνακα .
Εφαρμογή της θεωρίας σε όλα τα είδη των ιστορικών πηγών.Τεχνικές δημιουργίας ασκήσεων και συνοπτικά κριτήρια αξιολόγησης επεξεργασίας παραθέματος.
· Ενδεικτικές απαντήσεις και αξιολόγηση.
· Τρόποι αξιολόγησης - βαθμολόγηση.
· Αξιοποίηση εναλλακτικών διδακτικών μεθόδων.
· Αξιοποίηση διαδικτυακών εργαλείων στη διδακτική πράξη και βιβλιογραφική ενημέρωση.
Διδακτική Μεθοδολογία Ανάλυσης Ιστορικών Πηγών με τη Μέθοδο της Παράθεσης και της Σύνθεσης στο Γυμνάσιο και το Λύκειο