18/8/2011

Κοινωνική Δικτύωση (Human Social Networking). Αναγκαιότητα ή Επιλογή;

Εκπαιδευτικά Νέα

Στη σημερινή εποχή από το να βρει κάποιος εργασία μέχρι έναν έμπειρο γιατρό συμβουλεύεται τους φίλους και τους γνωστούς. Σημαντικό ρόλο στην πρακτική της κοινωνικής δικτύωσης παίζει η φήμη που χτίζουμε εμείς ως άτομα και ως μέλη διαφορετικών ομάδων αλλά και το σύνολο των ατόμων του επαγγελματικού και ευρύτερα κοινωνικού μας κύκλου, από τους οποίους μπορούμε να αναζητήσουμε από σημαντική βοήθεια μέχρι μία απλή πληροφορία.

Οι άνθρωποι που μας γνωρίζουν και αντίστοιχα γνωρίζουμε εμείς, αποτελούν ευρύτερα το κοινωνικό μας δίκτυο. Όταν λοιπόν μιλάμε για «κοινωνικήδικτύωση» (human social networking) μιλάμε ακριβώς για αυτό που πολλές φορές ακούμε σε διάφορες συζητήσεις: «Nα γνωρίζεις τον κατάλληλο άνθρωπο στην κατάλληλη θέση».

Το κεφάλαιο κοινωνική δικτύωση είναι αρκετά παρεξηγημένο και για αυτό ακριβώς το λόγο θα πρέπει να αναφέρω ότι αυτό που καλείται στη βιβλιογραφία social networking δεν ενέχει κανένα συμφεροντολογικό σκοπό. Αντίθετα σχετίζεται άμεσα με το να δίνουμε και να παίρνουμε, να φαινόμαστε χρήσιμοι σε ανθρώπους όπως και εκείνοι μπορεί κάποια στιγμή στη ζωή μας να μας φανούν χρήσιμοι.

Ιδιαίτερα δε στην εποχή μας, όπου τα social media όπως Facebook, Twitter, Linkedin βοηθούν ακόμα περισσότερο την δημιουργία κοινωνικών δικτύων, η διαδικασία γίνεται ακόμα πιο συναρπαστική, όχι όμως τόσο συναρπαστική όσο η καθημερινή ανθρώπινη επαφή, δεδομένου ότι όσο και να εξελιχθεί η τεχνολογία, οι ανθρώπινες σχέσεις και η εμπιστοσύνη χτίζεται αναμφίβολα μέσω της διαπροσωπικής επαφής και όχι μέσω μόνο των υπολογιστών.

Θα έλεγα ότι ένας συνδυασμός και των δύο μπορεί πάντα να αποβεί πιο αποτελεσματικός δεδομένου ότι η αλληλοσυμπληρωματικότητα είναι έτσι κι αλλιώς βασικό στοιχείο της κοινωνικής δικτύωσης.

Μην ξεχνάτε ότι το χτίσιμο της κοινωνικής δικτύωσης είναι το συνεχές χτίσιμο αμοιβαίων και επωφελών σχέσεων, το οποίο ξεκινά πολύ πριν χρειαστούμε τη βοήθεια των ανθρώπων που ανήκουν στο δίκτυό μας!

Συνοπτικά οι βασικές αρχές της κοινωνικής δικτύωσης θα μπορούσαν να συνοψισθούν στις παρακάτω:

1. H κοινωνική δικτύωση δεν έχει αρχή και τέλος. Είναι μια συνεχόμενη διαδικασία που καλλιεργείται σταδιακά και για να γίνει σωστά καλό είναι να μη σταματά ποτέ.

2. Η διαδικασία της κοινωνικής δικτύωσης σχετίζεται με τις αυθεντικές σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων, το χτίσιμο αμοιβαίας εμπιστοσύνης καθώς και πως μπορούμε εμείς να φανούμε χρήσιμοι στον περίγυρο μας. Είναι αυτό που επιτυχημένα είχε ειπωθεί από τον Cuba Gooding Jr., στην ταινία Jerry Maquire "Help me, help you"!

3. Η συμμετοχή μας σε διάφορες ομάδες μας βοηθά να χτίσουμε το δικό μας κοινωνικό δίκτυο καθώς και να γνωρίσουμε ανθρώπους που ίσως δεν θα ήταν εύκολο να γνωρίσουμε υπό άλλες συνθήκες.

4. Μπορούμε επίσης να συμμετέχουμε ως εθελοντές σε διάφορες ομάδες που μας εκφράζουν και ευρύτερα πιστεύουμε στο σκοπό τους. Το κοινό όραμα πάντα βοηθάει τους ανθρώπους να έρθουν ανιδιοτελώς πιο κοντά.

5. Όταν βρίσκεστε σε παρέα ανθρώπων, όπου θέλετε να σας δείξουν ενδιαφέρον και σας ενδιαφέρει να γίνεται «μέρος» της παρέας, χρησιμοποιήστε ανοιχτές ερωτήσεις (ερωτήσεις που ξεκινούν με τις λέξεις: ποιος, τι, πότε, πως, γιατί σε αντίθεση με αυτές που μπορούν να απαντηθούν απλά με ένα ναι ή όχι). Σκοπός σας είναι να κάνετε διάλογο και φυσικά να δώσετε την ευκαιρία στο συνομιλητή που σας ενδιαφέρει να μιλήσει για τον εαυτό του.

6. 'Όταν κάποιος σας συστήνει δικούς του γνωστούς προκειμένου να αναζητήσετε συμβουλή ή να κλείσετε μία συμφωνία, είναι σημαντικό να κινηθείτε άμεσα διότι εκείνη τη στιγμή εκπροσωπείτε όχι μόνο τον εαυτό σας, αλλά και τον γνωστό/η σας, ο οποίος σας σύστησε. Ευχαριστείστε και τις δύο πλευρές για το χρόνο τους και για την πρόθεση βοήθειας. Κανείς δεν είναι υποχρεωμένος να κάνει οτιδήποτε για μας. Μπορεί να ακούγεται σκληρό όμως είναι σημαντικό να είμαστε ευγνώμονες και να εκτιμάμε τη βοήθεια που μας δίνουν.

7. Ποτέ μην επικοινωνείτε με κάποιον εάν δεν έχετε ξεκαθαρίσει μέσα σας για ποιο λόγο επικοινωνείτε μαζί του και τι θέλετε από αυτόν/η. Όταν ζητάτε κάτι να είστε σαφείς και προσπαθήστε να οπτικοποιήσετε στον συνομιλητή σας, τι ακριβώς θέλετε από αυτόν/η. Εάν δεν μπορείτε να το κάνετε εσείς σίγουρα δεν μπορεί να το φανταστεί ο συνομιλητής σας.

8. Χτίστε τη φήμη σας ώστε να αποτελείτε για τον κοινωνικό σας κύκλο μία δυνατή πηγή για αναζήτηση πληροφοριών. Όταν οι άλλοι σας γνωρίζουν ως αξιόπιστη πηγή προκειμένου να αναζητήσουν πληροφορίες, ιδέες, συστάσεις ή έστω και τη γνώμη σας αυτό σημαίνει ότι σας έχουν πάντα στο μυαλό τους άρα έχετε καταγραφεί στη μνήμη τους θετικά.

9. Επίσης να ξέρετε ότι δεν αρκεί στην παραπάνω διαδικασία να είστε απλά ο εαυτός σας, όπως πολλοί υποστηρίζουν... το θέμα είναι να είστε η καλύτερη εκδοχή του εαυτού σας...Be the Best of Yourself!

Πηγή: Life Self Coaching

Διαβάστε επίσης

Καριέρα, τεχνολογία, συνέδρια και νέα σεμινάρια και επιμορφωτικά προγράμματα. Ενημερωθείτε για θέματα εκπαίδευσης και εργασίας