Σεμινάριο «Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες στα Μαθηματικά:Δυσαριθμησία»
Ο όρος ειδικές μαθησιακές δυσκολίες στα μαθηματικά - Δυσαριθμησία αναφέρεται σε μια ενδογενή συνθήκη που περιλαμβάνει κυρίως δυσκολίες:
- στην κατανόηση της έννοιας του αριθμού,
- στα αριθμητικά δεδομένα και
- στην εκτέλεση υπολογισμών
και αφορά περίπου 6% του μαθητικού πληθυσμού.
Στο σεμινάριο, παρουσιάζεται το θεωρητικό υπόβαθρο που είναι απαραίτητο για την κατανόηση των συγκεκριμένων διαταραχών, αλλά και συγκεκριμένες στρατηγικές αντιμετώπισης. Εξετάζονται οι γνωστικοί παράγοντες που επηρεάζουν την επίδοση στα μαθηματικά, και προτείνονται δραστηριότητες για τον σχεδιασμό της διδακτικής αξιολόγησης των μαθητών.
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην κατανόηση και διδασκαλία της έννοιας του αριθμού, που αποτελεί το κύριο χαρακτηριστικό των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών στα μαθηματικά.
Εργαστήριο «Διδασκαλία Νοερών Υπολογισμών σε παιδιάμε Μαθησιακές Δυσκολίες στα Μαθηματικά»
Οι νοεροί υπολογισμοί αποτελούν βασική περιοχή δυσκολίας για πολλούς μαθητές και τη βάση για πλήθος μαθηματικών δεξιοτήτων (π.χ. προπαίδεια).Στο βιωματικό εργαστήριο «Διδασκαλία Νοερών Υπολο-γισμών σε παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες στα Μαθηματικά», οι συμμετέχοντες εκπαιδεύονται στη διδασκαλία των νοερών υπολογισμών. Οι εκπαιδευτικοί έχουν τη δυνατότητα να εξοικειωθούν με ερευνητικά τεκμηριωμένες μεθόδους και μέσα διδασκαλίας των βασικών αριθμητικών δεδομένων και την αξιοποίησή τους για νοερούς υπολογισμούς.
Η έμφαση δίνεται στη συστηματική και σαφή διδασκαλία καθώς και στην καλλιέργεια μεταγνωστικών δεξιοτήτων των μαθητών.
Παρουσιάζεται σχετικό πολυαισθητηριακό υλικό (π.χ. Cuisenaire, numicon, ten frames, visual bars) και οι συμμετέχοντες εργάζονται με αυτό το υλικό. Μέσα από ατομική εργασία, εργασία σε ζεύγη και ομάδες, συνθέτουν στην πράξη νέες γνώσεις που μπορούν να χρησιμοποιήσουν άμεσα στην ατομική ή ομαδική διδασκαλία. Ειδικότερα, οι εκπαιδευτικοί θα εξασκηθούν στη διδασκαλία των βασικών αριθμητικών δεδομένων με τη βοήθεια των «πλαισίων του δέκα» και στον σχεδιασμό κατάλληλων διδακτικών δραστηριοτήτων με χειραπτικό υλικό (numicon).
ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ
9.30 -10.00 Ώρα προσέλευσης
10.00-10.45 «Τα χαρακτηριστικά των Μαθηματικών και τα δομικά στοιχεία της μάθησής τους» Κωνσταντίνος Νικολαντωνάκης
10.45-11.30 «Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες στα Μαθηματικά: Περιεχόμενο & Γνωστικοί Παράγοντες Επιρροής»Σουζάνα Παντελιάδου
11.30-12.00 Διάλειμμα
12.00-13.00 «Αξιολόγηση και Πρακτικές Αντιμετώπισης των Ειδικών Μαθησιακών Δυσκολιών στα Μαθηματικά» Αναστασία Χιδερίδου-Μανδαρή
13.00-14.00 «Η κατάκτηση της έννοιας του αριθμού: περιεχόμενο και διδασκαλία» Αφροδίτη Τέλη
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
14.15-17.30 «Διδασκαλία Νοερών Υπολογισμών σε παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες στα Μαθηματικά» Σουζάνα Παντελιάδου & Αναστασία Χιδερίδου-Μανδαρή