Ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα βαθειάς γνωριμίας με το βιωματικό παιχνίδι, την εμψύχωση & τις τέχνες που αφορά αυτούς που ασχολούνται ή ενδιαφέρονται να το αξιοποιήσουν στα πλαίσια της επαγγελματικής τους δραστηριότητας.
Η Συνθετική Παιγνιόδραση είναι μία βιωματική μέθοδος εμψύχωσης ομάδων που προσεγγίζει αυτή τη σύνθεση, χρησιμοποιώντας διαφορετικές βιωματικές μεθόδους & τεχνικές.
Απευθύνεται σε όσους εργάζονται με ομάδες όλων των ηλικιών και επιθυμούν να την εφαρμόσουν αυτούσια ή να τη συνθέσουν με το δικό τους γνωστικό αντικείμενο.
Πρόκειται για μια διαρκή προσπάθεια έρευνας & πειραματισμού, έμπνευσης, μύησης, τροφοδότησης ενέργειας και τρόπου ζωής που μπορεί να εφαρμοστεί στην εκπαίδευση, την εμψύχωση, τη διδασκαλία, τη θεραπεία.
Αποσκοπεί να εμπνεύσει τον συντονιστή ομάδας, να εμπλουτίσει τα εκφραστικά του μέσα, αξιοποιώντας τα δημιουργικά στην διδακτική διαδικασία. Να εξασκήσει τεχνικές εμψύχωσης & να βελτιώσει την μεταδοτική του ικανότητα. Να προσεγγίσει τρόπους ένταξης του παιχνιδιού στην ομάδα, με στόχο την καλύτερη κατανόηση του γνωστικού αντικειμένου και τη μετατροπή του σε μια δημιουργική & γόνιμη εμπειρία.
Θεματικές ενότητες:
1. Συνθετική παιγνιόδραση - βιωματικές τεχνικές & ασκήσεις
2. Θεατρικό παιχνίδι
3. Κίνηση - σωματική έκφραση - έκθεση
4. Εμψύχωση ομάδας
5. Θεωρητική προσέγγιση & βασικοί στόχοι της μεθόδου
6. Το παιχνίδι ως θεραπευτικό εργαλείο ανάπτυξης & εξέλιξης
7. Το βιωματικό παιχνίδι στην εκπαίδευση
8. Θεατρικές τεχνικές (εκφραστικά μέσα - υποκριτική - ορθοφωνία)
9. Μουσικοκινητική αγωγή
1. Συνθετική παιγνιόδραση - βιωματικές τεχνικές & ασκήσεις
Τεχνικές & προσεγγίσεις από:
- Θέατρο: Αυτοσχεδιασμοί, λεκτική & μη λεκτική επικοινωνία, συγκινησιακή μνήμη, ακουστική αντίληψη, σωματική δράση.
- Μουσική - μουσικοθεραπεία: Μουσική δημιουργία & ακρόαση, ήχοι & δονήσεις.
- Χορός - χοροθεραπεία: Σωματική επίγνωση & έκφραση, ενεργοποίηση αισθήσεων, κιναίσθηση, ροή, βλέμμα.
- Συνθετική ψυχολογία - συμβουλευτική: Ελεύθερος συνειρμός, ενεργητική ακρόαση, επικέντρωση στο εδώ & τώρα, ανάληψη ευθύνης, αύξηση ευθύνης, ανατροφοδότηση.
- Παιγνιοθεραπεία: Ενσωματικό παιχνίδι, προβολικό παιχνίδι, παιχνίδι ρόλων.
- Δραματοθεραπεία: Μίμηση, κίνηση, καθοδηγούμενη φαντασία, συμβολισμοί.
- Εικαστική θεραπεία: Ζωγραφική, μάσκες, εικόνες, κολλάζ, ερμηνεία συμβόλων.
- Λογοτεχνία: Αφηγηματικές δράσεις, εικόνες, εκφραστικά μέσα, μύθοι & παραμύθια.
2. Θεατρικό παιχνίδι
Ασκήσεις επικοινωνίας & συνεργασίας
Ενεργοποίηση & ανάπτυξη εμπιστοσύνης
Ανάπτυξη δημιουργικότητας
Τεχνικές έκφρασης / έκθεσης
Λεκτική / μη λεκτική επικοινωνία
Τεχνικές ενεργοποίησης φαντασίας / αισθήσεων
Παντομίμα - αυτοσχεδιασμός - δραματοποίηση - παιχνίδια ρόλων
Παιχνίδια με ήχους
Παιχνίδια λέξεων / λόγου / πνευματικά παιχνίδια
Παιχνίδια παρατηρητικότητας
Παιχνίδια με μουσική & κίνηση
Παιχνίδια ταχύτητας & αντανακλαστικών
Τεχνικές καθοδηγούμενης φαντασίας
Ασκήσεις αυτοσυγκέντρωσης & χαλάρωσης
3. Κίνηση - σωματική έκφραση - έκθεση
Εξερευνώντας και γνωρίζοντας το σώμα μας, καλλιεργώντας την κίνηση των μελών μας και οριοθετώντας το, μαθαίνουμε μέσω αυτού, να εκφραζόμαστε. Μαθαίνουμε να επικοινωνούμε, να ερμηνεύουμε τα συναισθήματα όπως αυτά παρουσιάζονται μέσα από τον αυθορμητισμό της κίνησης. Στο πρόγραμμα αυτό, θα ερευνηθούν τα χαρακτηριστικά & τα όρια της κίνησης και θα καλλιεργηθεί η συνειδητότητα του σώματός μας, με σκοπό να εκπέμπει το επιθυμητό νόημα και συναίσθημα. Θα μελετηθεί το πώς η στάση του σώματος και οι χειρονομίες μπορούν να δώσουν διαφορετικά μηνύματα, να καθοδηγήσουν τον παρατηρητή, να επεξηγήσουν ή ακόμη και να ανατρέψουν τα εμφανή. Τέλος, θα δοθεί έμφαση στην άνεση της έκθεσης σε κοινό, της έκθεσης στην κριτική και της δημιουργικής αξιοποίησης αυτής.
Γνωρίζω το σώμα μου, γνωρίζω τον κόσμο
Ενεργοποίηση των αισθήσεων
Εγώ, εσύ, εμείς – προσωπική κίνηση, ομαδική κίνηση
Ανάπτυξη εμπιστοσύνης
Χειρονομίες και νοήματα - χειρονομίες και συναισθήματα
Το βλέμμα
Αναγνώριση του εύρους κίνησης του κορμού & των άκρων
Διαδοχή της κίνησης - Η ροή
Η δυναμική στην κίνηση
Απομόνωση
Κατεύθυνση & απόφαση
Η έννοια της εξέλιξης
Μαθαίνω - δημιουργώ χορογραφία
Η χρήση και η χρησιμότητα της αναπνοής
Ήχος και κίνηση
Η παύση χορεύει - κίνηση & ακινησία
Η μουσική και πώς μας επηρεάζει ψυχικά-συναισθηματικά-κινητικά
Η μουσική και πώς την χρησιμοποιούμε ως μέσο έκφρασης
Η έννοια της φόρμας - από τη μουσική στην κίνηση
Καθοδηγούμενος & μη αυτοσχεδιασμός
Η κίνηση και η αφήγηση. Το σώμα μας λέει μια ιστορία
Η έκθεση
Ο χώρος: Άξονες & επίπεδα - ο χώρος που καταλαμβάνω - ο χώρος & η ομάδα - αξιοποιώντας το χώρο - επίγνωση του ατομικού & ομαδικού χώρου
4. Εμψύχωση ομάδας
Τι είναι εμψύχωση
Το παιχνίδι και η σπουδαιότητά του
Δημιουργία ομάδας: διάρκεια, μέγεθος & επιλογή μελών
Ο ρόλος του εμψυχωτή
Η πορεία του εμψυχωτή ως ένας διαρκής τρόπος εκπαίδευσης, έρευνας, μύησης & στάση ζωής
Η βιωματική εμπειρία
Ενσυναίσθηση, γνησιότητα, θετική αποδοχή
Τεχνικές εμψύχωσης
Χώρος & υλικά
Ηλικιακές ομάδες
Εργαλεία επικοινωνίας
Ρυθμός
Φαντασία
Λεκτική - μη λεκτική επικοινωνία
Αναγνώριση δεξιοτήτων
Η μεταμόρφωση του εμψυχωτή
Ομαδική δράση – συγκρότηση ομάδας
Η δομή της συνάντησης
Η δυναμική της ομάδας (ηλικία - εμπειρίες & ιδιαίτερα χαρακτηριστικά)
Οργάνωση προγράμματος ανάλογα με το είδος του εργαστηρίου (αυτοτελές - μικρής διάρκειας - ετήσιο)
Το παιχνίδι & οι κατηγορίες του
Οριοθέτηση στόχου εμψύχωσης
Κανόνες πετυχημένης διεξαγωγής παιχνιδιού
Σύνθεση προγράμματος - συνδιδασκαλίες (εργαστήρια)
5. Θεωρητική προσέγγιση & βασικοί στόχοι της μεθόδου
- Η μαθητεία στη βιωματική εκπαίδευση η οποία θα οδηγήσει σε έναν αποτελεσματικό τρόπο κατανόησης του εαυτού μας & του διδασκόμενου αντικειμένου.
- Η βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας και η μετατροπή της σε μια δημιουργική βιωματική εμπειρία, τόσο για τον εμψυχωτή όσο και για τον συμμετέχοντα.
- Η καλλιέργεια της προσωπικής εξέλιξης, μέσα από τη σύνθεση τεχνών & τεχνικών, με στόχο την καλύτερη κατανόηση του εαυτού μας & των άλλων.
- Η αναγνώριση του θεραπευτικού χαρακτήρα του παιχνιδιού, του θέατρου και άλλων τεχνών, με στόχο τη βελτίωση της προσωπικής & επαγγελματικής καθημερινής μας δραστηριότητας.
- Η αξιοποίηση των δυνατοτήτων που διαθέτει η συνθετική διαδικασία με στόχο τη βελτίωση & εξέλιξη του τρόπου ζωής.
- Η ενεργοποίηση των αισθήσεων & η κινητοποίηση νου - συναισθήματος - σώματος, με στόχο την ευθυγράμμιση.
- Η αέναη εξέλιξη & ανάπτυξη, μέσα απ' την έρευνα και τον πειραματισμό.
- Η παροχή βοήθειας σε άτομα και ομάδες για να αναδείξουν τις δεξιότητές τους, να οργανώσουν και να συντονίσουν τη ζωή τους πιο αποτελεσματικά, σύμφωνα με τις προσωπικές τους ανάγκες και ευαισθησίες.
6. Το παιχνίδι ως θεραπευτικό εργαλείο ανάπτυξης & εξέλιξης
Το παιχνίδι ως μέσο έκφρασης ιδεών & συναισθημάτων. Ως μιας διαρκής διαδικασία μύησης και τροφοδότησης ενέργειας. Το παιχνίδι ως εργαλείο για την καλλιέργεια της προσωπικής μας εξέλιξης. Το παιχνίδι ως τρόπος ζωής.
Μέσα από τη βιωματική εμπειρία, δίνεται η δυνατότητα στον συμμετέχοντα να δοκιμάσει νέες συμπεριφορές, να μάθει να εκφράζεται ελεύθερα,να παρατηρεί, να αποδέχεται, να σχετίζεται, να συμφιλιώνεται με τις διαφορετικές πλευρές της προσωπικότητάς του. Να ερευνά, να βιώνει & να μελετά μεθόδους που αποβλέπουν στην ανάπτυξη και την εξισορρόπηση όλων των όψεων της ζωής και στην εναρμόνισή του με το κοινωνικό και φυσικό περιβάλλον.
Η διαδικασία αυτή μπορεί να βοηθήσει τους συμμετέχοντες:
Να αναπτύξουν θετικούς τρόπους επικοινωνίας & έκφρασης
Να καλλιεργήσουν τη δημιουργικότητά τους
Να καλλιεργήσουν την επαφή με τον εαυτό τους & τους άλλους
Να τροφοδοτηθούν με ενέργεια
Να εναρμονιστούν με τη ροή
Να ενδυναμωθούν μέσω της βιωματικής εμπειρίας νέων συμπεριφορών
Να καλλιεργήσουν μια θετική στάση ζωής μέσα απ' τη χαρά & το παιχνίδι
7. Το βιωματικό παιχνίδι στην εκπαίδευση
Σχέση θεάτρου - εκπαίδευσης - παιχνιδιού
Η μεγάλη προσφορά του παιχνιδιού στην εκπαίδευση
Το βιωματικό παιχνίδι στις διάφορες βαθμίδες εκπαίδευσης
Το θεατρικό παιχνίδι σαν μέσο διδασκαλίας
Παραμύθι - ένα εκπαιδευτικό εργαλείο για την καλλιέργεια τεχνικών αφήγησης & μετάδοσης γνώσης
Δραματοποίηση παραμυθιού
Οργάνωση παράστασης
Φτιάχνοντας το δικό μας έργο - τεχνικές δημιουργικής γραφής, αξιοποίηση της διδακτικής ύλης ως πρωτογενές υλικό για παράσταση
Προσαρμογή ενός θεατρικού έργου σε συγκεκριμένη ομάδα
Αξιοποίηση της δυναμικής της ομάδας, διανομή ρόλων, διαχείριση εντάσεων, κατανομή δραστηριοτήτων, προγραμματισμός εργασιών, πρόβες
Παρουσίαση: σκηνογραφικές & ενδυματολογικές προτάσεις, αξιοποίηση χώρου & τεχνικού εξοπλισμού, προσκλήσεις, προγράμματα
Αξιολόγηση της διαδικασίας: επιβράβευση, συναισθηματική διαχείριση της κοινής προσπάθειας, ανταλλαγή εμπειριών
8. Θεατρικές τεχνικές
Βασικές τεχνικές καλλιέργειας ομαδικής εργασίας
Επαφή με το σώμα, τη φωνή, το χώρο
Η δυναμική της γλώσσας του σώματος
Έκθεση
Προσαρμοστικότητα
Βασικές αρχές του συστήματος Στανισλάβσκι
Ρυθμός – χρόνος – φαντασία – χώρος
Δράση - φαντασία - συγκινησιακή μνήμη
Δοσμένες συνθήκες - το μαγικό εάν
Σωματική κίνηση & έκφραση
Πολλαπλή χρήση αντικειμένου
Μετάφραση του ερεθίσματος σε δράση – εκμετάλλευση του τυχαίου – ετοιμότητα στο λόγο και την κίνηση – ανατροπή – αυτοσχεδιασμός – ευελιξία ανάλογα με τις συνθήκες
Ανάλυση - σύνθεση ρόλου (χαρακτήρες & τύποι). Εσωτερική & εξωτερική ζωή του χαρακτήρα
Προοπτική στο πλάσιμο του ρόλου
Βασικές ασκήσεις υποκριτικής
Εκφραστικά μέσα, κίνηση, ρυθμός, λόγος. Χρονορυθμός στο λόγο - χρονορυθμός στην κίνηση
Ακουστική αντίληψη
Άρθρωση - προφορά - στίξη - αναπνόηχα
Τόνος - παύση - τονισμός - ένταση - χροιά
Ιδιότητες του λόγου - υγιεινή της φωνής
Βασικές ασκήσεις ορθοφωνίας
9. Μουσικοκινητική αγωγή
Μουσικοκινητική αγωγή για όλες τις ηλικίες
Το σώμα μας ως μουσικό όργανο
Η ορχήστρα Orff
Ρυθμός – ρυθμική αγωγή
Ο χώρος
Σχηματισμοί στο χώρο
Θέματα έκθεσης και συστολής
Θέματα δημιουργίας μουσικοκινητικής παράστασης μικρής διάρκειας
Αυτοσχεδιασμός
Καθοδηγούμενη και μη δημιουργία