Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Διαπολιτισμική Εκπαίδευση: Θεωρητικές και Βιωματικές Προσεγγίσεις» στοχεύει στην κατάρτιση και ευαισθητοποίηση των εκπαιδευομένων σχετικά με ζητήματα που αφορούν την εθνική και πολιτισμική ετερότητα στην κοινωνία και στο σχολείο, αλλά και στη διατύπωση των βασικών αρχών για την εκπαιδευτική της διαχείριση με έναν διαπολιτισμικό προσανατολισμό. Μεταξύ άλλων, αποσαφηνίζονται οι βασικές αρχές της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης καθώς και τα μοντέλα κοινωνικής και εκπαιδευτικής προσέγγισης της ετερότητας. Αναλύονται οι βασικοί θεωρητικοί όροι της κοινωνικής ψυχολογίας, όπως τα στερεότυπα και οι προκαταλήψεις. Αφού προσδιοριστούν οι έννοιες των στερεοτύπων και της προκατάληψης, αναπτύσσονται τεχνικές διερεύνησης αλλά και αποδόμησής τους. Επιπλέον, μελετώνται τα βασικά χαρακτηριστικά του διαπολιτισμικά ικανού εκπαιδευτικού, καθώς και ζητήματα που αφορούν την προσωπική αλλά και την επαγγελματική του ταυτότητα.
Το Πρόγραμμα πληροί τις προϋποθέσεις του νέου νόμου (ΦΕΚ 13/29-01-2019) ως προς τη μοριοδότηση, σύμφωνα με τον οποίο η επιμόρφωση Α.Ε.Ι. ή άλλου φορέα του δημόσιου τομέα που εποπτεύεται από το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, διάρκειας τουλάχιστον τριακοσίων (300) ωρών, που πραγματοποιήθηκε σε χρονικό διάστημα τουλάχιστον επτά (7) μηνών μοριοδοτείται με 2 μονάδες.
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει τα εξής μαθήματα:
Μάθημα 1
Διαπολιτισμική Εκπαίδευση: Θεωρητικές Προσεγγίσεις και Προβληματισμοί
- Εννοιολογική Οριοθέτηση
- Από το Έθνος Κράτος στις Πολυπολιτισμικές Κοινωνίες
- Μοντέλα Εκπαιδευτικής Διαχείρισης της Ετερότητας
- Βασικές Αρχές της Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης
- Η Διαπολιτισμική Επικοινωνία
Μάθημα 2
Ζητήματα Εκπαιδευτικής Πολιτικής
- Διαπολιτισμική Ικανότητα και Διαπολιτισμικά Ικανός Εκπαιδευτικός
- Διαπολιτισμική Εκπαίδευση, Προγράμματα Διδασκαλίας και Σχολικά Εγχειρίδια
- Η Διαπολιτισμική Πραγματικότητα στην Ευρώπη και στην Ελλάδα
- Εθνοτικές - Μειονοτικές Ομάδες στην Ελλάδα και Εκπαίδευση
- Διγλωσσία και Εκπαίδευση
Μάθημα 3
Στερεότυπα Προκαταλήψεις και Ρατσισμός
- Η Κοινωνική Διάσταση της Ταυτότητας
- Στερεότυπα, Ορισμοί, Λειτουργίες και Μηχανισμοί Κατασκευής
- Προκατάληψη: Ορισμοί, Λειτουργίες και Μηχανισμοί Κατασκευής
- Ο Ρατσισμός ως Κοινωνικό Φαινόμενο
- Ρατσισμός, Ξενοφοβία και Εκπαίδευση
Μάθημα 4
Το Προσφυγικό Φαινόμενο
- Οι Βασικοί Ορισμοί
- Οι Προσφυγικές Ροές προς την Ευρώπη
- Η Ευρωπαϊκή Πολιτική Ασύλου και Μετανάστευσης
- Η Πολιτική, Κοινωνική και Πολιτισμική Ενσωμάτωση των Προσφύγων
- Σχολείο, Εκπαιδευτικοί και Πρόσφυγες Μαθητές
Μάθημα 5
Η Ζωή στη Σχολική Τάξη
- Κλίμα της Σχολικής Τάξης
- Παράγοντες Διαμόρφωσης του Σχολικού Κλίματος
- Οι Σχέσεις Εκπαιδευτικού και Μαθητών
- Οι Σχέσεις μεταξύ των Μαθητών
- Αναγκαιότητα της Γονεϊκής Εμπλοκής/Συμμετοχής στη Διαμόρφωση κατάλληλου Σχολικού Κλίματος
Μάθημα 6
Σύγχρονες μέθοδοι Διδασκαλίας
- Μαθητοκεντρικός Σχεδιασμός και Διδασκαλία
- Διαφοροποιημένη Διδασκαλία
- Συνεργατικές Μέθοδοι Διδασκαλίας (π.χ. Μέθοδος Project, Διαθεματική Διδασκαλία)
- Βιωματικές και Ενεργητικές Μέθοδοι Διδασκαλίας
- Καλλιέργεια της Κριτικής και Δημιουργικής Σκέψης των Μαθητών
Μάθημα 7
Διδακτική Προσέγγιση της Διαπολιτισμικότητας
- H Πολυπολιτισμική Τάξη και η Δυναμική της - Διαπροσωπικές Σχέσεις και Κοινωνική Αλληλεπίδραση
- Στρατηγικές Ανάπτυξης μιας Αντιρατσιστικής Εκπαιδευτικής Προσέγγισης
- Βιωματικές Προσεγγίσεις. Αξιοποίηση των Αρχών της Βιωματικής Μάθησης στη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση
- Διαφοροποίηση της Διδασκαλίας στην Πολυπολιτισμική Τάξη
Μάθημα 8
Διαπολιτισμική Εκπαίδευση και Γνωστικά Αντικείμενα
- Διαπολιτισμική Εκπαίδευση και Λογοτεχνία
- Διαπολιτισμική Εκπαίδευση και Μαθηματικά
- Διαπολιτσμική Εκπαίδευση και Θρησκευτικά
- Ιδιότητα του πολίτη και Διαπολιτισμική Εκπαίδευση
- Διαπολτισμική Εκπαίδευση και το Μάθημα της Ιστορίας
Μάθημα 9
Καλές Πρακτικές Ένταξης και Μάθησης
- Καλές Πρακτικές Ένταξης και Μάθησης