Η καλλιέργεια ορισμένης αντίληψης και άποψης για τον κόσμο που μας περιβάλλει, η ανάπτυξη της κριτικής και δημιουργικής σκέψης, η ικανότητα επίλυσης προβλημάτων και η δυνατότητα της αποτελεσματικής επικοινωνίας, παρ΄ όλο που αναφέρονται στα αναλυτικά προγράμματα σπουδών, δεν γίνονται πράξη. Η μαθησιακή διαδικασία παραμένει, σε έναν βαθμό, μηχανική και (ετερο-) καθοριζόμενη από το εκάστοτε πρόγραμμα σπουδών, χωρίς να αφήνει περιθώριο ούτε στους μαθητές, ούτε στον δάσκαλο να αναλάβουν την ευθύνη για την πορεία της μάθησης.
Στη σύγχρονη μαθητοκεντρική διδασκαλία: α) ο μαθητής έχει την ευκαιρία να κινητοποιείται και να διερευνά ιδέες, οικοδομώντας παράλληλα τη γνώση στηριζόμενος σε δικές του προϋπάρχουσες γνώσεις και εμπειρίες, β) η κοινωνική διάδραση και όλοι οι τύποι λεκτικών ανταλλαγών έχουν ιδιαίτερη σημασία για την καλλιέργεια επικοινωνιακών δεξιοτήτων, την ικανότητα συνεργασίας και τη γενικότερη ενδυνάμωση, και γ) η μάθηση αναμένεται να είναι μεστή νοήματος (meaningful) και να επιτελείται αυθεντικά και όχι μηχανικά. Έχει αποδειχθεί ότι μέσα σε ένα τέτοιο πλαίσιο διδασκαλίας αναπτύσσεται ένας αυριανός πολίτης με ταυτότητα και δεξιότητες ζωής (life skills) που διαμορφώνουν μια θετική και δραστήρια στάση ζωής.
Θεματικές Ενότητες
Βιωματική μάθηση: από τη θεωρία στην πράξη
Το βίωμα είναι ο πιο ενδεδειγμένος τρόπος να αποκτήσει η μάθηση νόημα, να μπορέσει να εμπνεύσει και, τελικά, να γίνει κτήμα. Η ενότητα διερευνά ποικίλες θεωρίες βιωματικής μάθησης, από τον Dewey και τον Freire, στον Kolb και τον Kieran Egan. Έμφαση δίνεται σε εκείνον που δίνει πνοή στη διαδικασία, στον δάσκαλο-εμψυχωτή: ποια είναι τα χαρακτηριστικά του, οι δυσκολίες που έχει να αντιμετωπίσει, το «οπλοστάσιο» που αναμένεται να αποκτήσει σταδιακά; Και πώς επιτυγχάνεται ο κύριος στόχος του, που είναι η αξιοποίηση της δυναμικής που έχει η ομάδα του και η καλλιέργεια της αίσθησης του «ανήκειν» στα μέλη της;
Ομαδικές και ατομικές βιωματικές δραστηριότητες και παιχνίδια
Οι συμμετέχοντες θα έρθουν σε επαφή με πολυάριθμα παιχνίδια γνωριμίας επικοινωνίας, συνεργασίας, καθώς και με ομαδικές και ατομικές βιωματικές δραστηριότητες αφήγησης, αυτοσχεδιασμού, θεάτρου, προφορικής και γραπτής έκφρασης, κοινωνικής και συναισθηματικής αγωγής. Ιδιαίτερα θα ασκηθούν σε τεχνικές ομαδικής παραγωγής ιδεών, οι οποίες αναδεικνύουν την κοινωνική φύση της δημιουργικότητας. Ανάλογα με τα ενδιαφέροντα της ομάδας θα πραγματοποιηθούν εφαρμογές στο αναλυτικό πρόγραμμα και στο σχεδιασμό εκπαιδευτικών προγραμμάτων.
Σχεδιασμός προγραμμάτων τυπικής και μη τυπικής εκπαίδευσης με αντικείμενο την ανάπτυξη δεξιοτήτων ζωής (life skills)
Ο σχεδιασμός ενός προγράμματος για τη σχολική τάξη, ένα σχέδιο εργασίας, έναν απογευματινό όμιλο, μια ομάδα ενηλίκων κ.λπ. προϋποθέτει γνώση της δυναμικής των μελών της ομάδας, των αναγκών και των ενδιαφερόντων της. Η ενότητα διερευνά τη δομή και το περιεχόμενο προγραμμάτων εμψύχωσης ομάδας, τον καθορισμό και την προσαρμογή στόχων ανάλογα με τις προσδοκίες της ομάδας και τον σχεδιασμό δραστηριοτήτων κλιμακούμενης δυσκολίας. Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί σε ζητήματα διαχείρισης ομάδας και στην εφαρμογή του Μοντέλου Gordon για την αντιμετώπιση προβλημάτων.
Ομαδικές και ατομικές βιωματικές δραστηριότητες και παιχνίδια (Β΄ επίπεδο)
Οι συμμετέχοντες θα έρθουν σε επαφή με πιο απαιτητικά, στον σχεδιασμό και στους στόχους, παιχνίδια και δραστηριότητες ομαδικότητας, εμπιστοσύνης και ηγετικών ικανοτήτων (leadership skills), καθώς και με ομαδικές και ατομικές βιωματικές δραστηριότητες καινοτομικής σκέψης, δημιουργικής επίλυσης προβλήματος και συγκρούσεων, αποτελεσματικής επικοινωνίας, δημόσιας ομιλίας και πειθούς. Θα ασκηθούν σε τεχνικές ομαδικής παραγωγής ιδεών, όπως τα 6 Σκεπτόμενα Καπέλα του Ed. de Bono, και θα τις εφαρμόσουν σε ενότητες του αναλυτικού προγράμματος ή σε θέματα της επικαιρότητας.