Στην θεραπευτική συνεδρία με το παιδί και τον έφηβο εξέχουσα θέση κατέχουν τα συμβολικά μέσα ως ένας τρόπος επικοινωνίας πέραν του λόγου και των εκφράσεων του σώματος και του προσώπου.
Κάτι που θα φέρει το παιδί από το σπίτι (ένα παιχνίδι, ένα δώρο που έλαβε), μια κατασκευή που θα φτιάξει την ώρα της συνεδρίας ή ένα σχέδιο του, για το οποίο θα πλάσει μια ιστορία, ο ειδικός έχει να το ακούσει προσεκτικά και να το ερμηνεύσει καθώς ο θεραπευόμενος ξεδιπλώνει μια πτυχή του ψυχισμού του.
Το συμβολικό επίπεδο επικοινωνίας μεταξύ θεραπευτή-παιδιού προσλαμβάνει πολλές μορφές όπως τα εικαστικά, τις πλαστελίνες, το παιχνίδι, τον πηλό, τις χειροτεχνίες αλλά και τον χορό και το θέατρο.
Θα παρουσιαστούν 3 κλινικές περιπτώσεις παιδιών:
Α) μιας παιδικής ψύχωσης αγοριού
Β)ενός παιδικού αυτισμού
Γ) ενός κοριτσιού με χαμηλή αυτοεκτίμηση
Ταυτόχρονα θα προβληθούν σχέδια/ κατασκευές των παιδιών από την θεραπεία τους και θα γίνει προσπάθεια ερμηνείας τους.
Ενότητες
Εισαγωγή: το σύμβολο στη θεραπευτική πράξη
Σύντομη ιστορική αναδρομή: Από τα έργα ψυχασθενών (τέλη 19ου αιώνα) στον Winnicott
Μορφές συμβολικής έκφρασης: εικαστικά, πηλός, παιχνίδι κ.α
Η λειτουργία των συμβολικών μέσων στην ανάπτυξη της έκφρασης του συναισθήματος
Παρουσίαση τριών κλινικών περιστατικών