Αναγκαιότητα: Όλο και περισσότεροι μαθητές αδυνατούν να κατανοήσουν το κείμενο που διαβάζουν και να συγγράψουν μια ολοκληρωμένη ιστορία. Αρκετοί μαθητές μάλιστα εκδηλώνουν άρνηση να εμπλακούν στην αναγνωστική και συγγραφική διαδικασία. Σύμφωνα με ερευνητικά δεδομένα, η συχνότητα εμφάνισης δυσκολιών αναγνωστικών δεξιοτήτων κυμαίνεται μεταξύ 3% - 11% (Μουζάκη & Σιδερίδης, 2007). Ταυτόχρονα, οι διαταραχές γραπτής έκφρασης αφορούν τουλάχιστον το 10% του μαθητικού πληθυσμού (Fletcher, Lyon, Fuchs & Barnes, 2007).
Το παραπάνω ποσοστό υπογραμμίζει την αναγκαιότητα, οι μαθητές να μάθουν τον τρόπο να εφαρμόζουν τεχνικές και στρατηγικές που θα τα διευκολύνουν στην κατανόηση και στη συγγραφή ιστοριών. Παράλληλα, είναι αναγκαίο το προσφερόμενο εκπαιδευτικό υλικό να ενθαρρύνει την καλλιέργεια στρατηγικών και να δομείται βάσει των αρχών της διαφοροποιημένης διδασκαλίας, έτσι ώστε να ανταποκρίνεται στις εκπαιδευτικές ανάγκες όλων παιδιών. Τέλος, οι παιδαγωγικές δραστηριότητες κρίνεται σκόπιμο να βασίζονται σε παιγνιώδη σενάρια, ώστε να προσφέρουν κίνητρο οι μαθητές να εμπλακούν στη μαθησιακή διαδικασία.
Με βάση τις παραπάνω ερευνητικές διαπιστώσεις δημιουργήθηκε το παρόν βιωματικό εργαστήριο, διάρκειας 7 ωρών, που απευθύνεται σε ειδικούς παιδαγωγούς, λογοθεραπευτές, ψυχολόγους, εκπαιδευτικούς γενικής εκπαίδευσης, καθώς και σε μεταπτυχιακούς φοιτητές των αντίστοιχων ειδικοτήτων. Αποτελείται από δυο μέρη, το θεωρητικό και το πρακτικό. Ειδικότερα:
Μεθοδολογία: Στο πρώτο μέρος θα πραγματοποιηθεί παρουσίαση του θεωρητικού υπόβαθρου για τα χαρακτηριστικά των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες, υπό το πρίσμα της μεταγνώσης και, το ρόλο της διδασκαλίας των μεταγνωστικών στρατηγικών στη διαδικασία κατανόησης και παραγωγής γραπτού λόγου. Στο σημείο αυτό θα γίνει ανάλυση γραπτών μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες με ειδικά διαμορφωμένα φύλλα καταγραφής.
Στο δεύτερο και πρακτικό μέρος του σεμιναρίου οι συμμετέχοντες θα εμπλακούν σε μικροδιδασκαλία που προσομοιάζει τη διδασκαλία των μεταγνωστικών στρατηγικών κατανόησης και παραγωγής γραπτού λόγου σε ανομοιογενή ομαδοσυνεργατικά πλαίσια.