Βρείτε Σεμινάρια

Σεμινάριο σε αίθουσα

Το Παιδικό Ιχνογράφημα ως Διαγνωστικό Εργαλείο

Διοργανωτής Σεμιναρίου:
EMPLOY
Το σεμινάριο έχει λήξει! Αναζητήστε παρόμοια σεμινάρια στην κατηγορία Ψυχολογία

Εισηγητής

Στέλλα Κολυβοπούλου, Ψυχολόγος - Ψυχοθεραπεύτρια
Η Στέλλα Κολυβοπούλου είναι ψυχολόγος-ψυχοθεραπεύτρια με μεταπτυχιακές σπουδές στις Ψυχαναλυτικές Σπουδές (Goldsmith’s College, University of London, UK), στην Ψυχοθεραπεία μέσω Κίνησης (Goldsmith’s College, University of London, UK) και δίπλωμα πάνω στην Εργοθεραπεία με κατεύθυνση Μουσικοθεραπείας (University of Middlesex, UK). Συνεχίζει την μετεκπαίδευση της στην Βορειοελλαδική Ψυχαναλυτική Εταιρεία (Β.Ψ.Ε.) στο 5ετες εκπαιδευτικό πρόγραμμα στην Ψυχανάλυση. Η πολυετής επαγγελματική της πορεία ξεκίνησε στην γενική και ειδική αγωγή της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στο Λονδίνο και σε ψυχιατρική κλινική του Βρετανικού Εθνικού Συστήματος Υγείας του Ηνωμένου Βασιλείου. Τα τελευταία δέκα χρόνια ζει και εργάζεται στην Θεσσαλονίκη ως ψυχολόγος-ψυχοθεραπεύτρια και ως ψυχοθεραπεύτρια μέσω κίνησης με ενήλικες και παιδιά (μέσα από το συμβολικό παιχνίδι) σε ατομικές και ομαδικές συνεδρίες. Το 2009 συμμετείχε στη Διεπιστημονική Ομάδα της Μονάδας Εφήβων, του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου ΑΧΕΠΑ, Θεσσαλονίκης μέσω προγράμματος του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος. Από το 2010 μέχρι το 2016 ήταν Επιστημονικός Συνεργάτης της συγκεκριμένης Μονάδας. Δίδαξε στην Εταιρεία Αρωγής Ψυχικής Υγείας, Κοινωνικής Στήριξης, Εκπαίδευσης και Δημιουργίας “Ψυχολογία – Τέχνη” στη Θεσσαλονίκη. Εργάστηκε ως ψυχολόγος στον ξενώνα “Συνύπαρξη” με εφήβους ασυνόδευτους πρόσφυγες. Έχει συμμετάσχει σε πλήθος σεμιναρίων και ημερίδων ως προσκεκλημένη επιμορφώτρια -εισηγήτρια και διατηρεί ιδιωτικό γραφείο στη Θεσσαλονίκη.

Σε ποιους απευθύνεται

Το σεμινάριο αυτό απευθύνεται σε επαγγελματίες της ψυχικής υγείας, σε εκπαιδευτικούς, σε γονείς και σε όσους ενδιαφέρονται να έρθουν σε επαφή με τη συγκεκριμένη προσέγγιση για μία βαθύτερη κατανόηση του ψυχισμού του παιδιού.

Σκοπός

Το παιδικό ιχνογράφημα όπως οποιοδήποτε άλλο εκφραστικό μέσο που χρησιμοποιείται για την ανάδυση του ψυχισμού του παιδιού δεν είναι αρκετό από μόνο του για να αναγνωρίσει ο ενήλικας αυτό που θέλει να μεταφέρει το παιδί. Ο ενήλικας - θεραπευτής, γονέας, εκπαιδευτικός- καλείται να κατανοήσει, να επεξεργαστεί και να δώσει νόημα σε αυτά που φέρνει το παιδί. Για να μπορέσει όμως να δει «πραγματικά» τις ανάγκες του παιδιού θα πρέπει ο ίδιος να περάσει από ένα δικό του εσωτερικό βίωμα, να βιώσει ξανά το δικό του εσωτερικό παιδί που κρατάει μέσα του και το μεταφέρει σε όλες τις σχέσεις του. Μόνο με αυτόν τον τρόπο θα μπορέσει ο θεραπευτής, γονέας, εκπαιδευτικός να δει την «ιστορία» που φέρνει το παιδί μέσα από τη ζωγραφική αλλά και σε σχέση με τον περιβάλλον του. Μέσα από ατομικές και ομαδικές βιωματικές τεχνικές και σε σύνδεση με τη θεωρία, αυτό το σεμινάριο στοχεύει:

1. Σε μία πρώτη προσπάθεια να κατανοήσει ο εκπαιδευόμενος τον “ενδιάμεσο χώρο” μεταξύ του παιδιού και του ενήλικα.
2. Στην κατανόηση της παιδικής ζωγραφικής ως μέσο έκφρασης συναισθημάτων και εμπειριών του παιδιού.
3. Στην κατανόηση της θεραπευτικής διαδικασίας μέσα από τη ψυχαναλυτική-ψυχοδυναμική προσέγγιση.

Περιγραφή σεμιναρίου

Το παιδικό ιχνογράφημα είναι ένα από τα εργαλεία που χρησιμοποιούν οι επαγγελματίες της ψυχικής υγείας για να μπορέσουν να κατανοήσουν την ψυχική κατάσταση στην οποία βρίσκεται το παιδί. Μέσα από αυτή την τεχνική το παιδί μπορεί να εκφράσει τα βαθύτερα συναισθήματα του. Είναι ένας τρόπος επικοινωνίας με τον εσωτερικό του κόσμο αλλά και η δημιουργία μιας γέφυρας με τον εξωτερικό κόσμο. Η σύνδεση του εσωτερικού με τον εξωτερικό κόσμο δίνει τη δυνατότητα στο παιδί να δώσει νόημα σε ανεπεξέργαστα κομμάτια του Εαυτού, να τα εκφράσει και να τα συμβολοποιήσει. Για να μπορέσει όμως να γίνει αυτό χρειάζεται και ο Άλλος. Σε θεραπευτικό πλαίσιο ο θεραπευτής προσπαθεί να αναπαραστήσει μέσα του σε ένα μη συμβολικό επίπεδο την εμπειρία του παιδιού, να την ζήσει και να την βιώσει στο επίπεδο της σωματικής αίσθησης και κατόπιν να αρχίσει να συμβολοποιεί την εμπειρία και να την κάνει αντικείμενο σκέψης και επεξεργασίας σε ένα συμβολικό επίπεδο. Από εκεί και πέρα ο ρόλος του είναι να επιστρέψει αυτή την επεξεργασία πίσω στο παιδί μέσα από την ερμηνεία. Οι διεργασίες αυτές δεν είναι τόσο γραμμικές όσο ακούγονται καθώς συνήθως συμβαίνουν ταυτόχρονα και είναι εμπεδωμένες η μία μέσα στην άλλη. Η δημιουργία αυτού του «ενδιάμεσου χώρου» αναπτύχθηκε από τον D. Winnicott. Ο D.Winnicott μιλάει για αυτόν τον τόπο μεταξύ του παιδιού και του θεραπευτή/γονέα/εκπαιδευτικού, όπου ο τελευταίος κατανοεί, στηρίζει και επιτρέπει στο παιδί να εξελιχθεί και να δημιουργήσει έναν αληθές εαυτό.

Θεματικές Ενότητες Επιμόρφωσης

Θεματική 1
• Εισαγωγή ενός θεραπευτικού πλαισίου μέσα από τη ψυχαναλυτική-ψυχοδυναμική προσέγγιση
• Το σώμα ως μέσο αλληλεπίδρασης με τους Άλλους
• Βιώνοντας το παιδί μέσα από εμάς
• Το χαρτί γίνεται ο εσωτερικός κόσμος του παιδιού/ατόμου και η ζωγραφιά αποτυπώνει το συναίσθημα αυτού του κόσμου.
• Το παραμύθι σε σύνδεση με τη ζωγραφιά

Θεματική 2
• Η έννοια του “ενδιάμεσου χώρου”
• Ο “Αληθές και Ψευδής Εαυτός”
• Η πρωταρχική σχέση μεταξύ του παιδιού και του γονέα
• Πως ερμηνεύουμε μία ζωγραφιά
• Η προβολή και η έννοια της στη ψυχαναλυτική προσέγγιση
• Ο ρόλος του θεραπευτή/εκπαιδευτικού/γονέα και η σχέση με το παιδί
• Παρατήρηση του εαυτού

Θεματική 3
• Το Squiggle του D. Winnicott μέσα από δυαδικό βίωμα
• Η σχέση των δύο μέσα στο χώρο
• Παρατήρηση του εαυτού μέσα από ομαδικό βίωμα
• Πως γίνεται η επεξεργασία μίας ζωγραφιάς σε θεραπευτικό πλαίσιο
• Η χρήση των υλικών και των αντικειμένων
• Η σιωπή κατά τη διάρκεια της θεραπείας και κατά τη δημιουργική φάση
• Η έννοια της φαντασίωσης και του συμβολισμού
• Η σύνδεση της ζωγραφιάς με το όνειρο
• Το τέλος της θεραπείας

Πληροφορίες συμμετοχής

Κόστος
Προεγγραφή έως 4/4/17
- Φοιτητές / Άνεργοι: 75€
- Εκπαιδευτικοί / Επαγγελματίες: 95€
Εκπρόθεσμη ή Απευθείας Εγγραφή: 115€

Σε όλους τους συμμετέχοντες παρέχεται:
• Βεβαίωση Παρακολούθησης από το πιστοποιημένο ΚΔΒΜ της Employ
• Πλούσιο και Εξειδικευμένο επιστημονικό υλικό, σχετικά με την περαιτέρω κατάρτιση στο αντικείμενο της επιμόρφωσης
• Φάκελος συνέδρου
• Μπλοκ σημειώσεων
• Στυλό
• Coffee Break

Φόρμα Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος

Τα στοιχεία σας αποστέλλονται απευθείας στην εταιρεία που διοργανώνει το πρόγραμμα εκπαίδευσης.