Ο όρος «άτομα με ειδικές ανάγκες» περιλαμβάνει άτομα με σοβαρές ανεπάρκειες, ανικανότητες ή μειονεξίες που οφείλονται σε σωματικές βλάβες, συμπεριλαμβανομένων των βλαβών των αισθήσεων ή σε διανοητικές ή ψυχικές βλάβες, οι οποίες περιορίζουν ή αποκλείουν την εκτέλεση δραστηριότητας ή λειτουργίας που θεωρείται κανονική για έναν άνθρωπο.
Ο απώτερος στόχος του συμβούλου που εργάζεται με άτομα με ειδικές ανάγκες (ΑΜΕΑ) σε θέματα επαγγελματικής ανάπτυξης είναι να τα βοηθήσει να ενεργήσουν προς την καταλληλότερη εκπαιδευτική και μελλοντικά επαγγελματική επιλογή. Πρόκειται για μια εξελικτική, μακρόχρονη διαδικασία, η οποία εξαιτίας των ιδιαιτεροτήτων των ατόμων αυτών (περιορισμένες πρώιμες εμπειρίες, αδυναμία στο επίπεδο λήψης απόφασης, χαμηλό αυτοσυναίσθημα κ.λπ.) είναι καλό να αρχίζει από τα πρώτα χρόνια της ζωής τους. Ο σύμβουλος για να μπορέσει να βοηθήσει το άτομο πρέπει να ακολουθήσει ένα μοντέλο συστημικής παρέμβασης. Πρέπει δηλαδή να εργαστεί όχι μόνο με το ίδιο το άτομο μεμονωμένα, αλλά και με τα άτομα του ευρύτερου περιβάλλοντός του (οικογένεια, σχολείο, φίλοι), ώστε να είναι σε θέση να το αποδεχτούν και να το βοηθήσουν, όταν χρειαστεί. Ο σύμβουλος βρίσκεται σε θέση κλειδί για την επίτευξη αυτού του αποτελέσματος.
Βασισμένο στις προδιαγραφές των σχετικών δομών και στις επιταγές της σύγχρονης επιστημονικής πραγματικότητας, δίνει έμφαση στις εξής παραμέτρους:
• Συγκεκριμένα προβλήματα των διαφόρων υποομάδων ατόμων με ειδικές ανάγκες
• Δυσκολίες ως προς την επίτευξη των στόχων - διαφοροποίηση ως προς την παρέμβαση στο γενικό πληθυσμό
• Επίπεδα δράσης του συμβούλου
• Πρακτικές και στάσεις των συμβούλων κατά τη συμβουλευτική διαδικασία
• Γνώσεις και δεξιότητες που θεωρούνται απαραίτητες για το σύμβουλο
• Οι στόχοι της συμβουλευτικής παρέμβασης
• Άξονες δράσης
• Τα στάδια της συμβουλευτικής επαφής
• Χρήσιμες τεχνικές κατά τη συμβουλευτική παρέμβαση
Αναλυτικό Πρόγραμμα
Το πρόγραμμα είναι διάρκειας 100 ωρών υλοποιείται με τη μέθοδο της συνδυαστικής μάθησης. Περιλαμβάνει διδασκαλία δια ζώσης και κατ΄ ιδίαν μελέτη εκπαιδευτικού υλικού, εκπόνηση γραπτών δραστηριοτήτων - τεστ αξιολόγησης.
Δια Ζώσης
Σάββατο 24 Οκτωβρίου (Α Θεματικός Κύκλος)
- Παρουσίαση του σημερινού νομικού πλαισίου σχετικά με την ειδική εκπαίδευση
- Πιλοτικές υποστηρικτικές δομές για την προώθηση της απασχόλησης των ατόμων με ειδικές ανάγκες
- Συγκεκριμένα προβλήματα των διαφόρων υποομάδων ατόμων με ειδικές ανάγκες
- Δυσκολίες ως προς την επίτευξη των στόχων - διαφοροποίηση ως προς την παρέμβαση στο γενικό πληθυσμό
Κυριακή 25 Οκτωβρίου (Β Θεματικός Κύκλος)
- Επίπεδα δράσης του συμβούλου
- Πρακτικές και στάσεις των συμβούλων κατά τη συμβουλευτική διαδικασία
- Γνώσεις και δεξιότητες που θεωρούνται απαραίτητες για το σύμβουλο
- Προσωπικά χαρακτηριστικά του επιτυχημένου συμβούλου
- Οι στόχοι της συμβουλευτικής παρέμβασης
- Χρήσιμες τεχνικές κατά τη συμβουλευτική παρέμβαση
- Τα στάδια της συμβουλευτικής επαφής
- Άξονες δράσης
- Μελέτες περιπτώσεων
Το πρακτικό μέρος του σεμιναρίου στη διάρκεια των δύο ημερών θα περιλαμβάνει ασκήσεις (ομαδικές και ατομικές) και παίξιμο ρόλων.
Εξ’ αποστάσεως (Χρονικό διάστημα υλοποίησης με ασύγχρονη εκπαίδευση 26/10-15/11)
(86) ογδόντα έξι ώρες e-learning (κατ΄ ιδίαν μελέτη εκπαιδευτικού υλικού, εκπόνηση γραπτών δραστηριοτήτων - τεστ αξιολόγησης).