Η Δημιουργική Γραφή συνδέεται άμεσα με την έννοια της δημιουργικότητας, την ικανότητα να δημιουργείς, να φτιάχνεις κάτι από το μηδέν. Είναι μια άσκηση ελευθερίας που επικεντρώνει το ενδιαφέρον της στην εκμάθηση δεξιοτήτων παραγωγής και συγγραφής λογοτεχνικών αλλά και κάθε άλλου είδους κειμένων και τεχνικών που στοχεύουν στην κατάκτηση συγγραφικών (κυρίως λογοτεχνικών) δεξιοτήτων.
Αν και αυτόνομος επιστημονικός κλάδος η δημιουργική γραφή κινείται στα όρια του εκπαιδευτικού συστήματος και συνδέεται με τις νοητικές λειτουργίες. Αντιμετωπίζεται ως ένα γνωστικό αντικείμενο που μπορεί να διδαχθεί από τα πρώτα χρόνια της εκπαίδευσης του παιδιού. Στις μέρες μας οι απαιτήσεις της σημερινής κοινωνίας για υψηλές σχολικές επιδόσεις είναι μεγαλύτερες. Η δημιουργική γραφή χρησιμοποιείται ως εναλλακτικό μέσο αντιμετώπισης της σχολικής αποτυχίας των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες, μια και η εμφάνισή τους είναι πιο έντονη και συχνά οδηγούνται σε χαμηλή αυτοεκτίμηση και σε άλλες μορφές ανεπιθύμητης συμπεριφοράς και ψυχοκοινωνικών προβλημάτων.
Αξιοποιώντας τα βασικά χαρακτηριστικά του δημιουργικού ατόμου που είναι η φαντασία, η περιέργεια και η αστείρευτη ανάγκη του για νέες εμπειρίες, το δημιουργικό γράψιμο οδηγεί σε μια νέα πραγματικότητα, η οποία ξεφεύγει από τα όρια της τυπικής επαγγελματικής, δημοσιογραφικής, ακαδημαϊκής γραφής ή και των τυποποιημένων μορφών της λογοτεχνίας.
Θεματικές
Iστορική Αναδρομή της έννοιας της δημιουργικής γραφής
- Θεωρητική προσέγγιση της δημιουργικής γραφής, σύνδεσή της με την έννοια της δημιουργικότητας
Δημιουργικότητα-Δημιουργική Γραφή
- Διάκριση εννοιών και βασικά χαρακτηριστικά τους, τρόποι ανάπτυξης της δημιουργικότητας των μαθητών με συγγραφικές πρακτικές (δημιουργική γραφή)
Μαθησιακές Δυσκολίες
- Θεωρητική προσέγγιση της έννοιας των Μαθησιακών Δυσκολιών, τα βασικά χαρακτηριστικά τους, τη συχνότητα εμφάνισής τους, τη διάκριση Μαθησιακών Δυσκολιών και Δυσλεξίας και τους τρόπους αντιμετώπισης τους
Μάθηση-Σκέψη-Μνήμη
- Παρουσίαση της εξελικτικής πορείας μάθησης- εγκεφαλική ασυμμετρία (πλευρίωση)- η αναγωγή της μάθησης σε σκέψη- ο βασικός ρόλος των μνημονικών διεργασιών
Προσεγγίζοντας τις μαθησιακές δυσκολίες με τη δημιουργική γραφή
- Πρακτικές ασκήσεις, χρήση οπτικοακουστικών μέσων, ευαισθητοποίηση και εξοικείωση των μαθητών με την παραγωγή γραπτού λόγου, όξυνση της κριτικής αντίληψης των μαθητών
Αξιολόγηση των μαθησιακών δεδομένων
- Γενική αποτίμηση της εικόνας του μαθητή, εκπαιδευτική αξιολόγηση, επαναπροσδιορισμός στόχων του διδάσκοντα, υποδείγματα αξιολόγησης