Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Ειδική αγωγή και εκπαίδευση: διαγνωστική, θεραπευτική, συμβουλευτική» έχει ως σκοπό να καλύψει το κρίσιμο πεδίο της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης στη μέγιστη δυνατή πληρότητά του. Για το λόγο αυτό οι ενότητές του καλύπτουν και από έναν σχετικό τομέα. Ξεκινώντας από τις θεωρητικές και κοινωνικοπαιδαγωγικές διαστάσεις του ζητήματος, το πρόγραμμα εξετάζει πρακτικά ζητήματα, όπως η αξιολόγηση μαθητών με ειδικές ανάγκες, η δυσλεξία, η ελλειμματική προσοχή, οι μαθητές με αναπηρία, ο αυτισμός κτλ. Επιπλέον, μελετά τις περιπτώσεις των μαθητών με χαρισματικότητα, καθώς και τη σχολική και κοινωνική περιθωριοποίηση ή σύγκλιση. Τα σχετικά μαθήματα συμπληρώνονται με παρουσίαση περιστατικών, ώστε οι εκπαιδευόμενοι να γνωρίσουν την πρακτική όψη των θεμάτων αυτών.
Είναι σημαντικό να τονιστεί πως το εν λόγω πρόγραμμα μοριοδοτείται για την ένταξη των εκπαιδευτικών στους επικουρικούς πίνακες Ειδικής Αγωγής, καθώς και για τους πίνακες κατάταξης μόνιμων διορισμών.
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει τα εξής μαθήματα:
Μάθημα 1
Θεωρητικές και Κοινωνικοπαιδαγωγικές Διαστάσεις
- Ποια Άτομα εντάσσονται στην Κατηγορία Μαθητών με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες
- Η Συνεκπαίδευση στην Ελλάδα
- Φιλοσοφία της Συνεκπαίδευσης
- Ειδικά ή Γενικά Σχολεία
Μάθημα 2
Αξιολόγηση Μαθητών με Ειδικές Ανάγκες
- Αξιολόγηση Ένταξης και Επίδοσης των Μαθητών
- Επαγγελματικός Προσανατολισμός
- Η Πολιτική "Eνός Σχολείου για Όλους" και τα Ζητήματα που Προκύπτουν
- Ψηφιακή Τεχνολογία και Εκπαίδευση ΑΜΕΑ
- Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών
- Διοίκηση Σχολικών Μονάδων Ειδικής Αγωγής
Μάθημα 3
Ένταξη: Συνεκπαίδευση και Διεπιστημονικές Καινοτομίες
- Διαφοροποιημένη Διδασκαλία και Συνεκπαίδευση
- Ειδική Εκπαίδευση, Αποκατάσταση και Φροντίδα Υγείας
- Νευροεπιστημονική Προσέγγιση και Διορθωτικο-Θεραπευτική Παρέμβαση
Μάθημα 4
Σχολική Συνεργατική Πρακτική για Δυσκολίες Μάθησης και Συμπεριφοράς
- Παρεμβαίνοντας έγκαιρα
- Κατανοώντας τις Δυσκολίες Μάθησης
- Αξιολογώντας τις Μαθησιακές Δυσκολίες
- Διδακτικό Περιβάλλον και Ένταξη
- Ειδικές Παιδαγωγικές Μεθοδολογίες και Μαθητοκεντρική Διδασκαλία
- Εξατομικευμένες Διδακτικές Παρεμβάσεις
- Διδακτικές Προσαρμογές και Διαφοροποίηση στη Διδασκαλία
- Πρακτική 'Ασκηση: Παρουσίαση Περιστατικού: Γνωστικές Δυσκολίες και Πρώιμη Παρέμβαση
Μάθημα 5
Μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες - Δυσλεξία
- Διάγνωση Μαθησιακών Δυσκολιών
- Αξιολόγηση Δυσλεξίας
- Πρόγραμμα Αποκατάστασης Δυσλεξίας
- Ανάγνωση και Γραφή
- Δυσλεξία και Μαθηματικά
- Συμβουλευτική Εκπαιδευτικών - Γονείς και Μαθησιακές Δυσκολίες
Μάθημα 6
Μαθητές με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής - Υπερκινητικότητα
- Η Διαταραχή Ελλειματικής Προσοχής-Υπερκινητικότητα και η Συμτωματολογία της
- Διαγνωστικά Κριτήρια και Αιτιολογικοί Παράγοντες
- Συννοσηρότητα στη ΔΕΠ-Υ και Συνύπαρξη Διαταραχών Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ)
- Τα Βασικά Χαρακτηριστικά της ΔΕΠ-Υ στην Αναπτυξιακή Πορεία του Παιδιού
- Κλίμακες Αξιολόγησης της ΔΕΠ-Υ
- Εκπαιδευτικές Παρεμβάσεις και Αρχές στη Διαχείριση Συμπεριφοράς Παιδιών με Στοιχεία ΔΕΠ-Υ
- Παρεμβάσεις σε Παιδιά και Εφήβους με ΔΕΠ-Υ
- Παρεμβάσεις στο Οικογενειακό Πλαίσιο
- Εκπαιδευτικές Παρεμβάσεις και Αρχές στη Διαχείριση Συμπεριφοράς Παιδιών με Στοιχεία ΔΕΠ-Υ
- Πρακτικές Εφαρμογές στη Σχολική Αίθουσα για την Αντιμετώπιση Παιδιών με ΔΕΠ-Υ
Μάθημα 7
Πρακτική Άσκηση: Παρουσίαση Περιστατικών ΔΕΠ-Υ και Δυσλεξίας
- Πρακτική Άσκηση: Παρουσίαση Περιστατικού: Συμπτωματολογία - Εκπαιδευτική Παρέμβαση ΔΕΠ-Υ
- Πρακτική Άσκηση: Παρουσίαση Περιστατικού: Ανίχνευση - Διάγνωση - Αντιμετώπιση Δυσλεξίας
Μάθημα 8
Μαθητές με Αναπηρία και Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες
- Παιδιά με Προβλήματα Όρασης
- Παιδιά με Προβλήματα Ακοής
- Παιδιά με Σωματικές Αναπηρίες
- Άτομα με Νοητική Υστέρηση
- Ένταξη των Κωφών Ατόμων στη Γενική Εκπαίδευση
- Ένταξη των Ατόμων με Προβλήματα Όρασης
- Ένταξη Ατόμων με Κινητικές Αναπηρίες
- Ένταξη Μαθητών με Σοβαρές Μαθησιακές Δυσκολίες
Μάθημα 9
Μαθητές με Διαταραχές Λόγου και Ομιλίας
- Η Έννοια της Ομιλίας, του Λόγου, της Γλώσσας και της Επικοινωνίας - Οι Κατηγορίες των Διαταραχών -
- Η Συμπτωματολογία των Διαταραχών Λόγου και Ομιλίας
- Μέθοδοι Αξιολόγησης των Διαταραχών Προβλημάτων Λόγου και Ομιλίας
- Αντιμετώπιση των Διαταραχών του Λόγου
- Αντιμετώπιση των Διαταραχών Ομιλίας
- Συμβουλευτική προς τους Γονείς και Συμβουλές προς τους Ειδικούς
Μάθημα 10
Αυτισμός και Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές
- Ο Αυτισμός και τα Χαρακτηριστικά του
- Χαρακτηριστικά του Συνδρόμου Asperger
- Διάγνωση Συνδρόμου Asperger και Αυτισμός
- Κοινωνικές Δεξιότητες και Σύνδρομο Asperger
- Θεραπευτική Αντιμετώπιση του Αυτισμού
- Η Ενίσχυση της Κοινωνικής Αλληλεπίδρασης
- Προσεγγίσεις Ενίσχυσης της Εναλλακτικής Επικοινωνίας
- Αισθητηριακές - Κινητικές Προσεγγίσεις
- Παρεμβάσεις Ενίσχυσης του Παιχνιδιού
- Συμβουλευτική Γονέων και Παρέμβαση στην Οικογένεια
Μάθημα 11
Πρακτική Άσκηση: Παρουσίαση Περιστατικών διαταραχής λόγου-ομιλίας και αυτισμού
- Πρακτική Άσκηση: Παρουσίαση Περιστατικού Αυτισμού: Ανίχνευση - Διάγνωση - Αντιμετώπιση
- Πρακτική Άσκηση: Παρουσίαση Περιστατικού Διαταραχής Λόγου και Ομιλίας
Μάθημα 12
Μαθητές με Χαρισματικότητα
- Θεωρίες και Μοντέλα Ορισμών της Χαρισματικότητας
- Δημιουργικότητα και Χαρισματικότητα
- Γνωστικά Χαρακτηριστικά των Χαρισματικών Μαθητών
- Ψυχο-συναισθηματικά Χαρακτηριστικά των Χαρισματικών Μαθητών
- Σχολική Επίδοση και Χαρισματικότητα
- Νοημοσύνη και Χαρισματικότητα
- Τεχνικές και Εργαλεία Αξιολόγησης της Χαρισματικότητας
- Εκπαιδευτικά Προγράμματα για τη Χαρισματικότητα
Μάθημα 13
Σχολική και Κοινωνική Περιθωριοποίηση ή Σύγκλιση
- Κοινωνικός Αποκλεισμός και Εκπαίδευση
- Παιδιά και Έφηβοι με Παραβατική Συμπεριφορά
- Εκπαιδευτικές Προκλήσεις στο Σύγχρονο Σχολείο
- Ηθικές, Κοινωνικές και Πολιτισμικές Αξίες στην Εκπαίδευση
Μάθημα 14
Συμβουλευτική
- Θεωρητικές Κατευθύνσεις στη Συμβουλευτική Παιδιών Ι: Ψυχαναλυτική / Ψυχοδυναμική Κατεύθυνση
- Θεωρητικές Κατευθύνσεις στη Συμβουλευτική Παιδιών ΙΙ
- Η Διαδικασία της Ψυχοθεραπείας Παιδιών Ι: Πριν τη Συνάντηση με το Παιδί
- Η Διαδικασία της Ψυχοθεραπείας Παιδιών ΙΙ
- Παιδική Κακοποίηση: Αναγνώριση και Παρέμβαση
Μάθημα 15
Παρουσίαση Περιστατικών με συμπεριφορικές δυσκολίες και χρήση θεραπευτικού μέσου
- Πρακτική Άσκηση: Παρουσίαση Περιστατικού με Συμπεριφορικές Δυσκολίες: Στρατηγικές Διαχείρισης
- Πρακτική Άσκηση: Παρουσίαση Περιστατικού με Έμφαση στη Χρήση κάποιου Θεραπευτικού Μέσου