Περιεχόμενο Σεμιναρίου
1. ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΙΣΠΡΑΞΕΩΝ
Πώς ελέγχεται η αξιοπιστία των πελατών;
Ποιος συντονίζει τις δικαστικές ενέργειες κατά επισφαλών και επιδίκων πελατών;
Υπάρχει report ωρίμανσης υπολοίπων πελατών;
Ποιος είναι ο Μέσος Χρόνος Είσπραξης Απαιτήσεων;
Ποιο είναι το Ποσοστό Απαιτήσεων πέραν των 2 μηνών
Ποιο είναι το Ποσοστό Επισφαλών Απαιτήσεων;
2. ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΓΟΡΩΝ
Υπάρχουν γραπτές διαδικασίες και πολιτικές αγορών;
Με ποιόν τρόπο γίνεται η αξιολόγηση των προσφορών και η επιλογή προμηθευτή;
Ελέγχονται οι αιτήσεις για αγορά προϊόντων/υπηρεσιών; (Πολιτική Διαχείρισης εξόδων)
Υπάρχει ενημερωμένος κατάλογος εγκεκριμένων προμηθευτών;
Έχουν καταγραφεί οι απαραίτητες εξουσιοδοτήσεις και υπογραφές για τη διεκπεραίωση αγορών;
Δίνεται η απαραίτητη προσοχή σε ζητήματα όπως το κόστος παράδοσης, οι εκπτώσεις επί των ναύλων και τα ασφάλιστρα κατά την αξιολόγηση των ανταγωνιστικών προσφορών;
Έχουν καθοριστεί ποσοτικά επίπεδα παραγγελιών σε σχέση με τον έλεγχο αποθεμάτων για τη μείωση του κόστους αποθεματοποίησης;
Στην αίτηση γίνεται αναφορά για το αν αφορά δαπάνη εντός ή εκτός budget;
Υπάρχουν αγορές σε ξένο νόμισμα; Πώς εκτιμώνται οι επιπτώσεις από την εκτίμηση της ισοτιμίας;
Πώς γίνεται ο έλεγχος των πληρωμών προμηθευτών;
Ελέγχονται από το λογιστήριο τα τιμολόγια έναντι των παραγγελιών και των αποδείξεων παραλαβής;
Διαχωρίζονται τα ελαττωματικά από τα υγιή αποθέματα;
Υπάρχουν λάθη/ελλείψεις κατά το κλείσιμο λογαριασμών; Το λογιστήριο συμφωνεί το υπόλοιπο πριν την πληρωμή;
3. ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ
Υπάρχουν επενδυτικά σχέδια τα οποία σχετίζονται με τους στρατηγικούς στόχους ανάπτυξης;
Με ποιον τρόπο γίνεται η αξιολόγηση και η επιλογή επενδύσεων;
Γίνεται ανάλυση επενδυτικού ρίσκου & ανάλυση απόδοσης;
Παρακολουθούνται συστηματικά τα κοινοτικά προγράμματα ανάπτυξης;
4. ΓΕΝΙΚΗ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ
Υπάρχει εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας των οικονομικών υπηρεσιών (και της εταιρείας);
Ροή βασικών εργασιών Λογιστηρίου (Flow chart)
Είναι η λειτουργία του τμήματος Λογιστηρίου πλήρως διαχωρισμένη από τις λειτουργίες Πωλήσεων, Παραγωγής, Αγορών, Εισπράξεων πελατών;
Υπάρχει εναλλαγή των καθηκόντων μεταξύ υπαλλήλων στους ευαίσθητους τομείς;
Ελέγχονται λογιστικά όλες οι λειτουργίες;
Είναι φερέγγυοι οι υπάλληλοι που κατέχουν εμπιστευτικές θέσεις;
5. ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ ΚΑΙ ΕΛΕΓΧΟΣ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ
Πώς γίνεται ο συντονισμός στην κατάρτιση, έγκριση και εκτέλεση του προϋπολογισμού δαπανών και επενδύσεων;
Γίνεται σύνδεση των στρατηγικών στόχων ανάπτυξης με την κατάρτιση προϋπολογισμού;
Προβλέπονται οι απαραίτητοι Πόροι για την επίτευξή των στόχων;
Συντάσσονται οι προϋπολογισμοί κατόπιν μελέτης των δυνατοτήτων για βελτιώσεις κόστους; Ο προϋπολογισμός είναι έτοιμος πριν την αρχή του νέου οικονομικού έτους;
Γίνεται μηνιαία ανασκόπηση της πορείας του προϋπολογισμού;
Λαμβάνονται προληπτικές/διορθωτικές ενέργειες όταν υπάρχουν αποκλίσεις από τους στόχους;
Ενημερώνονται έγκαιρα όλοι οι εμπλεκόμενοι για την πορεία του προϋπολογισμού;
Ποιος καταρτίζει και τηρεί προϋπολογιστικό ταμειακό πρόγραμμα εβδομάδος (συντονισμός εισπράξεων – πληρωμών και δανείων);
Υπάρχει αποτελεσματικό σύστημα μέτρησης της απόδοσης του κάθε τμήματος σε σχέση με τον προϋπολογισμό;
6. ΣΥΣΤΗΜΑ MANAGEMENT REPORTING (Οικονομικά)
Συντάσσονται μηνιαίες οικονομικές καταστάσεις, με P&L Report και βάσει ποιών λογιστικών αρχών
Παρακολουθούνται δείκτες απόδοσης, όπως:
Περιθώρια κέρδους προϊόντος
Δείκτης ρευστότητας
Γύρισμα αποθεμάτων
EBITDA
Ποσοστό (%) μείωσης κόστους πωλήσεων
Ποσοστό (%) μείωσης εξόδων διάθεσης επί συνόλου
Παρακολουθούνται τα έξοδα ανά κατηγορία πελάτη;
Υπάρχει δείκτης εξόδων/τζίρου ανά πωλητή;
7. ΤΙΜΟΛΟΓΗΣΗ ΚΑΙ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ ΠΩΛΗΣΕΩΝ
Ακολουθείται η τιμολογιακή πολιτική για την έκδοση των τιμολογίων;
Ποιο τμήμα τιμολογεί & εκδίδει τιμολόγια;
Ποιος είναι ο μέσος χρόνος έκδοσης τιμολογίων;
Γίνονται έλεγχοι στο σύστημα εισπράξεων & πληρωμών;
Πώς διασφαλίζεται ότι η αναγραφόμενη έκπτωση στο τιμολόγιο είναι εγκεκριμένη;
Στις αναφορές υπάρχει ξεχωριστή πληροφόρηση για τις παρεχόμενες εκπτώσεις;
Πώς αξιολογείται η φερεγγυότητα των πελατών;
Πώς αξιολογείται η επιφάνεια των προμηθευτών;
Ποιος είναι υπεύθυνος και πώς λαμβάνονται οι αποφάσεις για πιστώσεις προς πελάτες;
Πώς διασφαλίζεται η πιστοληπτική ικανότητα των πελατών;
Συνεργάζεται το τμήμα πιστώσεων με τις πωλήσεις για τον καθορισμό πιστωτικών ορίων και όρων πωλήσεων;
Υπάρχει μέθοδος για τον έλεγχο υπερβάσεων των πιστωτικών ορίων;
Χρησιμοποιούνται χρηματοοικονομικοί Δείκτες για τον έλεγχο της πιστοληπτικής ικανότητας των πελατών :
Γίνεται έγκαιρη καταχώρηση των εισπράξεων;
Με ποιον τρόπο γίνεται η παρακολούθηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών;
Ενημερώνονται έγκαιρα όλοι οι εμπλεκόμενοι (κυρίως πωλητές) για καθυστερήσεις πληρωμών;
8. ΜΙΣΘΟΔΟΣΙΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ
Εγκρίνονται οι καταστάσεις μισθοδοσίας από εξουσιοδοτημένο στέλεχος;
Υπάρχουν γραπτές εξουσιοδοτήσεις για αλλαγές στους μισθούς, επαυξήσεις και αποζημιώσεις εργαζομένων λόγω απόλυσής τους;
Απαιτείται ημερήσια τήρηση παρουσιολογίου;
Γίνεται έγκριση και παρακολούθηση των υπερωριών ανά έργο-project;
Κοινοποιούνται οι υπερωρίες στον επιθεωρητή εργασίας;
9. ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΟΣΤΟΛΟΓΗΣΗΣ
Με ποιον τρόπο γίνεται η κοστολόγηση;
Υπάρχει σύστημα λογιστικής κοστολόγησης για τον προσδιορισμό του κόστους παραγωγής ανά προϊόν/υπηρεσία;
Έχουν προσδιοριστεί οι κύριες δραστηριότητες της εταιρείας;
Υπάρχει συσχετισμός των εξόδων με τις δραστηριότητες της Επιχείρησης;
Υπάρχει συσχετισμός δραστηριοτήτων με τα προϊόντα;
10. ΤΡΑΠΕΖΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ
Ποιος διαπραγματεύεται τα βραχύ - και μακροπρόθεσμα δάνεια και άλλες τραπεζικές εργασίες;
Παρουσιάζονται προβλήματα στις τραπεζικές συναλλαγές;
Γίνονται έγκαιρα οι διαπραγματεύσεις με τις Τράπεζες
11. ΕΛΕΓΧΟΣ ΤΑΜΕΙΑΚΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ
Με ποιον τρόπο γίνεται ο έλεγχος ταμειακής κατάστασης;
Υπάρχει καθημερινή συμφωνία λογιστικού με πραγματικού ταμείου;
Συμφωνούνται σε καθημερινή βάση τα υπόλοιπα των τραπεζών με τα λογιστικά υπόλοιπα;
Ποιος ελέγχει τις παραπάνω συμφωνίες;
Είναι άμεση η ανεύρεση παραστατικών;
Ανοίγεται το ταχυδρομείο από άτομα που δεν είναι ταμίας ή ο λογιστής των εισπράξεων λογαριασμών ;
Έχει το πρόσωπο που προετοιμάζει τραπεζικές καταθέσεις σχέση με τους λογαριασμούς πελατών ;
Συγκρίνονται τα επικυρωμένα δελτία καταθέσεως έναντι των εισερχόμενων εμβασμάτων και του βιβλίου του ταμείου
Υπάρχει διαδικασία για τον χειρισμό μη ικανοποιητικών εμβασμάτων – για παράδειγμα αυτών που έχουν εκδοθεί με υπερβολικά ποσά εκπτώσεων;
Έχει η εταιρεία εκδώσει οδηγίες ως προς την εξαργύρωση επιταγών;
12. ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΛΟΓΙΣΤΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ
Ποια είναι η διαδικασία ελέγχου για το κλείσιμο μήνα;
Υπάρχουν προβλήματα λόγο μη σωστής τήρησης των φορολογικών υποχρεώσεων;
Πώς γίνεται η συνεργασία με τον εσωτερικό και εξωτερικό ελεγκτή για θέματα ελέγχου;
Συμπληρώνονται οι έλεγχοι με στοιχεία ανατροφοδότησης;
Είναι δηλαδή κατανοητό ότι οι έλεγχοι πραγματοποιούνται βάσει των αποκλίσεων της ελεγχόμενης δραστηριότητας;
Υπάρχουν άτομα, στα οποία έχει εκχωρηθεί η ευθύνη για επίσημη περιοδική ανασκόπηση των ελέγχων;
Ειδικότερα ελέγχονται τα ακόλουθα:
Κατανομή καθυστερούμενων εισπρακτέων λογαριασμών
Επίπεδα αποθεμάτων
Απαξίωση αποθεμάτων
Κατανομή καθυστερούμενων πληρωτέων λογαριασμών
Έγκαιρες καταβολές φόρων
Μισθοδοσία & προσλήψεις νέων υπάλληλων
13. ΚΛΕΙΣΙΜΟ ΧΡΟΝΙΑΣ ΛΟΙΠΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ
Ποια είναι η διαδικασία ελέγχου για το κλείσιμο χρονιάς & την κατάρτιση ισολογισμού;
14. ΛΟΙΠΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ
Υπάρχουν προβλήματα κατά την ετήσια απογραφή προϊόντων, επίπλων, συσκευών;
Έχουν εντοπισθεί οι φορολογικοί και άλλοι χρηματοοικονομικοί κίνδυνοι και πώς αντιμετωπίζονται;