Δεν έχουν γεννηθεί όλοι οι άνθρωποι με την ίδια ικανότητα τραγουδιού. Όλοι όμως μπορούν να την αποκτήσουν.
Η φωνητική μουσική, με κύριο αντικείμενό της την καλλιέργεια της φωνής, είναι ο σπουδαιότερος κλάδος της μουσικής τέχνης. Το φωνητικό όργανο είναι αυτό που η φύση χάρισε σε κάθε άνθρωπο. Τα περισσότερα συστατικά αυτού του οργάνου βρίσκονται μέσα στο ανθρώπινο σώμα. Για να λειτουργήσει, όμως, και να χρησιμοποιηθεί σωστά από τον άνθρωπο, πρέπει να καλλιεργηθεί. Έτσι ο άνθρωπος γίνεται και κατασκευαστής, αλλά και ταυτόχρονα παίχτης αυτού του οργάνου. Ενός οργάνου πολυσύνθετου και ιδιότροπου, με τη μεγάλη, όμως, υπεροχή που κατέχει από κάθε άλλο όργανο, το οποίο κατασκεύασε έως τα σήμερα το ανθρώπινο χέρι.
Με το συγκεκριμένο τμήμα θέλουμε πάνω απ’ όλα οι σπουδαστές να αγαπήσουν το όργανο – φωνή, να μάθουν να το χρησιμοποιούν σωστά ώστε να έχουν υγεία στη φωνή τους και μέσα από το μάθημα και με άξονα το τραγούδι να αναπτύξουν σε σύνολο τις μουσικές τους δεξιότητες.
Βασικές ενότητες του σεμιναρίου είναι οι παρακάτω:
Α’ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΧΡΗΣΗ ΤΟΥ ΟΡΓΑΝΟΥ – ΕΞΟΙΚΕΙΩΣΗ ΜΕ ΒΑΣΙΚΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ ΣΤΗ ΜΟΥΣΙΚΗ – ΠΡΩΤΗ ΕΠΑΦΗ ΜΕ ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ
• Τι είναι το τραγούδι. Χρήση οργάνου (κύκλος αναπνοής – ασκήσεις).
• Ομαδικές ασκήσεις αναπνοής, ρυθμού, φωνητικής τοποθέτησης.
• Ομαδικές ασκήσεις αναπνοής, ρυθμού, φωνητικής τοποθέτησης και ορθοφωνίας. Βασικές γνώσεις θεωρίας της μουσικής.
• Επανάληψη όλων των ασκήσεων και αυτοσχεδιαστικές ομαδικές ασκήσεις με άξονα τη φωνή. Βασικές γνώσεις της θεωρίας της μουσική με εξάσκηση φωνητικών ασκήσεων στο πιάνο.
• Επανάληψη όλων των ασκήσεων. Πως αντιμετωπίζουμε ένα τραγούδι (εκμάθηση – ερμηνεία).
• Επανάληψη όλων των ασκήσεων με προσθήκη νέων με βάση την πρόοδο στη θεωρία της μουσικής. Τα πρώτα τραγούδια – επιλογές των σπουδαστών.
• Επανάληψη όλων των ασκήσεων με προσθήκη νέων με βάση την πρόοδο στη θεωρία της μουσικής. Ατομικά τραγούδια – εξάσκηση με τον κάθε σπουδαστή ξεχωριστά.
Β’ ΕΝΟΤΗΤΑ:
Α’ ΚΥΚΛΟΣ «ΣΚΗΝΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑ»
Σε αυτό τον κύκλο μαθημάτων, μέσω ασκήσεων σωματικών και δουλειάς ταυτόχρονα με το τραγούδι που θα έχει ο κάθε σπουδαστής, θα αναπτύξουμε σταδιακά την συνολική παρουσία πάνω στη σκηνή, ολοκληρώνοντας έτσι και την διαδικασία της ερμηνείας.
Β’ ΚΥΚΛΟΣ «ΟΜΑΔΙΚΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ»
Σε αυτό το στάδιο θα αναπτύξουμε τις δυνατότητες που μπορεί να έχει μια μικρή ομάδα πάνω στη σκηνή με ρεπερτόριο που θα οριστεί από την διδάσκουσα σε συνεργασία με τους σπουδαστές.
Γ’ ΚΥΚΛΟΣ «Η ΔΕΥΤΕΡΗ ΦΩΝΗ»
Σε συνέχεια των προηγούμενων δύο κύκλων και μέσω της ομαδικής δουλειάς θα μάθουμε πώς μπορεί να συνοδεύει σωστά η δεύτερη φωνή την κύρια, ακλουθώντας τη σωστή αρμονία, αλλά και τις ιδιότητες της φωνής που συνοδεύει.
Δ’ ΚΥΚΛΟΣ «ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ ΡΕΠΕΡΤΟΡΙΑ»
Σε αυτόν τον κύκλο θα μελετήσουμε διαφορετικά ήδη τραγουδιού, ώστε να μπορέσει ο σπουδαστής να αποκτήσει μια ευρύτερη γνώση και να ανακαλύψει τις δυνατότητες της φωνής του.
(Σημείωση: Κατά την δεύτερη ενότητα συνεχίζουν όλες οι ασκήσεις φωνητικής ως βασικός άξονας ανάπτυξης και καλλιέργειας της φωνής.)
Στο τέλος του προγράμματος, όλοι οι συμμετέχοντες θα λάβουν βεβαίωση πιστοποίησης από το εργαστήρι "Tabula Rasa".