Το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, στα πλαίσια των Προγραμμάτων Εξειδίκευσης τα οποία διαθέτει στο ευρύ κοινό εδώ και πολλά χρόνια, διοργανώνει και προσφέρει το Πρόγραμμα Προετοιμασίας για την Πιστοποίηση Εκπαιδευτών Ενηλίκων σύμφωνα με τα πρότυπα και τις προδιαγραφές που θέτει ο ΕΟΠΠΕΠ. Το προσφερόμενο πρόγραμμα είναι διάρκειας 140 διδακτικών ωρών, και πραγματοποιείται μέσα από ένα συνδυασμό δια ζώσης και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.
Η ύλη του προγράμματος:
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1: Εισαγωγικά-Ομάδα Εκπαιδευομένων-Ομάδες Στόχοι (7ώρες)
- Εισαγωγικά- Αποσαφήνιση ορισμών
- Βασικές αρχές Εκπαίδευσης Εκπαιδευτών
- Χαρακτηριστικά των ενήλικων εκπαιδευομένων
- Βασικές προϋποθέσεις αποτελεσματικής μάθησης των εκπαιδευομένων
- Ποιοι παράγοντες δυσχεραίνουν την ένταξη και παραμονή των επιμέρους κοινωνικών ομάδων σε προγράμματα εκπαίδευσης
- Μελέτες Περιπτώσεων
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2: Ομάδα (15 ώρες)
- Αποσαφήνιση ορισμών- τι είναι η ομάδα και ποια τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της
- Βασικά χαρακτηριστικά των ομάδων , είδη διακρίσεις ομάδων
- Ποια είναι η προετοιμασία του εκπαιδευτή πριν συναντήσει την ομάδα του
- Πώς προετοιμάζεται, πώς διαμορφώνει το πρόγραμμα και ποιοί είναι οι στόχοι της εναρκτήριας συνάντησης
- Τι είναι μάθηση, θεωρίες μάθησης και ποια είναι τα εμπόδια στη μάθηση
- Μαθησιακές ομάδες ενηλίκων
- Τι είναι ομάδα- πώς δημιουργείται, ποιες τεχνικές απαιτούνται
- Ποιοι οι ρόλοι σε μία ομάδα, πώς κατανέμονται, ποιος ο ρόλος του εκπαιδευτή ως προς τη συνοχή της ομάδας
- Πώς αντιμετωπίζεται η σύγκρουση στην ομάδα,. Πως γίνεται η διαχείριση της σύγκρουσης
- Ποια τα βασικά στάδια στην πορεία ανάπτυξης και ωρίμανσης μίας ομάδας;
- Βασικές αρχές επικοινωνίας μεταξύ του εκπαιδευτή και των εκπαιδευομένων
- Βασικά στοιχεία για τη «γλώσσα του σώματος»
- Μελέτες Περιπτώσεων
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3: Αρχές Εκπαίδευσης Ενηλίκων (15 ώρες)
- Ποια η διαφορά της δια βίου μάθησης και της δια βίου εκπαίδευσης
- Ποια τα βασικά χαρακτηριστικά του κατάλληλου «μαθησιακού κλίματος» στη διεργασία της εκπαίδευσης ενηλίκων
- Βιωματική/ εμπειρική μάθηση
o Βασικά χαρακτηριστικά
o Πλεονεκτήματα- μειονεκτήματα στη διεργασία της μάθησης
- Θεωρία της «ανδραγωγικής» προσέγγισης στην εκπαίδευση ενηλίκων και η εφαρμογής της στη πρακτική εφαρμογή της
- Θεωρίες μετασχηματίζουσας μάθησης (Mezirow)
- Τι είναι ο κύκλος μάθησης των Kolb και Fry και πως σχετίζεται με την λήψη των αποφάσεων
- Ποιο είναι το μοντέλο του Jarvis της εκπαιδευτικής διεργασίας και τι ρόλο παίζουν οι εμπειρίες στο μοντέλο αυτό
- Μελέτες Περιπτώσεων
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4: Ιστορική Εξέλιξη - Εκπαιδευτική Πολιτική (7 ώρες)
- Αποσαφήνιση όρων: τι είναι η «τυπική εκπαίδευση», «μη τυπική εκπαίδευση», και «άτυπη εκπαίδευση- μάθηση»
- Ιστορική εξέλιξη της εκπαίδευση ενηλίκων
- Ποιες οι διαφορές της αρχικής επαγγελματικής κατάρτισης και της συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης
- Βασικά στοιχεία εκπαίδευσης ενηλίκων στο πλαίσιο της στρατηγικής «Ευρώπη 2020»
- Βασικά στοιχεία του εθνικού προγράμματος της Δια Βίου Μάθησης σύμφωνα με τον Ν. 3879/2010
- Ποια είναι η λειτουργία του Ιδρύματος Νεολαίας και Δια Βίου Μάθησης
- Ποιος ο ρόλος των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας
- Μελέτες Περιπτώσεων
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5: Μεθοδολογία Σχεδιασμού – Κοινωνικό- Οικονομικό Πολιτισμικό Πλαίσιο (16 ώρες)
- Ποιος ο σκοπός και οι στόχοι ενός Εκπαιδευτικού Προγράμματος/ μιας Διδακτικής Ενότητας
- Ποια τα στάδια του σχεδιασμού του εκπαιδευτικού προγράμματος στην εκπαίδευση ενηλίκων
- Οι Αρχές, τα Βασικά Στοιχεία και τα Στάδια του Σχεδιασμού ενός Εκπαιδευτικού Προγράμματος
- Ποιες οι συνειδητές, ρητές και μη ρητές και οι λανθάνουσες ή υπόρρητες ανάγκες μιας κοινωνικής ή επαγγελματικής ομάδας»
- Μελέτες Περιπτώσεων-Ασκήσεις
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6: Εκπαιδευτικές μέθοδοι – Τεχνικές – εκπαιδευτική διεργασία (23 ώρες)
- Ενεργητικές- βιωματικές Εκπαιδευτικές Τεχνικές – Εκπαιδευτικές Μέθοδοι – Ποιες οι διαφορές τους
- Τα Είδη των Εκπαιδευτικών Τεχνικών. Πλεονεκτήματα - Μειονεκτήματα στην εφαρμογή τους.
- Τεχνική των ερωτήσεων- απαντήσεων – είδη εκπαιδευτικών ερωτήσεων
- Καταιγισμός Ιδεών (Brain Storming)
- Τεχνική της επίδειξης
- Τεχνική των ομάδων εργασίας
- Μελέτες Περίπτωσης (Case Studies)
- Παιχνίδι Ρόλων και προσομοίωση ποιες οι μεταξύ τους διαφορές
- Τεχνική «Λύση προβλήματος»
- Τεχνική της αυτοκατευθυνόμενης μάθησης
- Τεχνική της «συνέντευξης από Ειδικό»
- Εκπαιδευτική Επίσκεψη
- Εκπαιδευτική βιογραφία και λοιπές εκπαιδευτικές τεχνικές
- Μελέτες Περιπτώσεων
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 7: Βασικές Ικανότητες- Φύλο- Διαπολιτισμικότητα (7 ώρες)
- Ποιες είναι οι βασικές Αρχές της Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης
- Ποιες είναι οι οκτώ (8) βασικές ικανότητες των εκπαιδευομένων
- Με ποιον τρόπο ορίζουν τον εαυτό τους οι άνδρες και οι γυναίκες;
- Μελέτες Περιπτώσεων
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 8: Εκπαιδευτικό υλικό-Εποπτικά μέσα- Χώρος (12 ώρες)
- Ποια είναι τα βασικά είδη και ποιες οι μορφές του Εκπαιδευτικού Υλικού για την Εκπαίδευση Ενηλίκων (έντυπο και ψηφιακό υλικό- ποια η διαφορά τους)
- Η διάταξη της αίθουσας και τα λοιπά μέσα που εξασφαλίζουν την ενεργητική συμμετοχή των εκπαιδευομένων
- Ποια είναι τα Βασικότερα Εποπτικά Μέσα Διδασκαλίας
- Ποιες είναι οι προδιαγραφές Χώρων για Δια Ζώσης και e-learning Εκπαίδευση
- Μελέτες Περιπτώσεων
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 9: Αυτοαξιολόγηση- Συνεχής Ανάπτυξη (15 ώρες)
- Αποσαφήνιση όρου αυτοαξιολόγησης του εκπαιδευτή, ποια είναι τα κριτήρια, τα εργαλεία και ο σκοπός της αυτοαξιολόγησης, ποια η σημασία της και η σύνδεση με το κύρος του εκπαιδευτή
- Βασικά σημεία αξιολογικών μοντέλων
- Πώς γίνεται η ποιοτική αξιολόγηση των επιμορφωτικών προγραμμάτων;
- Ποιές εκπαιδευτικές τεχνικές χρησιμοποιούνται στην αυτοαξιολόγηση
- Ποια είναι τα στάδια της αυτοαξιολόγησης.
- Μελέτες Περιπτώσεων
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 10: Μικροδιδασκαλία (7 ώρες)
- Έννοια μικροδιδασκαλίας
- Σχεδιασμός μικροδιδασκαλίας
- Τεχνικές παρουσίασης μικροδιδασκαλίας
- Μαγνητοσκόπηση
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 11: Ανακεφαλαίωση και Ασκήσεις Μικροδιδασκαλίας Δια ζώσης (16 ώρες)
- Ανακεφαλαίωση
- Πρακτικές συμβουλές και στρατηγικές μελέτης
- Ασκήησεις Μικροδιδασκαλίας
- Κλείσιμο και αξιολόγηση του προγράμματος